Stefulainen
22-12-2013, 17:29
Fick ett helt traktorlass med hästgödsel levrerat här om dagen (brunnit lite över 1 år). Eftersom jag just står i beråd att anlägga trädgårdsland (och marken på tomten i övrigt är dålig) tänkte jag bygga ca 20 - 30 cm höga kragar (3 m x 1,20), fylla dom mestadels med häsgödsel med bara ett tunnare täcke med jord. Tänkte satsa på frilandsgurkor, bondbönor samt dill, persilja & lök - ev även majs. Månne dessa klarar sig i så kraftig blandning?
Är det månne bättre att säta torv-jord eller "vanlig" jord ovanpå hästgödseln?
Vad ska man göra av vedaskan från spisen (blandad ved)? Är det mestadels bärbuskarna som behöver den?
Hej,
låter fantastiskt att få så mycket hästgödsel, grattis! Är gödseln blandad - med halm eller strö?
Om den brunnit i över ett år är den ju redo att använda, men det är svårt att säga hur starkt detta blir - blanda ut med vanlig jord så blir det kanonbra tror jag. Men hur mkt näring som är kvar i försommar när växterna behöver den, det är faktiskt svårt att säga.
(Just bondbönor behöver inte gödslas ngt vidare, de klarar sig bra ändå. Men de andra grönsakerna du nämner blir säkert glada - får du tag på purjoplantor och kålväxter - som är näringskrävande - mår de nog också bra.)
En sak att tänka på: Det kan bli ganska mkt ogräs av hästgödsel, hästmagen bryter inte ned ögräsfrön.
När det gäller askan: spara den till vår/försommar innan du strör ut runt bärbuskar och på andra ställen (annars lakas närigen ut under vinter och vårvinter) - man brukar säga 1 dl/kvadratmeter, så det är tunna pudertäcken. Bäst är ren lövaska
Lasse Trädgårdsnörd
22-12-2013, 21:58
GRATTIS men 30 cm gödsel kan bli rätt kompakt när det sjunker ihop så jag skulle blanda i grovt grus och gärna halvförmultnad trädgårdskompost för att få den luftigare.
Hej
Många som tror att hästgödsel innehåller mycket näring, men de har mycket kväve, men de spela roll för att förbättring jord. så jag tycker att blanda de med gruvgrus, men i lla fall de behöver Fosfor o kalium som hästgödsel inte rik på dem.
- för ogräs: många ogräs frö o insekter dö, när hästgödsel bränna sig, för att den sprider mycket värma när de bränner.
Ob så jag tycker om man blanda den här blandning med blodmjöl, för att den innehåller Kväve och mycket FOSFOR O KALIUM under våren..
H.Bassam
Nu vet jag inte vad du har för jordart i trädgården, men både sand- och lerjordar mår bra av mycket organiskt material. Är de näringsfattiga så är näringen från gödseln jättebra. Jag skulle lägga på ett rejält lager hästgödsel i träramarna och blanda in den i den befintliga jorden från ytan till ett spadtag ner och på så sätt förbättra den. Då blir det lagom näringsrikt och du får ett djupare lager av "finjord". Upphöjda bäddar är praktiskt.
Att bara lägga ett lager hästgödsel överst och odla i det tycker inte jag är klockrent. Gödseln består bara av organiskt material och kommer att brytas ner och sjunka ihop över tid, och då står man där med halvtommar upphöjda bäddar och fortfarande dålig jord under. Bättre då att förbättra den befintliga jorden som kan bidra med struktur.
Jag skulle blanda in lagom lite aska med hästskiten i befintlig jord. Hästskit har mycket kväve, aska har ingen kväve men mycket av fosfor och kalium m.m.
CITAT (Scout @ 26-12-2013, 11:48)

Nu vet jag inte vad du har för jordart i trädgården, men både sand- och lerjordar mår bra av mycket organiskt material. Är de näringsfattiga så är näringen från gödseln jättebra. Jag skulle lägga på ett rejält lager hästgödsel i träramarna och blanda in den i den befintliga jorden från ytan till ett spadtag ner och på så sätt förbättra den. Då blir det lagom näringsrikt och du får ett djupare lager av "finjord". Upphöjda bäddar är praktiskt.
Att bara lägga ett lager hästgödsel överst och odla i det tycker inte jag är klockrent. Gödseln består bara av organiskt material och kommer att brytas ner och sjunka ihop över tid, och då står man där med halvtommar upphöjda bäddar och fortfarande dålig jord under. Bättre då att förbättra den befintliga jorden som kan bidra med struktur.
Jag skulle blanda in lagom lite aska med hästskiten i befintlig jord. Hästskit har mycket kväve, aska har ingen kväve men mycket av fosfor och kalium m.m.
Den enda askan jag kan tillgå, är från grillen. Kan man ta sådan aska?
Eva i Västerås
11-01-2014, 22:38
Om du använder lövträkol, så absolut.
Om du använder briketter så är det kolpulver hoplimmat med i stort sett vad som helst. Det undviker jag till sånt vi ska äta.
theseraphim
11-01-2014, 23:04
Angående gödseln så grattis! du har fått en skit-bra gåva som inte är vilken skitsak som helst oavsett vilket skitsnack en del för om det... sorry kunde inte låta bli;) Här är mina tips från flera generationer trädgårdsmästare(farfar, hans far och min morfar:)när det gäller grönsaker och totto-bajs, skaffa ogödslad torv som du kan köpa i tex 150 liter säckar, tillsätt gärna även lite sand och kör sen igenom allt med fräsen så det blandar sig bra. Nu har du en fin mylla för all sorts grönsaker både u växthus och i trädgårdslandet som inte blir för vattensjuk när det ösregnar men som samtidigt blir lättvattnad under torka plus att rotsystem lätt kan växa. Tillsätt sedan bara lite organiskt material i jorden varje år tex löv osv för att få en bra humus så kommer du odla grönsaker lyckligt i resten av ditt liv.
Tycker att serafens inlägg är bra förutom en sliten sak - en smaksak: försök att vända rund med en en grep om det går så att maskarna inte blir delade i 17 bitar. De hjälper dig bättre hela än som ytterligare gödning.

Jag fick också en massa hästgödsel och det blandade jag ut med jorden under gräsmattan, trädgårdskompost, löv, gräs och annat att fylla odlingsbäddarna med. Jisses vad det har vuxit! Men som nämnts ovan så har det också sjunkigt ihop i takt med att det har brutits ned så det måste fyllas på.
Mellan skog och gård
22-02-2014, 16:52
Vilken lycka med ett sådant traktorlass!!
Jag skulle prova att blanda ut hästskiten med organiskt avfall som inte innehåller så mycket kväve; tex löv, torr halm mm för en lite lättare jordstruktur och balans i jorden och sedan så/plantera i ett tunnare jordlager överst. Du kan också bottna med ris och finare grenar för att lufta till strukturen litegrann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.