Full version: Boksjukdom
plantanochknölen
Hej Alla!
Jag har en stor bok på tomten säkert upp emot femton meter hög. Har blivit tvungen att ta de nedre grenarna under åren som gått då de hängt ner till marken. Det har varit grova grenar med en snittytediameter på några decimetrar. Har lagt märke till att mitten av snittytan har varit brun och i detta område har små gula svampar börjat växa. En liten kolini av svamp har uppstått. Det bruna området kommer tillbaka/finns i alla snittytor. Undrar nu om detta är en sjukdom som gör att man måste ta ner trädet helt? Effekterna om ett sådant träd skulle ramla blir enorma men samtidigt ett ståtligt träd som man vill bevara om det går.[attachment=79675:PC210010.JPG]
Huggorm
Det där är ett normalt resultat av att man kapar grova grenar. Du kan se hur trädet börjat täcka till såret från sidorna, men när det är så där stora skador hinner det inte innan veden börjat angripas av svamp. Resultatet kommer med tiden bli ett ihåligt träd som inte är fullkomligt säkert, det kan hända att det blåser omkull till slut. Plantera några nya träd redan till våren, så hinner de växa till sig lite innan du blir tvungen att ta bort den där boken.
theseraphim
Håller med huggorm och ett tips för framtiden är sårspray och sårbalsam när man beskär större grenar.
plantanochknölen
Jo det tar lite tid att läcka men samtidigt var sårytan brun i mitten så något fanns säkert innan. Ibland har man inget val utan man måste ta ner grövre grenar. Detta träd har utvecklats enormt snabbt. Från någon decimeter till nu snudd på metern på ca 20 år. Står i gräsmattna och får vatten och gödning. Ett syskonträd är en femtedel av storleken och det står lite utanför gräsmattan. Var köper man dessa produkter?
Huggorm
Problemet med medel man lägger på snittytor är att man lätt kapslar inne svampsporer och skapar en perfekt, fuktig livsmiljö för dem. De flesta arborister har slutat använda sådant nu för tiden.
Bassam
Hej

Själv tycker jag inte planterar stora träd i trädgård, för att de tar mycket vatten och näring, och solen med ljus, så växter alla växter bredvid dem dåligt, så tycker jag om man döda den här träd och planterar små träd i stället, eller man kan göra 3/4 del av trädgård grässmatta och på kvar området kan man göra rabatter av grönsaker o med med perenner nära huset, och som jag skrev häckar omkring huset plus 1 eller två små träd, de som kan inte bli stora.

Obs

Jag har en enkel metod om du behöver döda Svampen på sår området, du kan göra så:

varma kniv och passerade knivbladet varm över sårområdet, så spenderas på Svamp - bakterier och virus på sårområdet ovan med en lovande behandling om det behövs, det är bra om du kan lägga ymp kräm över behandlad området, och finns i marknad nu flera tandkräm som kan döda bakterier, svampe o virus, så tycker jag använda båda metoder varm knif och efter kräm.

- Varm knif mycket gammal metod men de börjar använda på vård central mot bröst cancer istället för operera, för att de börjar tror på den här naturligt metoden.
H.Bassam
Gossen Ruda
Som sagt, alla svampar lever på att bryta ner organiskt material. Dött eller levande. Det som syns av svampen är fruktkropparna, själva svampen lever inne i trädet och går inte att komma åt. Glöm varma knivar. Nu är boken mycket motståndskraftig så trädet har troligen många år kvar men bör hållas under uppsikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon