maski hallonen
Hej!

Ny på forumet och ganska oerfaren på att odla .

Har drivit upp ett 20 tal små stevia plantor från frö , och det har gått ganska fort , med en grobarhet på ca 90%

Nu efter en månad har dock plantorna börjat kännas torra i bladen, och jag får då lite panik och tror så klart att plantor håller på att torka ut och dö,

Det är framförallt de största plantorna det gäller , de har även fått lite röd färg ute runt bladkanten.
jorden har aldrig varit uttorkad, snarare att jag tror jag kan ha oftast vattnat för mycket .

Vill nu ha er hjälp att komma på vad som är troligast orsak till detta

*Plantorna står i såjord , ingen näring tillsatt
*De står i ett fönster, ca 17/18*C ( tidigare på köksbänken 20*C , torra där också)
*450nm /660nm 60W ledbelysning 12-14 tim /dygn
*plantorna står fortfarande i 6x6cm odlingskrukor (rötter har krupit ut ur botten)

mina teorier är ..

1: för torr luft inomhus nu på vintern?
2:vattnat för mycket?
3:för mycket belysning?
4:för liten kruka?
5:för packad jord / ingen dränering?

annat?

bifogar bilder

Har idag planterat om 2 av plantorna till större kruka, fortfarande såjord , med lite torv/sand i botten
läst att de vill ha det väldränerat

mvh

En till...
maski hallonen
Ingen skillnad på de två som jag planterade om i går.

De blad som torkar , rullar även ihop sig , som syns på den övre plantan

De torraste bladen låter till och med frasiga när jag klämmer lite på dem
jaj-51
Jag tycker det ser ut som växterna försöker skydda sig mot uttorkning.

Växtlampan avger en hel del värm, gissar att lampan är för nära och "bränner" växterna.

Öppna reflektorn i bott så det blir bättre luftväxling och höj lampan.

CillaM
Det kan väl också vara bra att plantera om växterna i näringsrik jord. Nu borde de ha välutvecklade rötter och vill växa till sig.
kerstin z5-6
För lite ljus , inte alltid lätt och för mkt vatten
maski hallonen
Denna lampa har hängt ca 10-15cm över, och avger faktiskt inte så mycket värme, byggd med 1w dioder,
har byggt andra lampor med 3w dioder, och dessa avger betydligt mer värme.

Men men , släckte belysningen igår middag och den får vara släckt ett tag till tills jag ser någon effekt.

Ska plantera om allt nu , men skulle vilja ha ett utlåtande av någon erfaren om jag skulle ha planterat om för länge sedan?

Sen är då frågan om jag ska fortsätta med såjord , eller om jag ska gå över till blomjord?

En röst på blomjord är noterad.

Till sist, fönster med 17*C eller nån annastans i huset där det håller 20*C ?
maski hallonen
Glömde poäntera att jag skulle behöva lite snabba röster på jordsort , eftersom jag står redo att börja plantera om !

Annars får jag köra hälften av vardera sort,

tacksam för lite snabba röster

mvh
Eva i Skåne

Blomjord, absolut! När det bildats rötter behöver dom näring och det finns inte i såjord.
maski hallonen
Tack.

Underbart med ett så tydligt svar.
Bassam
Hej

Jag kan säga att som händer hos dig för att:

1 för att de får lite ljus
2 för att du ge dem lite vatten, du behöver vattna mer o lämmnar inte jord torka.
3 höja fuktig omkring växter.
4 så jord innehåller inte näring, för att växter ta sin näring från näring som sparar i frö före året. swå behöver omplanterar dem på ny jord som passar dem.
5 du kan läsa noga alla informationen som står på förpackning och ordna bra miljö till dem, om det blir inte bra, så bytteder att frö ha sjukdom inom dem, så kan gå till affären och klaga dem.

Obs
De kan växa i mager jord . så behöver de inte special jord, men den behöver bra ljus. och att jorden ska inte torka-

_ et alla problem som kommer med inne växter kommer ifrån:

1 från mera vatten.
2 från lite vatten.
3 från hög grader.
4 från lite luft fukt.
5 från lite ljus, man kan se vad händer med växter under vinter och höst tiden när ljus minskar o vatten blir mycket i jorden.

