Foxley
Jag har en Phalaenopsis som hängt med ett tag och nu börjar få sprickor i bladen. Vad beror det på och är det något jag kan göra för att undvika att mina andra råkar ut för samma sak?

Jag vattnar efter behov, vilket brukar vara en gång i veckan, ibland med lite längre mellanrum beroende på hur rötterna ser ut. Under blomning får de lite extra näring varannan vattning och jag låter de alltid stå ett tag i vattnet. Lite då och då duschar jag de med en blomspruta.

De står direkt på blombrädan i fönstret, vilket jag tror ligger mot väst.

Står de kanske för nära fönstret?

pejori
Kolla så du inte har någon ohyra som lever på din växt.

Använd gärna ett förstoringsglas när du kollar.

jaj-51
Flera av skadorna ser ut som mekanisk åverkan tycker jag.
Har du någon katt som kan tänkas vara på orkidéerna?
Monarda
Jag håller med jaj-51. Ser ut som yttre påverkan.
Foxley
Vi har två katter men ingen av dom har tidigare visat intresse för just orchidéerna. Andra växter tycker de dock om att sitta och gnaga på. Då jag är ganska ny på att sköta orchidéer så är jag rätt så noga med att katterna inte ska kunna sitta på blombrädan. Alla orchidéer står på samma plats och det finns inget utrymme där för katterna.

I början så sprack bladen mitt i själva "mittfåran" men nu har det börjat se ut som på bilderna. Jag undrar om det kan ha att göra med att jag vattnar med vanligt kranvatten. Kan det vara för mycket kalk i vattnet som gör att den reagerar som den gör?

Monarda
Kollar man runt lite på nätet så tycks orsaken till spruckna blad kunna bero på att den står för varmt eller att vattningen är ojämn.
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem...=skadade%20blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon