|
Full version: Kim Jong II
Idag är det precis två år sen han dog. Inte tänker jag tända ett ljus iaf!
Piccante
17-12-2013, 10:06
CITAT (Carl @ 17-12-2013, 08:09)  Idag är det precis två år sen han dog. Inte tänker jag tända ett ljus iaf! Dog eller "undanröjdes" där om tvistas det? Nä jag tänder inget ljus heller men det blir säkert världens spektakel i Nordkorea när utkommenderade medborgare gråter på gatorna.
Jubbe063
17-12-2013, 11:32
Tänder inga ljus för personer jag inte har någon personlig koppling till.
Men även denna herre var en människa av kött och blod, och därmed värd lika mycket respekt som alla andra. Sen att hans gärningar var allt annat än goda är en helt annan historia.
Eva i Skåne
17-12-2013, 18:24
Håller inte med dig Jubbe. Alla människor är inte värda respekt, just på grund av deras handlingar. Det är min bestämda uppfattning.
CITAT (Eva i Skåne @ 17-12-2013, 18:24)  Håller inte med dig Jubbe. Alla människor är inte värda respekt, just på grund av deras handlingar. Det är min bestämda uppfattning. Håller helt med!
CITAT (Eva i Skåne @ 17-12-2013, 18:24)  Håller inte med dig Jubbe. Alla människor är inte värda respekt, just på grund av deras handlingar. Det är min bestämda uppfattning. Håller med! Denna människa och den efterföljare som är nu är inte värda nån respekt överhuvudtaget. Hörde idag på radion hur många andra människor har blivit avrättade under året av hans "efterföljare". Ljudet av skotten som dödade. Berättelser av levande åskådare (som tvingats bevittna detta spektakel, likaså barn) som berättade att hjärna, huvud, kropssdelar som sopades in i säckar, o när kroppsdelar inte fick plats i säckarna, slogs sönder av spadar för satt sedan skyfflas in.... NEJ. För sådana människor har jag ingen respekt. De förtjänar en död. Snabb.
Jubbe063
17-12-2013, 22:13
CITAT (Eva i Skåne @ 17-12-2013, 18:24)  Håller inte med dig Jubbe. Alla människor är inte värda respekt, just på grund av deras handlingar. Det är min bestämda uppfattning. Hmm, håller med angående hans handlingar, vilket jag också skrev. Men människovärdet är okränkbart enligt mig. Oavsett hur man är o vilka handlingar man än gör har vi alla samma människovärde. All respekt för det. För som jag ser det, kan man inte respektera hans människovärde på grund av hans handlingar så är man inte bättre själv, ty då delar man ju själv in människor i mer eller mindre värda. Men alla tycker vi olika, det här är min åsikt.
theseraphim
17-12-2013, 22:37
CITAT (Jubbe063 @ 17-12-2013, 22:13)  Hmm, håller med angående hans handlingar, vilket jag också skrev. Men människovärdet är okränkbart enligt mig. Oavsett hur man är o vilka handlingar man än gör har vi alla samma människovärde. All respekt för det.
För som jag ser det, kan man inte respektera hans människovärde på grund av hans handlingar så är man inte bättre själv, ty då delar man ju själv in människor i mer eller mindre värda.
Men alla tycker vi olika, det här är min åsikt. Förstår hur du tänker men själv anser jag att ens respekt och människovärde är något man bestämmer över själv genom det man väljer att göra med sitt liv både med sig själv men desto viktigare sin omgivning. En massmördare och förtryckare som tex Kim har valt ett liv som går ut på att förtrycka andra för att gynna sig själv, han har hela tiden haft ett val att förändra sig(även om det kan vara riskfyllt så måste man våga stå för det)och det land han styrde men istället la han mer lidande och död på miljontals oskyldiga människor. En sådan människa förtjänar inte att avrättas osv men hans död var dock rättvis "karma".
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes...de-kim-jong-il/Verkar inte ha varit ha varit en munter tillställning om man ser på ansiktsuttrycken! Ser man på kostymvalet så verkar alla gilla samma skräddare!
Gossen Ruda
18-12-2013, 10:57
Ledare som han och även hans son förtjänar bara en sak, en kula. I nacken. Har ingen förståelse för personer som baserar sin maktposition på lik.
CITAT (Jubbe063 @ 17-12-2013, 22:13)  För som jag ser det, kan man inte respektera hans människovärde på grund av hans handlingar så är man inte bättre själv, ty då delar man ju själv in människor i mer eller mindre värda. Är det inte vilka kriterier man delar in efter som räknas? Då är det stor skillnad mellan en diktator som dödar massor av regimkritiker, folk av fel etnicitet eller vad det nu kan vara, och en person som tycker massmördare ska ha dödsstraff. Att dra gränsen vid att dela in känns oerhört trubbigt. Dessutom har det bieffekten att man likställer massmord med att tycka massmord är hemskt och ska straffas, och det är bara konstigt.
Jubbe063
18-12-2013, 20:45
CITAT (addo @ 18-12-2013, 18:00)  Är det inte vilka kriterier man delar in efter som räknas?
Då är det stor skillnad mellan en diktator som dödar massor av regimkritiker, folk av fel etnicitet eller vad det nu kan vara, och en person som tycker massmördare ska ha dödsstraff.
Att dra gränsen vid att dela in känns oerhört trubbigt.
Dessutom har det bieffekten att man likställer massmord med att tycka massmord är hemskt och ska straffas, och det är bara konstigt. Det är upp till var och en att ta ställning själv. Det var min åsikt jag gav, sen är jag väl medveten om att många andra bedömningar är lika legala.
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-12-2013, 07:55
Respekt för en massmördare? Aldrig i livet......
*Stintan*
19-12-2013, 08:51
Respekt är inget man kan kräva...det är något man förtjänar.
Jubbe063
19-12-2013, 14:18
Ja så länge man håller isär personliga ansvaret (handlingarna) och personen (människovärdet) så kan man ju tycka vad man vill.
*Stintan*
19-12-2013, 18:19
CITAT (Jubbe063 @ 19-12-2013, 14:18)  Ja så länge man håller isär personliga ansvaret (handlingarna) och personen (människovärdet) så kan man ju tycka vad man vill. Förstår inte hur du kan hålla isär det när det gäller respekt. Respekt har väl inget med människovärdet att göra om man nu ska skilja på begreppen.
theseraphim
19-12-2013, 19:14
Man är sina handlingar och ens handlingar gör en
Jubbe063
19-12-2013, 20:21
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2013, 18:19)  Förstår inte hur du kan hålla isär det när det gäller respekt. Respekt har väl inget med människovärdet att göra om man nu ska skilja på begreppen. Metta
Jubbe063
19-12-2013, 20:28
CITAT (theseraphim @ 19-12-2013, 19:14)  Man är sina handlingar och ens handlingar gör en "Man är sina handlingar..." Där är du nog rätt ensam om den uppfattningen. FN säger tvärtom, EU likaså, Svensk juridik likaså, 99% av alla filosofer motsätter sig det. Dina handlingar är resultat av dina val med influenser utifrån eller helt eget val. Psykologisk forskning har bevisat att precis alla kan begå de mest avskyvärda handlingar med rätt påverkan. Psykologin visar på att ens handlingar i de flesta fall sker i en viss riktning utifrån yttre omständigheter.
Piccante
19-12-2013, 20:41
CITAT (Jubbe063 @ 19-12-2013, 20:28)  "Man är sina handlingar..." Där är du nog rätt ensam om den uppfattningen. FN säger tvärtom, EU likaså, Svensk juridik likaså, 99% av alla filosofer motsätter sig det.
Dina handlingar är resultat av dina val med influenser utifrån eller helt eget val.
Psykologisk forskning har bevisat att precis alla kan begå de mest avskyvärda handlingar med rätt påverkan. Psykologin visar på att ens handlingar i de flesta fall sker i en viss riktning utifrån yttre omständigheter. Just när det gäller Kim Jong Il så ingår väl hela spelet runt hans död i ett psykologiskt spel att stärka bilden av den nästan gudomlige ledaren som fick fåglar att gråta och berg att mullra när han dog eftersom han var son och arvtagare till nationens grundare och evige president. Även om man anser att var individ har ett människovärde och bör hedras så blir det ett spektakel i regimens tjänst i Nordkorea när en ledare hedras. Är nog inte många som frivilligt sörjer honom och viftar med flaggor i Pyong Yang utan det är ett välregisserat skådespel.
theseraphim
19-12-2013, 23:20
CITAT (Jubbe063 @ 19-12-2013, 20:28)  "Man är sina handlingar..." Där är du nog rätt ensam om den uppfattningen. FN säger tvärtom, EU likaså, Svensk juridik likaså, 99% av alla filosofer motsätter sig det.
Dina handlingar är resultat av dina val med influenser utifrån eller helt eget val.
Psykologisk forskning har bevisat att precis alla kan begå de mest avskyvärda handlingar med rätt påverkan. Psykologin visar på att ens handlingar i de flesta fall sker i en viss riktning utifrån yttre omständigheter. Nu förstår jag inte riktigt... Så du är inte ansvarig för dina handlingar enligt FN, svensk lag osv? De handlingar man gör är ens egna val sen kan man utsättas för påtryckningar osv men valet är fortfarande ditt. Kim, Hitler och alla andra fattade sina beslut och fick vad de förtjänade i slutändan.
*Stintan*
20-12-2013, 01:15
CITAT (Jubbe063 @ 19-12-2013, 20:21)  Metta ????
Trampendal
20-12-2013, 01:54
CITAT (Carl @ 18-12-2013, 08:52)  http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes...de-kim-jong-il/Verkar inte ha varit ha varit en munter tillställning om man ser på ansiktsuttrycken! Ser man på kostymvalet så verkar alla gilla samma skräddare! Hur får man människor att bete sig sådär? Är det bara hot om avlivning eller "vill" de vara nickedockor? Vad är vitsen liksom? Okej, de marscherar på order i raka led, bugar och ärar ledaren, men vad är själva vinningen, nyttan? Fattar verkligen inte.
theseraphim
20-12-2013, 09:07
CITAT (Trampendal @ 20-12-2013, 01:54)  Hur får man människor att bete sig sådär? Är det bara hot om avlivning eller "vill" de vara nickedockor? Vad är vitsen liksom? Okej, de marscherar på order i raka led, bugar och ärar ledaren, men vad är själva vinningen, nyttan? Fattar verkligen inte. De har inget val, vägran lika tortyr, fängelse eller avrättning. Nordkorea har inget människovärde och befolkningen har genom årtionden blivit förtryckta. Varje år svälter runt miljonen till döds för att de vill odla heroin plus att de få pengar man tjänar går till vapenförsäljning(u-länder) och till toppskiktet.
CITAT (Trampendal @ 20-12-2013, 01:54)  Hur får man människor att bete sig sådär? Är det bara hot om avlivning eller "vill" de vara nickedockor? Vad är vitsen liksom? Okej, de marscherar på order i raka led, bugar och ärar ledaren, men vad är själva vinningen, nyttan? Fattar verkligen inte. CITAT (theseraphim @ 20-12-2013, 09:07)  De har inget val, vägran lika tortyr, fängelse eller avrättning. Nordkorea har inget människovärde och befolkningen har genom årtionden blivit förtryckta. Varje år svälter runt miljonen till döds för att de vill odla heroin plus att de få pengar man tjänar går till vapenförsäljning(u-länder) och till toppskiktet. Dom i filmen jobbar ju inom regimen så dom ser det nog helt enkelt som en del av sitt jobb. Sen ska man inte glömma att kollektiv hjärntvätt av en befolkning faktiskt fungerar lite grann i alla fall, så det är nog en andel av Nordkoreas befolkning som faktiskt tror på myten om Kim Jong II.
Trampendal
20-12-2013, 23:02
CITAT (theseraphim @ 20-12-2013, 09:07)  De har inget val, vägran lika tortyr, fängelse eller avrättning. Nordkorea har inget människovärde och befolkningen har genom årtionden blivit förtryckta. Varje år svälter runt miljonen till döds för att de vill odla heroin plus att de få pengar man tjänar går till vapenförsäljning(u-länder) och till toppskiktet. Men vem vinner? Ledaren förstås, men vad vinner han? Han får det bra materiellt och blir hyllad av massorna, kan hota omvärlden lite då och då och det skulle vara värt hela den där apparaten? Skulle vara intressant att bjuda hem den där snubben och ha ett ingående samtal om hans existens(om man kunde koreanska då). Tror ni att han kommer om jag bjuder honom?
Trampendal
20-12-2013, 23:23
CITAT (addo @ 20-12-2013, 09:40)  Dom i filmen jobbar ju inom regimen så dom ser det nog helt enkelt som en del av sitt jobb.
Sen ska man inte glömma att kollektiv hjärntvätt av en befolkning faktiskt fungerar lite grann i alla fall, så det är nog en andel av Nordkoreas befolkning som faktiskt tror på myten om Kim Jong II. Jo, det är klart att de är hjärntvättade och de har ju inte nåt annat att hålla sig till än den information de serveras förstås, men frågan kvarstår för mig. Till vilken nytta?
theseraphim
21-12-2013, 01:07
CITAT (Trampendal @ 20-12-2013, 23:23)  Jo, det är klart att de är hjärntvättade och de har ju inte nåt annat att hålla sig till än den information de serveras förstås, men frågan kvarstår för mig. Till vilken nytta? Alla diktatorer lever i slutändan i en bubbla då man gör allt för att dölja verkligheten gör dem. Deras rådgivare och ministrar säger bara det de vill höra oavsett om det är ren lögn. Ska de träffa folket så riggas det i förväg så de bara går möta förberedda utvalda som också bara visar det diktatorn vill se. I början brukar de inse att folk fifflar men ju längre tiden går så blir det en falsk verklighet dvs de tror själva på propagandan osv. För att hålla den charaden uppe så ser rådgivarna till att folk jublar på gatorna eller gråter för död, valet för dessa vanliga människor är att antigen göra ellr straffas. Sen är det ju propaganda för omvärlden att visa hur dedikerade befolkningen är . Problemet är när bubblan spricker och de inte fattar verkligheten som när Gaddafi föll och han uppträdde som en påtänd pundare och höll segertal när hans styrkor sprängdes i bitar eller deserterade i tusentals, han trodde själv på den personkult som odlats runt han.
Trampendal
21-12-2013, 02:09
CITAT (theseraphim @ 21-12-2013, 01:07)  Alla diktatorer lever i slutändan i en bubbla då man gör allt för att dölja verkligheten gör dem. Deras rådgivare och ministrar säger bara det de vill höra oavsett om det är ren lögn. Ska de träffa folket så riggas det i förväg så de bara går möta förberedda utvalda som också bara visar det diktatorn vill se. I början brukar de inse att folk fifflar men ju längre tiden går så blir det en falsk verklighet dvs de tror själva på propagandan osv. För att hålla den charaden uppe så ser rådgivarna till att folk jublar på gatorna eller gråter för död, valet för dessa vanliga människor är att antigen göra ellr straffas. Sen är det ju propaganda för omvärlden att visa hur dedikerade befolkningen är . Problemet är när bubblan spricker och de inte fattar verkligheten som när Gaddafi föll och han uppträdde som en påtänd pundare och höll segertal när hans styrkor sprängdes i bitar eller deserterade i tusentals, han trodde själv på den personkult som odlats runt han. Gadaffi uppträdde väl alltid som en pundare? Det är lite konstigt ändå, att det kan finnas så många med grandios personlighetsstörning som har makten i olika länder, med tanke på att de flesta människor är rätt "normala". Jag kommer aldrig att begripa vad som driver dem (när de istället kunde leva i kärlek och harmoni), men jag är väl inte smart nog helt enkelt.
Kim har väl ungefär samma strategi som alla andra diktaturer. Se till att ungefär 10% av befolkningen har det bra. Kontrollera armen plus en större säkerhetsstyrka. Inför någon grad av censur. Toppa det med en personkult av dig själv! Sen är det bara att köra på så länge det går!
Kim har en joker. Han har ju atomvapen som en extra krydda. Underligt nog är har Kina bakom ryggen!
theseraphim
21-12-2013, 10:11
CITAT (Carl @ 21-12-2013, 08:31)  Kim har väl ungefär samma strategi som alla andra diktaturer. Se till att ungefär 10% av befolkningen har det bra. Kontrollera armen plus en större säkerhetsstyrka. Inför någon grad av censur. Toppa det med en personkult av dig själv! Sen är det bara att köra på så länge det går!
Kim har en joker. Han har ju atomvapen som en extra krydda. Underligt nog är har Kina bakom ryggen! Atomvapnen kan också bli det som tippar han, om det skulle bli en konflikt mellan nord och syd+USA så kommer Kina inte delta aktivt med trupp då de sedan länge tröttnat allt mer på Nord plus att Kina idag är helt beroende av export och skulle de tappa bara USA som kund så skulle en enorm kris drabba Kina. Kina har numera en lite mer distanserad hållning till Nordkorea sedan de blev ultrakapitalister, det är lite mer rent symboliskt än på 50-60 talet. Tror förvisso att Nordkorea kommer ruttna inifrån som de flesta diktaturer, det finns alltid en gräns då folket anser att det är värt risken att dödas i en revolt när de ändå dör i tex svält o fattigdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|