Hej!
har byggt en drivbänk på 3 x 1 x 1m dvs 3 kubik.
denna har jag tänkt att göra till en varmbänk, dvs starta en kemiskprocess med hjälp av Häst/kogödsel halm osv.
den delen känner jag mig rätt säker på, det som gnager mig är vad fasen jag skall odla. hur mkt jag får plats med, vad jag skall tänka på kring jordval osv. bänken kommer stå i direkt solljus från morgon till tidig eftermiddag (östläge)
en plan jag har är 50% tomater, 25% ruccola och 25% paprika eller dylikt. iom att den är ganska djup så kan man ju odla nästa vad som helst.. och det är här jag behöver hjälp! är det någon som har tips, erfarenheter eller bara funderingar så får ni väldigt gärna återkoppla.
Mvh
CvB
Hej
Hästgödsel ger värme o näring när de bryter i jord, du har bra planering, men jag tycker inte att man ska blanda många sorter som sallad tomater eller ruccola , för att undvika byta jorden varje säsongen, för att tillexempel tomater har insekter som tycker om dem, och näring, men salad behöver andra näring och andra insekter.
H.Bassam
Hej!
Tack!
så det jag bör göra är alltså att koncentrera mig på en typ. i detta fall tomater, troligtvis.
antar att det inte är något problem att köra några olika sorters tomater? eller har de också olika insekter osv?
Hej
Det är bra att olika sorters tomater, de har samma behöv till näring och samma insekter och sjukdom, men nästa år hoppas jag att du ska tänka pala,ntera annan, Insekts ägg och nya generationer kommer att dö om de inte hittar vad du gillar nästa år.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.