Full version: öronvivlar
jaj-51
Sommarn passerade summerar lite och mins mina pelargonior och gurkor växte dåligt i år ...

I våras såg jag några äckliga skalbaggar i växthuset ... nu vet jag att det var öronvivel inte bra.

Gurkplantorna ( Paintet serpent) dog tidigt nästan inga rötter när jag i förtid kasserade plantorna.
Mina pelargonior växte dåligt men tog rejäl fart till hösten, gissar larverna förpuppade sig ...

Sent på hösten såg jag giftet calypso med bilden på skalbaggen och förstod varför växtligheten inte blivit vad jag hoppats på ....

Pelargoniorna har fått två behandlingar med Calypso och till våren kommer det att bli flera behandlingar med nematoder både i växthuset och de platser där jag odlar och har haft mina pelargonior ...

Tyvärr är jag väl inte ensam om att fåt in öronvivlar i min odling?

någon som har erfarenhet av bekämpning av eländet ?
Bassam
Hej
Det finns flera metoder som hjälper, men alla grannar ska jobba tillsamma, annars ske vi ha inte bra resultat:

1 på sommar hög tryck vatten på växter ramla dem till marken o sen kan du samla dem.o döda dem..
2 på bekämpning som heter Neem olja och pyretrum,
3 fällor som innehåller sexuella material o mat till dem.
4 svamp som attackerar larver så vi ska spreja de på börja av våren före larver kommer.
5 Nematoder också som attackera laver så vi ska spreja dem på våren.

Obs
plocka de på hand o lägga de i vatten som blandad med tvål. den är mycket bra på grund av vi döda dem före att de lägga sina ägg, o det är bra om man rensa bra sin trädgård mark under hösten o vinter med blöja marken för att ge chans till ägg att kläcka o ge larver.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon