|
Full version: Operativsystem
TeliaNet
11-04-2004, 18:11
kommentera för och nackdelar med dessa operativsystem.
maimiti
11-04-2004, 18:22
Detta är alltså bara till för de som kör med PC? Eller har du glömt Mac- och Linuxanvändare?
(jo, linux används ju på PC... men du fattar nog vad jag menade)
andreas i uppsala
11-04-2004, 18:54
win 2000 är specielt känslig för hackers och virus.
Towanda
11-04-2004, 18:58
CITAT (maimiti @ 11-04-2004, 19:22) Detta är alltså bara till för de som kör med PC? Eller har du glömt Mac- och Linuxanvändare?
(jo, linux används ju på PC... men du fattar nog vad jag menade) Håller med, varför är bara windowsalternativ med i omröstningen?
andreas i uppsala
11-04-2004, 19:25
kanske för att det är det vanligaste
Först får jag be om ursäkt till er Mac'are. Jag har frågat på plantskolan efter ett sånt där Apple man kan surfa med men de har slutat sälja dem pga för dålig efterfrågan. Just nu kör vi två XP och en 98 här hemma. Mina synpunkter: - 95'an var lite för shaky (OSR2 dock OK). - 98'an passade våra behov utmärkt. - XP har allt lite för väl integrerat och har därför, för våra behov, mycket lull-lull som inte används men tar plats/kraft. Men Claes, varför finns inte DOS med? På den tiden kunde man glassa - nu kan ju vem som helst hacka (t.o.m. min 80-åriga pappa). /Mimmi
TeliaNet
11-04-2004, 20:26
ja, till mac finns ju bara mac os i princip att välja. linux är inte så stort ännu. därför valde jag enbart win. XP har sina svageter för den gör inte POWER DOWN AFTER SHUTDOWN(slå av strömmen själv) på min dator. det klarade 98, ME och 2000. och sen får man minst 2 admins XP. svagt av microsoft.
Copycat
11-04-2004, 20:33
Hejsan ! Vi har XP hemma och det fungerar väl. eller? OM det inte skulle fungera nån gång ropar jag bara på maken, det är han som hanterar datorerna hemma (och på jobbet). Jag och datorer, nä, ingen bra kombination.
CITAT (TeliaNet @ 11-04-2004, 21:26) ... sen får man minst 2 admins XP. ... Du menar...? /Mimmi
Hannele
11-04-2004, 21:15
CITAT (TeliaNet @ 11-04-2004, 21:26) ja, till mac finns ju bara mac os i princip att välja. linux är inte så stort ännu. . Linux kanske inte är stort, men det är bäst, och du frågade efter vilket system som var bäst, inte störst (sedan har vi lilla Unix). På Macen har vi tre operativsystem som är stora: Linux, Mac OS X och Mac OS. Ändra pollen till vilket Windowsvariant är bäst - vilket är ganska ointressant då vi räknar i tid och du inte anger vart den ska användas (Win2k3, Win2k och WinXP är dessutom de enda som finns support för idag) Sedan har min lilla son (som skrev detta) en liten Ultrasparc och ett dilemma, vilket system är bäst? Inget av dem fem i omröstningen var med.
Som redan antyddes så är frågan felställd. Windows är ett operativsystem, Linux ett annat och Unix MacOs osv. Det du "telia" räknade upp är i princip samma system från första Windows till XP. Bara "uppgraderingar" från första windows.
Jag har ett oöppnat Windows 1.10! Och det är SKIT! rentutsagt!
Om Claes nu tyckte att detta var en intressant fråga och ville höra om vi hade några synpunkter så är väl det hans ensak. Ställer han frågan angående Windows så är det säkert det han vill ha reda på. Om någon ställer en fråga om päron svarar ni om äpplen då också?
Jag har svårt att förstå varför Mac och Linux/Unix användare ofta måste smutskasta Windows. Jag hör sällan hör det omvända. Är det ett behov att hävda sig?
Alla operativsystem har sina för och nackdelar och ingen tvingar oss att använda det ena eller det andra - vi gör (förhoppningsvis) väl underbyggda val när vi väljer.
/Mimmi
CITAT (Virgo @ 11-04-2004, 22:34) ... Jag har ett oöppnat Windows 1.10! Och det är SKIT! rentutsagt! Jag tolkar det som att det inte uppfyller dina krav? /Mimmi
 Windows 1.1 var verkligen inget att ha! Det var inte ens i färg om jag inte minns fel!
Quercus
11-04-2004, 21:54
Windows XP kräver mer av datorn en exempelvis W2K. Har man en äldre dator är det lämpligt att peta in mer ram-minne innan XP installeras. Windows 2003 är ett mkt lovande alternativ som inte fanns med i listan. Där är allt lull-lull avslaget vid installation. Även en gammal dator hänger med fint.
CITAT (Virgo @ 11-04-2004, 22:48)  Windows 1.1 var verkligen inget att ha! Det var inte ens i färg om jag inte minns fel! Aha, färg är viktigt för dig. /Mimmi
andersen
12-04-2004, 06:06
En fråga Longhorn finns inte med så då kan jag ju inte rösta.
gammelnalle
12-04-2004, 08:05
VAD är det ni egentligen har röstat på??? Det system som ni har, eller det ni tycker är bra??? (Och då har ni givetvis jobbat ordentligt med ett flertal olika OS så ni kan jämföra) Jag röstade inte . Jag har ME och har BARA haft krångel.... men DET KANSKE inte beror på operativsystemet iofs, utan KANSKE på operatören...  --- mest troligt--- några av de som kommenterat här har system som jag inte ens hört talas om... "Longhorn" "Unix".... ???? back to BASIC.... if X then go to inc REM knappast bättre men rätt kul björn
Hannele
12-04-2004, 11:32
VAD är det ni egentligen har röstat på??? Det system som ni har, eller det ni tycker är bra??? (Och då har ni givetvis jobbat ordentligt med ett flertal olika OS så ni kan jämföra)
Folk röstar på det de ser. Att deras Windows 2000 på jobbet inte krånglar medan deras Windows XP hemma krånglar kan betyda två olika saker. Antingen så är datorn på jobbet skött av kunnigt folk eller så är den bättre. En annan sak som folk inte ser på datorn är hur enkelt den kan få virus och liknande beskymmer. Återigen är det till största delen jobbdatorn som är minst utsatt. några av de som kommenterat här har system som jag inte ens hört talas om... "Longhorn" "Unix".... ????
Longhorn är nästa generations Windows och för med sig nya säkerhetslämplingar som har blivit väldigt kritiserade eller berömda, beroende på om man är en förespråkare för valfrihet eller säkerhet. För Unix rekommenderar jag till exempel den här sidan som referens (läste den aldrig men den verkade innehålla det som var intressant). Jag har svårt att förstå varför Mac och Linux/Unix användare ofta måste smutskasta Windows. Jag hör sällan hör det omvända. Är det ett behov att hävda sig?Det förekommer i lika stor grad. Dock mest av folk som har suttit med Windows i hela sitt vuxna liv och testat Linux en gång själv med en årsgammal cdromskiva som hette "Beskymmer och Patchbehov" i trettio minuter. Till skillnad ifrån Linuxförespråkarna som har i alla fall testat båda systemen och märkt lite skillnad. Det du "telia" räknade upp är i princip samma system från första Windows till XP. Bara "uppgraderingar" från första windows.Nja, Windows Xp+2k växer på Windows NT-trädet som ursprungligen har sina rötter i Os/2. Sedan att det innehåller allt som Windows-trädet (icke NT, i modernt tal som 9x) är för att det ska få samma funktionalitet. Så det är en liten överdrift i det du säger. Lånade morsans konto när jag skrev det här. Utan att fråga om lov. Så skäll inte på mamma nu för att ni inte förstår vad jag har skrivit.
