alexwest100
Hej,

Har en planta sedan några år tillbaka, frösådd och har mått bra.
Inför denna vintern investerade jag i en växtlampa då jag märkt att den surnar till lite under vinterhalvåret då den står inne.

Jag har den ute på sommaren.

Bladen börjar nu torka ut och sakta men säkert blir det färre som sitter kvar.
Vattnar relativt sparsamt och tillför inte någon näring nu, sprayar bladen dagligen.

Vad är det jag gör fel? Misstänker att det är för varmt då jag håller ca 18 grader. Eller ställer växtlampan till det och kräver annat underhåll?

Bifogar bilder.
[attachment=79669:image.jpg]
[attachment=79670:image.jpg]

Tacksam för råd
Alexander-VG-zon3
Tror inte det är värmen eller ljuset som är felet (om bladen lägger sig direkt på ljuset så bränns bladen, annars inte).

Däremot ser det ut som den fått för lite vatten. Om det inte är vatteningen så tyder skadorna på frostskador, men har du tagit in den i tid tror jag på för lite vatten.

Hur ser rötterna ut ? hur känns jorden ?
Bassam
Hej

det är torka blad för många orsaker, det är virus , bakterier eller svamp eller om de fick lite vatten, så för att vi bedöma rätt uppmanar jag dig: att skicka :
1 Bild för torkad blad.
2Bild till friska blad.
3 Var står xäxter nu, o vilket grade o fukt finns på platsen.
4 När gjorde du sista beskärning.
5 Har du såg några saker före bladen torka som fläckar mjöl.
6 Har du såg insekter som ullös på blad eller rötter.
7 Har du gödslad när o hur mycket.
8 Hur mycket fukt finns i jorden.
H.Bassam
alexwest100
Tack för era råd Bassam och Alexander smile.gif

Kan möjligtvis bero på att jag vattnar sparsamt dvs låter den torka ut mellan vattningarna.
Som det är nu ger jag den citrusnäring max 1 gång i månaden då jag är lite osäker på hur jag skall förhålla mig till vinterperioden. Näringen är flytande som blandas ut med vatten.
Tog in plantan i god tid före frosten så där ligger inte problemet som tur är.

Bassam jag lägger ut alla info under morgondagen vad gäller bilder och svar på "checklistan" och skulle uppskatta din expertis smile.gif

Trevlig lördag kväll!
alexwest100
Så nu ska jag försöka svara på frågorna,

1: se bild
2: se bild
Det som kan sägas är att bladen tenderar att först torka ut på spetsen och sedan rullar ihop sig för att sedan falla av.

3: just nu står den i 18-19 grader med extra belysning, och daglig sprayning. kommer flytta den till en matkällare som håller 10-15 grader för att se om det gör skillnad.

4:sista beskärningen gjordes vår/sommar dvs senast juli

5: det man möjligtvis sett är små partier som börjar torka på lite olika delar av bladen men detta gäller som sagt inte alla utan vissa börjar torka på tippen,

6: nej har inte sett något sådant kan tilläggas att rötterna var fruktansvärt torra vilket förmodligen inte är så bra

7:gödslar Max 1 gång i månaden med plantagen citrus gödning då denna späds ut i vatten. Dem uppmanar att inte gödsla under vinter.

8: inte alls mycket fukt i jorden har vattnat sparsamt,

Tacksam för råd och god jul!

Ett ytterligare exempel på hur bladen torkar,
Som sagt alla ser inte ut på detta sätt.
Alexander-VG-zon3
Ha kvar den i samma ställe, citrus behöver inte vintervila om dom varit ute på hösten. Helt klart har den fått för lite vatten och den håller just nu på att torka ihjäl. Vattna försiktigt lite mer. Sedan därefter låter du den bara torka upp mellan du vattnar igen. Och när den får nya skott så kan du ge den näring hela vintern igenom. Inte näring nu när den mår dåligt.

Citrusar som står under 15-10grader ska vattnas sparsamt och inte ha näring. Citrusar som har extraljus och står inne i rumstemp och förövrigt mår bra ska vattnas och ges näring som vanligt som på sommaren. Då detta är en period av hög akvtitet (oftast) med både blad, blommor, frukt. Och har man dom ute och tas in innan frosten så får dom vintervila ute.

Torra blad är alltid frost, extrem hög värme eller torr luft, solbränna, torka.

Om bladen är torra men också mestadels gröna är det frost, torka. Tappar den bladen gröna och matta i färg är det för mycket näring eller för mycket vatten (långt gående övervattning ger dock liknade symptom som torka). Är bladen torra med gula/bruna områden och/eller vita områden så är det värme, torrluft, solbränna relaterat. tummenupp.gif
alexwest100
Hej, kanon tack för dina värdefulla tips och råd!

Finns det andra exempel på hur jag kan öka fuktigheten kring plantan förutom att spray den som du rekommenderar?

Likaså undrar jag om man i detta skede kan plantera om den och sätta den i större kruka med citrus jord?
Har för tillfället vanlig planteringsjord och tänkt vänta till våren men nu är jag orolig för den

Mvh
Alexander
Bassam
Hej

Jag hade två stycken inne hela tiden, men före året står i kalt lite ute o inne jag vågar inte ger de vatten, så de tappade sina blad, de var tre stycken o jag kastade en styck, de är två som kvar nu, de står inne utan extra belysning, och jag vattnar de normal när jorden börjar torka, och ibland ger de lite lösning näring, så de är mycket bra med fina blad, och jag blir bEKLAGA för att jag kastade en,.

Obs
de ska få vatten när jorden blir nära torkat, för att växter står på värme med extra ljus, och de behöver inte extra ljus nära de, det räcker om du har lysrör på taket. torka blad beror på att vatten går ut mycket från växter, men växter får inte tillräckligt vatten från jorden.

Obs1

Du kan gå på vila o minska vatten o ljus om de står på grader +5 till + 10 grader. vita färger på bladen beror på att de bränna från extra ljus som står nära dem.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (alexwest100 @ 22-12-2013, 14:27) *
Hej, kanon tack för dina värdefulla tips och råd!

Finns det andra exempel på hur jag kan öka fuktigheten kring plantan förutom att spray den som du rekommenderar?

Likaså undrar jag om man i detta skede kan plantera om den och sätta den i större kruka med citrus jord?
Har för tillfället vanlig planteringsjord och tänkt vänta till våren men nu är jag orolig för den

Mvh
Alexander

Jag spray aldrig mina växter har dock akvarium hemma. Men var noga med vattningen så det inte blir för mycket eller för lite.

Plantera om den till våren.
skummisen
Citrusväxter vill väl ha rätt sur jord för att annars kan inte den ta upp järnet ur jorden och bladen blir lite gula (om det är detta som är ditt problem är svårt att säga). Testa gärna lite vinäger eller lite pressad citron i vattnet under några veckor, det gjorde nytta för mina citrusar i alla fall.
Alexander-VG-zon3
Näringsbrist brukar inte visa sig som torra blad så här, utan bladen blir bleka, marmorerade i olika gula/gröna nyanser, gula nerver och gröna blad eller gröna nerver och gula blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon