|
Hej. Jag är en kille på 17 år som är väldigt intresserad i växter som inte går att odla i Sverige. Till exempel banan, papaya, mango osv.. I denna tråden tänkte jag att vi kunde byta ut våra erfarenheter vad gäller sådana växter och kanske byta ut en och en annan planta. Kom med förslag och redovisa era växter gärna här i form av bild eller så. Jag har en stor samling av dom växterna här hemma, dels har jag ett växthus med många växter i och dels ett rum med hög fuktisghet och tillsatt ljus för dom riktigt tropiska växterna. Hoppas på snabba svar och ett trevligt snack här i forumet
Piccante
23-12-2013, 20:56
Om du använder sökfunktionen så finns det en del gamla trådar där man kan följa en hel del experiment med sådd av exotiska växter. Bananer tro jag inte man lyckas med om du menar vanliga ätbananer. Plantorna går att odla men de kommer nog inte ge frukt. Sen finns det andra arter av banan som jag tror är enklare som ger kokbananer som är mindre. Mango och papaya går att odla men ger heller inte frukt om du inte har tropiskt växthus hemma. Litchi och Rambutan kan man köpa i affären och få att gro också. Passionsfrukt, kiwi och avokado är också ganska lättodlade. Men experimentera gärna med frukter du kommer över, någon gång lyckas man
Meningen med denna tråden var att påbörja en ny diskussion och byta ut kunskaper, erfarenheter samt olika plantor. Jag är ingen nybörjare vad gäller detta området och tycker det är hur kul som helst att odla exotiska och tropiska växter samt att äta den frukt man själv har skördat.
Jag satte en hel del frön förr, men tyvärr så fick de flesta spinn på sig förr eller senare.
Mangon jag fick fram blev väldigt fin, de får väldigt fina, blanka och stora hängande blad.
kerstin z5-6
27-12-2013, 23:29
Jag har också odlat det mesta som går, tyvärr har jag inte längre råd att värma mitt orangeri vintertid men hoppas kunna flytta och okdla vad jag vill  Finns en del i mitt gamla fotoalbum här på odla. kamera ikon
Vad kul att ni har svarat på den tråden jag har gjort. Det är så att jag inte heller värmer upp mitt växthus men iom att jag bor i zon 1, alltså i sydligaste sverige så klarar sig medelhavsväxterna ute i det ouppvärmda växthuset ganska bra. Vissa nätter får dom dock tillbringa i källaren om det blir för kallt. För de tropiska växterna har jag satt upp lampor o höjt luftfuktighet i ett rum så dom klarar sig bra över vintern där inne.
strandskatan
28-12-2013, 18:03
Jag har bl a mandelträd, judasträd och kejsarträd på friland sen några år, alla överlever bara nätt och jämnt och är pyttesmå, lättsådda var de i alla fall, liksom några jakarandaträd som jag övervintrar ljust och svalt. Tre frösådda Korallbuskar (Erythrina christa-galli) har jag övervintrat inne en vinter, i år har jag planterat ut en intill husväggen, får se hur det går. Nysådda för i år är väderkvarnspalm och silkesträd, de övervintrar jag inne, ljust och svalt. Jag bor i zon 1 men inget idealläge - fritt och blåsigt.
Hej:
medelhavsväxterna måste man ger dem miljö som finns i Asien nära havet, för att de ger frukt o leva bra, men tror att ska lägga dem i sval med ljus o hög grader, men de måste vila under vinter tiden, jag menar att de behöver lite ljus med grader 5 till 10 plus bra fuktighet med lite vattning, för att de ska spara mycket energi och näring till vår sommar o hösten. H.Bassam
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-12-2013, 23:29)  Jag har också odlat det mesta som går, tyvärr har jag inte längre råd att värma mitt orangeri vintertid men hoppas kunna flytta och okdla vad jag vill  Finns en del i mitt gamla fotoalbum här på odla. kamera ikon Så tråkigt Kerstin. Det var/är ju så trevligt att "titta in till dig." Förstår dock, att det blir svårt att ha det kvar, ensam.
Alexander-VG-zon3
30-12-2013, 00:32
CITAT (strandskatan @ 28-12-2013, 18:03)  Jag har bl a mandelträd, judasträd och kejsarträd på friland sen några år, alla överlever bara nätt och jämnt och är pyttesmå, lättsådda var de i alla fall, liksom några jakarandaträd som jag övervintrar ljust och svalt. Tre frösådda Korallbuskar (Erythrina christa-galli) har jag övervintrat inne en vinter, i år har jag planterat ut en intill husväggen, får se hur det går. Nysådda för i år är väderkvarnspalm och silkesträd, de övervintrar jag inne, ljust och svalt. Jag bor i zon 1 men inget idealläge - fritt och blåsigt. Vågat att plantera ut Korallbuske,, men det kanske går bättre för inne får man borttas med spinn. Fortsätter vintern så här så är det nog inga problem. Och för väderkvarnspalm blir det nog snart tionde försöket men hoppas det ska gå denna vinter.
strandskatan
30-12-2013, 15:22
Kiwi och passionsfrukt är lätta att så från köpefrukter, kiwin klarar sig ute här, men inte passionsfrukten, den klarar sig bra svalt i ett ljust fönster. Äkta kvitten lättsådd och klarar sig ute. Granatäpple, lättsådd, klarar inte övervintring på friland. Alexander, klart korallbusken antagligen dör, men nånting måste stanna ute p g a platsbrist, och den har jag ju 3 ex av. Fackelrankan, Eccremocarpus scaber, klarar vintrarna i ungefär samma läge.
Alexander-VG-zon3
30-12-2013, 15:35
Säg inte det att den inte klarar sig det kanske går får berätta hur det går  ,, konstigt att du inte klarar granatäpple ? finns inte jätte många men vet åtminstone några stycken som har på friland i Sverige. Jag själv hade några år på friland i Broby men frös dock ner och kom sen igen, granatäpple har egentligen inte bättre/eller sämre härdighet än ett frösått fikon. Men man vet aldrig med växter exempel har jag inte lyckas med Mandel som är härdigare än fikon, och fikonet är nu en rejäl buske.
strandskatan
30-12-2013, 15:53
Alexander, mina granatäpplen gjorde precis som dina i Broby, och frösådda fikon gör likadant, men fikonen växer upp snabbare så de kan jag tycka ändå är lönt att ha kvar ute - odlar dem bara för fina blad, jag tycker ändå inte om färska fikon.
Alexander-VG-zon3
30-12-2013, 16:13
Ja det har du rätt i, det är en stor fördel när det gäller fikonen, en metern kan dom växa på en somrar. Granatäpple inte fullt så mycket tillväxt. Och även är dom känsligare mot vinterväta och blir det en kall vinter klarar dom sig inte medan fikonen ändå brukar hänga sig kvar.
Hej
Medelhavet växter är svårt att klara frost, men i allafall kommer varje dag nya sorter som ympade på växter som har rötter som tålamod frosten, men kan jag säge för att dem ska klara kalt finns olika saker kan man tänka på:
1 plantera de djup, för att rötter ta mera värme. 2 plantera dem i väldränerad för att vatten inte samla nära rötter o skadad dem under kalt väder.
3 ge dem ben mjöl för att benmjöl har bra K - F som kan höja tålamod mot kalt och insekter o sjukdom.
K kalium. F Fosfor
H.Bassam
Hade Musa Velutina (Sammetsbanan) tidigare som jag fick att blomma och ge frukt.   Men som jag tillslut fick slänga pga spinn. Har numera bara kvar Guava, Dvärggranatäpple, Feijoa och Dadelpalm.
sparvuggla
01-01-2014, 14:07
CITAT (nas @ 23-12-2013, 14:12)  Hej. Jag är en kille på 17 år som är väldigt intresserad i växter som inte går att odla i Sverige. Till exempel banan, papaya, mango osv.. I denna tråden tänkte jag att vi kunde byta ut våra erfarenheter vad gäller sådana växter och kanske byta ut en och en annan planta. Kom med förslag och redovisa era växter gärna här i form av bild eller så. Jag har en stor samling av dom växterna här hemma, dels har jag ett växthus med många växter i och dels ett rum med hög fuktisghet och tillsatt ljus för dom riktigt tropiska växterna. Hoppas på snabba svar och ett trevligt snack här i forumet  Du får gärna lägga ut lite bilder på din stora samling och komma lite med dina egna erfarenheter.....? Vilka tycker du passar bäst i inomhusodling, och klarar vintern bäst? Hur lång tid tar det att få frukt? Själv har jag bara olika citrusväxter samt kaffe och dom trivs finfint, utom citron som har börjat tappa lite blad nu. Kaffe t.o.m. växer sakta även nu på vintern. Alla palmer jag har trivs också.
De växterna enligt mig som går att odla bäst är de som inte behöver så mycket luftfuktighet. För att när man förvarar tropiska växter inomhus över vintern är det svårt att få upp luftfuktigeten. Kakao, banan och sådana växter är svåra att ta hand om inomhus. Utomhus för den delen också om man inte bor i sydligaste Sverige. Om man ska satsa på några växter som är exotiska ska man satsa på växter som tex, apelsin, kumquat, passionsfrukt, oliv, kaktusväxter och olika sorters palmer. Kan man skapa bättre förhållanden året om och är lite erfaren så kan man odla tex, banan, cherimoya, stjärnfrukt, papaya, mango, trädtomat osv. Det är jätte kul att odla olika sorters exotiska växter, utvalet är oändligt stort och man lär sig alltid nya saker.
strandskatan
04-01-2014, 10:12
När nas skrev om kaktusar kom jag på att jag har frösådd kaktusfikon också, sådde för 12 år sedan tror jag men har tyvärr aldrig lyckats få dem att blomma. Den frösådda blev så stor att det inte gick att härbärgera den längre, så de jag har nu är avbrutna grenar av den första, de rotar sig väldigt lätt, även nerstuckna i ren sand ute på våren och helt lämnade åt sitt öde.
Frösådda fikonkaktusar kan ta jättelång tid på sig att blomma om den ens gör det. Om du har köpt frukten från affären och sått den så kan det hända att den inte blommar alls. Finns en del hemsidor som säljer sticklingar av fikonkaktusen och den kommer blomma och bära frukt redan efter första eller andra året. Så mitt råd är att köpa en stickling från en hemsida som jag kan länka här nere: http://www.palmkungen.se/fikonkaktus-p-152-c-151.aspx
Alexander-VG-zon3
04-01-2014, 16:18
CITAT (zaxxon @ 31-12-2013, 22:09)  Hade Musa Velutina (Sammetsbanan) tidigare som jag fick att blomma och ge frukt.   Men som jag tillslut fick slänga pga spinn. Har numera bara kvar Guava, Dvärggranatäpple, Feijoa och Dadelpalm. Roligt att se en blommande sån i hemma miljö, har läst att den ska vara mer lättblommande än andra har dock inte lyckas själv. Hur blev bananerna ?
Alexander-VG-zon3
04-01-2014, 16:26
CITAT (nas @ 04-01-2014, 09:37)  Kan man skapa bättre förhållanden året om och är lite erfaren så kan man odla tex, banan, cherimoya, stjärnfrukt, papaya, mango, trädtomat osv. Det är jätte kul att odla olika sorters exotiska växter, utvalet är oändligt stort och man lär sig alltid nya saker. Trädtomat är en av de enklaste jag haft, den trivs nästan överallt och tål det mesta förutom frost. Såväl ute som inne funkar den bra, bara man ger vatten och näring regelbundet. Min fick inte plats inne i lägenheten tills sist innan jag slängde den. Lätt att få till frukt även i kruka som vanlig krukväxt.  CITAT (nas @ 04-01-2014, 11:05)  Frösådda fikonkaktusar kan ta jättelång tid på sig att blomma om den ens gör det. Om du har köpt frukten från affären och sått den så kan det hända att den inte blommar alls. Finns en del hemsidor som säljer sticklingar av fikonkaktusen och den kommer blomma och bära frukt redan efter första eller andra året. Så mitt råd är att köpa en stickling från en hemsida som jag kan länka här nere: http://www.palmkungen.se/fikonkaktus-p-152-c-151.aspxDet är dock ingen fikonkaktus, fikonkaktus heter Opuntia ficus-indica,, fast den i länken är ju mycket härdigare och är kanske roligare, vet dock inte hur frukten blir på den.
Fikonkaktus (antingen Opuntia ficus-indica eller humifusa eller någon annan art; det finns många) är ganska lätta att få tag i som plantor (tror humifusa är vanligast i handeln) och är lätta att få att växa men att få dem att blomma (och bära frukt) är svårare (egen erfarenhet), det kräver nästan ett riktigt växthus och väldigt mycket sol i Sverige. De blir dessutom väldigt stora och åbäkiga och eftersom de flesta sorter har rikligt med glochider överallt är det inget man vill hantera utan handskar.
Hej
Kaktusar kan blomma om de fick miljö som passar dem, om de står ute under hela året o ta de inne när blir minus, och de kan stå på minus beror på sorter, och de behöver kaktus jord som kan inte samla vatten. Obs Kaktusar som står inne, det är svårt för dem att blomma om de fick inte "till räckligt" kallt. för att kalt hjälper blommor knoppar att utveckla bra. annars ska man få bara grönskar knopar. Så behöver man lägga dem ute vår sommar höst och tar dem inne när blir kalt ute. men det tar lång tid för växter som kommer från frö att ger blommor.
H.Bassam
strandskatan
05-01-2014, 07:54
Det är ficus-indica jag har, och de står ute om sommaren och förvaras svalt och ljust på vintern. Verkar efter vad jag hittar på nätet som humifusa också får ätliga frukter, men känner inte riktigt för att skaffa fler sorter av dessa stickmonster - även om humifusa verkar ha vackra blommor. Det är också frösådder som intresserar mig mest, köpa färdiga plantor inte riktigt samma tjusning, tack ändå för tipset om palmkungen, nas!
Intressant alla de växter ni har och sköter, det är kul att ni delar med er vilka växter ni har och hur ni tar hand om dom. Undrade om någon var sugen på att byta ut några sticklingar eller frön från de växter ni har odlat? Det hade varit en rolig sak att prova på den här tråden.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-01-2014, 16:18)  Roligt att se en blommande sån i hemma miljö, har läst att den ska vara mer lättblommande än andra har dock inte lyckas själv. Hur blev bananerna ?  Fulla med kärnor
Alexander-VG-zon3
06-01-2014, 00:58
Sådde du kärnorna på nytt ? ja det är ju bara ''fruktbanen'' som är utan kärnor. Vet inte hur välsmakande denna art är. Men får nog bli en till våren, passar bra in i min indiska trädgård. Roligt att se bilder Väntar på spänning på guldlotusen snart ska blomma.
CITAT (zaxxon @ 31-12-2013, 22:09)  Hade Musa Velutina (Sammetsbanan) tidigare som jag fick att blomma och ge frukt.   Men som jag tillslut fick slänga pga spinn. Har numera bara kvar Guava, Dvärggranatäpple, Feijoa och Dadelpalm. Hur lång tid tog det för dig att få frukt på dom?
Hej
Det är bättre om man gör experiment på sticklingar eller små växter på grund att växter som kommer från frö ser inte ut som föräldrarna.
H.Bassam
Jag tycker oxå mer om sticklingar än att så frön. Dels tar det så lång tid tills dom gror och dels så tar det lång tid tills växten blommar och ger frukt. Men det kan vara svårt att rota sticklingen och det är den ända nackdelen jag ser i det.
Hej
det är lätt att sticklingar får rötter om du använder Hormon o ta sticklingar på rätt tid På hösten eller vårvinter, med att sticklingar ska ha några blad, plus att lägga dem i skugga på grund att de har inte rötter för att suga vatten.
Obs om du behöver mera informationen du kan skriva bara, o vi har många duktiga vänner i mina förrum som kan hjälpa dig.
H. Bassam
Alexander-VG-zon3
07-01-2014, 21:44
Dock stickling från frösådd ger inte tidigare blomning då stickningen får samma ålder/gener som den frösådde. Ibland finns bara frösådd som alt för ovanligare växter och kan inte säga att den ena är bättre finns både för och nackdelar med frö vs vegativt
CITAT (nas @ 06-01-2014, 15:13)  Hur lång tid tog det för dig att få frukt på dom? från frö till frukt tog det två år, sen när man klippte ner det gammla skottet och lät nya komma upp tog det ett år till det blev frukt igen. CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 06-01-2014, 00:58)  Sådde du kärnorna på nytt ? ja det är ju bara ''fruktbanen'' som är utan kärnor. Vet inte hur välsmakande denna art är. Men får nog bli en till våren, passar bra in i min indiska trädgård. Roligt att se bilder Väntar på spänning på guldlotusen snart ska blomma. Jag sådde inte kärnorna, tyckte att det fick räcka. Hade egentligen inte plats för dom heller.
Hej Det är bättre med sticklingar på grund att de behöver mindre tid för att ge frukt o blommor, o de kommer lika med föräldrarna. H.Bassam
catlady
11-01-2014, 16:57
Vilken trevlig tråd! För kanske 10 år sedan när jag bodde i lägenhet hade jag också ett intresse för exotiska växter, framför allt att försöka driva upp saker från olika fruktkärnor. Jag hade avokade, mango, olika citrusar etc. Men just i lägenhet är torr varm luft ett problem, och då kom ju spinnet snabbt. Jag tror att en ska experimentera, känna efter och läsa på så mycket en orkar när en är ung, för sedan snöar en snabbt in på något - eller blir lat och har tillslut bara "sådant som blivit över". När vi flyttade till stuga upptäckte jag snabbt att Medelhavsväxter är lättare att hantera än riktigt exotiska saker. Om en bara lämnar ett element under ett fönster avstängt under vintern så kan ens finaste övervintra där. Dessutom blir det ofta inget av de exotiska träden. De skjuter gärna upp ett par decimeter, men något riktigt bladverk är det ju inte tal om när växten egentligen är menad att bli ett flera meter högt träd. Även jag tyckte att sticklingar lät trist och komplicerat, medan fröer och kärnor på något sätt var ett kul mirakel  Men med tdien lär en sig om sticklingar också, och kan snabbt föröka sina favoritväxter hemma. Lycka till!
Mina trädtomater har precis kommit och jag har tänkt behålla två för att experimentera lite. Den ena ska jag låta växa o förgrena sig när den känner sig redo för det och den andra ska jag toppa ganska så tidigt o beskära den så att den blir en stor och rubust buske. Är jättenyfiken så får se hur det kommer att gå. Kan gärna hålle er uppdaterade med bilder osv
erikagro
19-02-2014, 21:47
Kakaoplantor går att få tag i på kakao.nu, de går bra att odla inomhus med en mindre LED-växtlampa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|