Jag har jobbat med datasupport sedan -85 och anser att jag har hyfsad erfarenhet på PC-sidan, Unix-världen och även större datorer (MVS, VMS, AS400...). Jag har däremot aldrig supportat Mac-världen (och dess föregångare) utan bara sett dem användas.
När jag svarade på vilket operativsystem (av de uppräknade) som jag tycker är bäst så svarade jag utifrån min erfarenhet. Hur andra svarade vet jag ej.
Jag har hackat i Unix-miljö vilket är "gôrskôj" men knappast något för den vanliga hemma-användaren, eller hur?
Hanneles barn, Varför skaffar du inte ett eget konto så behöver du inte sammanblandas med din mor?
/Mimmi
TeliaNet
12-04-2004, 14:32
windows 2003 server är ytterligare en version... alltså inte till desktop. vad beträffar longhorn finns den enbart på beta än så länge. kommer 2005. media center ed är en version där man kan spela in tv program m.m., finns sen ett år tillbaka på eng. unix och linux finns i för många olika tillverkares distrubutioner. skulle gärna köra freeBSD men lyckades aldrig installera den. är det nån som provat lindows?, ja ni läste rätt.
Hannele
12-04-2004, 15:04
CITAT (TeliaNet @ 12-04-2004, 15:32) windows 2003 server är ytterligare en version... alltså inte till desktop.
är det nån som provat lindows?, ja ni läste rätt. vad beträffar win2k3 hoppas jag att du vet att den enbart finns som server, precis som xp bara finns som desktop. lin---s (det officiella namnet i luxemburg, nederländerna sverige osv där man inte får sälja under det andra namnet) kan du läsa mer om på TryOutLinuxDock utan att ha testat det själv så, ifall man lyssnar på vad andra har sagt, så låter inte omdömet om Lindows så bra. Bättre alternativ skulle i så fall vara ifall man letade efter virusfri windowsliknande utgivningar: Suse Proffessional (inte den som går att ladda ner kostnadsfritt), Xandros Desktop eller Suns senaste dist: Java Desktop. Jag var på väg att testa Lindows med en gratiskupong jag hade fått men nerladdningskön låg på sisodär tusen personer och när den avbryter efter en dag i skolan och sedan avbryter igen på natten när man sover under återförsöket så känns det inte så hippie att fortsätta försöka få erfanhet av någonting bara för att kunna stå upp rakryggad och säga: det funkar inte. Är inte Mac OS X för hemanvändaren? (Det är ett Unixsystem som är enkelt utan många av problemen som Redmond har - Virus, Spyware, modemkapningar). // sonen Jonas
andersen
12-04-2004, 15:51
Jag vet att Longhorn är ett beta prog, men ladda ner den och prova den är bra, tänk på att den kräver bra med minne.
Quercus
12-04-2004, 15:52
win2k3 funkar utmärkt som arbetsstation, särskilt som "all" serverfunktionalitet är avstängd när man installerat. Den är snabb, stabil och äter inte mkt minne. Har använt den som arbetsstation i nästan ett år.
CITAT Så det är en liten överdrift i det du säger Ok Jonas, Vet att det var en "liten" (egentligen stor) överdrift, men så blir det när en del kod hänger med version efter version. Personligen tycker jag att det var bra att OS2 inte används längre. Eller har försäkringskassan fortfarande OS2 och kör windows?
CITAT (Quercus @ 12-04-2004, 16:52) win2k3 funkar utmärkt som arbetsstation, särskilt som "all" serverfunktionalitet är avstängd när man installerat. Den är snabb, stabil och äter inte mkt minne. Har använt den som arbetsstation i nästan ett år. Snabb stabil äter inte mycket minne, det kan jag få gratis (Linux). Du har betalt, minst cirka 3700 kronor (för webbversionen som är den billigaste). Det är roligt att du är miljonär. Jag har kört demoversionen av Windows 2003 Server (Standard, 180 dagars demo) på min surfdator, och för en vanlig användare så ser jag det inte som acceptabelt att behöva leta efter en massa funktioner för att komma upp till nivån jag är van vid när jag kör exempelvis Linux eller Windows XP. Men Lite hackare är väl vi allihoppa. Virgo: Os/2 delen är död. För alla som gillar microsofts operativsystem, oavsett version, kan jag göra reklam för Microsoft Bob som enligt vissa källor är framställt på iniativ av Bill Gates fru. Microsoft BobMimE: nu har jag eget konto
CITAT (Sonen @ 12-04-2004, 17:06) MimE: nu har jag eget konto Kan man få hänga med i klubben om man programmerade fönster m.m. i OS/2 1.0 FRÅN SCRATCH? Dvs definierade upp alla ramar, symboler m.m. utan någon som helst generator (typ dagens Visual C++). Det var mycket att skriva kan jag lova (eller rättare sagt klippa och klistra). Släng er i väggen alla dagens utvecklare! Något jag saknar från OS/2-världen var att man kunde definiera om bredden på ramarna. Vad slår väl en halv centimeter bred rosa ram runt det aktiva fönstret? En sak som retar mig: Win2k3 tyder jag som Win20003 i stället för Win2003. Skulle hellre skrivit det Win2k+3. (Säger den som förespådde att "Internet kommer aldrig att bli något..."  ) /Mimmi
MRLINDELL
12-04-2004, 16:34
Det finns skillnader i olika OS varianter även inom Linux. Man väljer det OS som passar bäst, det finns ingen som är bäst. Detta diskuteras dagligen på våra skolor och tillhör kanske den tråd som tar mest tid och ger minst. Man kör Windows XP för att det finns applikationer som är intressanta, man kör Linux för att det finna andra saker där. En del kör Windows bara för att det är Windows, andra Linux bara för vatt det är Linux. Jag anser diskussionen är HELKORKAD. /Konsult & datanörd sedan 20 år.
TeliaNet
12-04-2004, 16:44
vilka diskussioner.... det hade jag adrig räknat med i sån här utsträckning. nu fortsätter vi. skulle gärna prova longhorn, det kan bli svårt med bara 494MHz och 64MBram. men jag får väl köpa mig en nyare dator fram över. annars vill jag slå ett slag för win95, det finns knappt några virus för w95 och det är snabbt. nackdelen är att det bara går att köra 2Gb partitioner.
CITAT En sak som retar mig: Win2k3 tyder jag som Win20003 i stället för Win2003. Skulle hellre skrivit det Win2k+3.
Win2k3 = Win2300? Men MimE säger du inte tvåtusentre = 2003 = 2k3 Jag har ett paket OS2 2.0 i skåpet undrar om det blir värt nåt på nån Antikmässa? Jag grämer mig för att ha slängt alla dosversioner utom 2st. CITAT (Säger den som förespådde att "Internet kommer aldrig att bli något..." ) Det gjorde inte jag men det var en hel del politiker som trodde samma sak! Nu väntar jag bara på att det eländiga bredbandet (fiber) ska bli klart nångång. CITAT annars vill jag slå ett slag för win95, det finns knappt några virus för w95 och det är snabbt. nackdelen är att det bara går att köra 2Gb partitioner Duger väl om man bara surfar
CITAT (MRLINDELL @ 12-04-2004, 17:34) Det finns skillnader i olika OS varianter även inom Linux. Man väljer det OS som passar bäst, det finns ingen som är bäst. Detta diskuteras dagligen på våra skolor och tillhör kanske den tråd som tar mest tid och ger minst. Man kör Windows XP för att det finns applikationer som är intressanta, man kör Linux för att det finna andra saker där. En del kör Windows bara för att det är Windows, andra Linux bara för vatt det är Linux. Jag anser diskussionen är HELKORKAD. /Konsult & datanörd sedan 20 år. Well said! /Mimmi
CITAT (Virgo @ 12-04-2004, 17:45) CITAT En sak som retar mig: Win2k3 tyder jag som Win20003 i stället för Win2003. Skulle hellre skrivit det Win2k+3. Win2k3 = Win2300? Men MimE säger du inte tvåtusentre = 2003 = 2k3 Inte 2300, utan 20003! Min (tjocka) skalle ersätter "k" med "000" (dvs 3 nollor). /Mimmi
TeliaNet
12-04-2004, 16:53
fiber blir inte aktuellt hem till hushållen på länge, i allafall inte hos de flesta.... det finns ju ingen som kan nyttja XDH m. WDM på 2.5 alt. 10 Gbit/s. jag tror hällre att WCDMA/UMTS(3G-384Kbit/s) blir aktuellt på landet inom ett år.
CITAT (MimE @ 12-04-2004, 17:51) CITAT (Virgo @ 12-04-2004, 17:45) CITAT En sak som retar mig: Win2k3 tyder jag som Win20003 i stället för Win2003. Skulle hellre skrivit det Win2k+3. Win2k3 = Win2300? Men MimE säger du inte tvåtusentre = 2003 = 2k3 Inte 2300, utan 20003! Min (tjocka) skalle ersätter "k" med "000" (dvs 3 nollor). /Mimmi K betyder kilo som är tusen. alltså så läses 2k3 som tvåtusentre, eller 2003. Det finns rosa kanter till windowsfönster (dock ingen kaukation) genom tredjepart. Här är min kreation, snyggt blev det inte, men rosa kanter som var en centimeter blev det. Jättestor bild på rosa kanter
TeliaNet
12-04-2004, 17:51
2k3 eller 5k6 kan det stå som värde på elektronik komponenter... alltså 5600. så det är rätt om du skriver så.
Jag VET att k = 1000 och att 2k3 ska tydas som 2003 men i min skalle känns det inte rätt. *bläh* Men Jonas, dina rosa kanter var jättesnygga. CITAT Det finns rosa kanter till windowsfönster (dock ingen kaukation) genom tredjepart. Vad är kaukation? Har aldrig hört det förut. /Mimmi
TeliaNet
12-04-2004, 18:07
från början visste inte jag att W2K var win2000. tycker att det är ett häftigt sätt att skriva siffror.
CITAT (MimE @ 12-04-2004, 19:02) Men Jonas, dina rosa kanter var jättesnygga. CITAT Det finns rosa kanter till windowsfönster (dock ingen kaukation) genom tredjepart. Vad är kaukation? Har aldrig hört det förut. /Mimmi Jag jobbade verkligen ihjäl mig på de rosa kanterna (*not*). Nu är det borta och jag mår bra, ingen skada skedd. Kaukation (stavning?) -> kaka på kaka. Tänkte att ngn tyckte att windowsfönster lät lite roligt (fönsterfönster).
CITAT (TeliaNet @ 12-04-2004, 19:07) från början visste inte jag att W2K var win2000. tycker att det är ett häftigt sätt att skriva siffror. Jag kan hålla med om att det är lite coolt. Sen underlättade det enormt att skriva "Y2K" istället för " year 2000" när det var dags att milleniumsäkra våra system. /Mimmi
CITAT (Sonen @ 12-04-2004, 19:12) Tänkte att ngn tyckte att windowsfönster lät lite roligt (fönsterfönster). Reagerade inte ens. Nu är det dags att lägga av för da'n tror jag. (Har städat våra datorer - i det fina vädret  ). /Mimmi
Christoffer
12-04-2004, 18:48
XP kräver mycket minne, men är snyggare. Och tar man bort en sparad hemsida så försvinner även den tillhörande mappen. Det tycker jag är praktiskt.
XP är väl det som har bredaste användningsområdet för "normalanvändaren", men i övrigt handlar det ju mest om VAD man ska använda operativsysytemet till... Fenja
Quercus
12-04-2004, 21:31
Det är lustigt att det nästan alltid blir lite religöst när operativsystem diskuteras.
Jag har det ganska bra eftersom företaget jag arbetar på prenumererar på Microsofts produkter. Bara att välja och vraka vad jag vill använda mig av.
Susanne i Linköping
12-04-2004, 21:49
CITAT (MimE @ 11-04-2004, 22:39) Jag har svårt att förstå varför Mac och Linux/Unix användare ofta måste smutskasta Windows. Jag hör sällan hör det omvända. Är det ett behov att hävda sig? Jag hör ofta det omvända, alltså Windowsanvändare som smutskastar Mac m fl. Det tycker jag är att slå på den som redan ligger. Behov av att hävda sig, ja kanske? Du anar inte så svårt det kan vara att vara Macanvändare! På jobbet? Har du något val? Nix, Windows ska det vara. Mjukvara? Ingen som törs satsa längre på en så liten marknad. Skattemyndighetens webbdeklarationer? Varje gång jag kollat fanns den tjänst jag behövde endast för Windows. Valmöjlighet? Nä. Inte ens Linux brydde de sig om att stödja. Är det verkligen ingen mer än jag som blir mörkrädd över Microsofts förkrossande dominans bland operativsystemen (+ browsers, ordbehandlare mm mm)?
Jodå, men det tar sin tid att stoppa Bill Gates. EU drar ju igång nu och sedan så börjar det kanske att gå upp för herrarna o damerna i de olika regeringarna att det finns alternativ!
Är det någon som har en hum om hur privatmarknaden är uppdelad (ungefärlig % Windows/Mac/Unix-Linux)? Sen tycker jag att det är lite konstigt att när det gäller dagligvarumarknaden (inga namn  ) så ska den fria företagsamheten få råda men när det gäller dataprogram så ska det till restriktioner. Hmm... /Mimmi
TeliaNet
13-04-2004, 08:31
vi vet ju att det susar omkring ofantliga mängder piratkopior....microsoft vill stoppa det till varje pris. efter som jag nu studerar till datortekniker så vet jag att inom några år så kommer all MS programvara vara gratis, det kommer endast vara möjligt att använda den över TCP/IP alltså internet mot en taxa som MS bestämmer. tänk dig att du ska göra en kalkyl i excel och hela tiden kostar det pengar som går till microsoft. + ev. modemtaxa tillkommer. linux och unix kommer kommer att bli segrare.
CITAT så vet jag att inom några år så kommer all MS programvara vara gratis, det kommer endast vara möjligt att använda den över TCP/IP alltså internet mot en taxa som MS bestämmer. Detta kommer inte att hända! Vad är det för skola du går i som lär ut sånt! Har Telia o Microsoft hittat på nåt samarbete, för att tjäna ännu mera?
CITAT (MimE @ 13-04-2004, 02:11) Är det någon som har en hum om hur privatmarknaden är uppdelad (ungefärlig % Windows/Mac/Unix-Linux)? Mac har typ 0.5% och Linux har ännu mindre. Dock är jag inte supersäker, det kan vara gamla siffror. CITAT så vet jag att inom några år så kommer all MS programvara vara gratis, det kommer endast vara möjligt att använda den över TCP/IP alltså internet mot en taxa som MS bestämmer. Palladium? Dessutom, en taxa som microsoft bestämmer, då är det inte gratis. Snarare är det en prenumationstjänst (och lite hårdvarutjafs till det här gör så att det känns läbbigt om Linux och andra fria alternativ ska finnas kvar (*BSD)). Och ni som tycker disskussionen inte har ett syfte. Tänk igen, alla berörs av detta som läser detta då ni har ett operativsystem i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|