H.Bassam
jaj-51
Blomjord.
För de flesta normal fröer är så jord onödigt och dessutom dyrt.
Jämför med naturen hur det funkar där, svälj inte reklamen med hull och hår.

Tyvärr så har många "experter" också trillat dit och rekommenderar såjord som ett måste!

Förra årets test i Tv plus blev den billigaste "påsjorden" vinnare!
På andra plats kom en billig jord också av typ 5 säckar för en hundring!
Bittert för de svindyra påsjordarna som var med i testen.

Alexander-VG-zon3
Håller med Kerstin att det kan vara för mycket vatten och hur står dom ? luftigt eller instängt ?

När jag sått stevia har dom alltid varit känsliga för mögel och att dom viker sig (ruttnar). Med mer värme och låter torka ut lite och ca 18tim ljustid så har det gått bättre. Och inte heller för kallt vid sådd (som gör att dom ruttnar och vissnar). Däremot äldre plantor som varit ute en hel sommar har inga problem med kyla däremot frost klarar dom inte.

Stevia är ju gjorda för att klara torrluft och ljus/värme bra imed med ludna och tjocka bladen och lagrar också vatten och näring. Däremot på sommaren växer dom snabbt och behöver mycket näring.
maski hallonen
En liten uppdatering om läget

Planterade i förrgår om allt i blomjord, ansträngde mig för att luckra jorden och plantera dem så löst & luftigt som möjligt

Har tillsatt värme underifrån ,så jorden håller mellan 22-25*C

Sen ,eftersom det lite otippat fanns teorier på för lite belysning , så byggde jag på lampan med ytterligare 34w i 630nm, totalt nu 94w i röd/blå våglängd

plantorna växer ordentligt så man ser förändring över ett dygn, men med de som påvisar uttorkning har ingen förändring skett, har då inte heller blivit sämre som tur är!

Kan plantorna drabbats av någon form av "växtvärk" , att de växer mer ,i form av bladverk,
än rötterna klarar att försörja?

Behövs det kanske tillsättas näring från flaska?

Börjar även fundera på om jag behöver beskära, klippa ner de största och torraste bladen

eller är det en dum ide

Se bild

maski hallonen
Nu har mina plantor återhämtat sig från vad som nu fick bladen att kännas torra.

Kändes som att det var omplantering till större kruka och bytet till blomsterjord som var lösningen

Men , nu en vecka senare känns det som att jag behöver plantera om igen,

plantorna växer så himla konstigt, liknar inte alls andra stevior jag sett på bild och videoklipp,

Ni som odlat både frön och sticklingar , blir fröplantor kompaktare än plantor tagna som sticklingar?

Mina växer ju som genmanipulerade på bredden, och jag vill ju få igång dem på höjden.

Alla som odlat stevia ...dela gärna med er av era erfarenheter
Bassam
Hej
Experter gör inte reklam, men du skrev vad de lära sig från skolor och praktiken, om någon tror inte på vad de skrev, så kan man fråga dem och får förklaring som man behöver, vi ska inte tillbaka till sten tiden, idag finns många skolor med många forskare jobba hela tiden för att ge nya sorter som anpassar olika situationen, och studera bästa miljö till växter, alla ska respektera dem

Obs
Jordbruket är en vetenskap och inte en myt, en av de tuffaste och mest komplexa vetenskapen, vi kan inte ställa fråga till anläggningen var lägger ont och föräldrar betalar mycket när sina barn har sjukdom , medan när växter har ont hemma., människor kan kasta.

Till exempel:

när vi se att vi ska använda såjord när vi så, för att frö har tillräckligt maten inne frö, om vi planterar i bra jord kanske den här jorden har näring eller behåller vatten som förbjude att nya små rötter att jobba bra, jobb som kan ge nya växter liv.

H.Bassam
maski hallonen
CITAT (Bassam @ 11-01-2014, 03:56) *
Hej
Experter gör inte reklam, men du skrev vad de lära sig från skolor och praktiken, om någon tror inte på vad de skrev, så kan man fråga dem och får förklaring som man behöver, vi ska inte tillbaka till sten tiden, idag finns många skolor med många forskare jobba hela tiden för att ge nya sorter som anpassar olika situationen, och studera bästa miljö till växter, alla ska respektera dem

Obs
Jordbruket är en vetenskap och inte en myt, en av de tuffaste och mest komplexa vetenskapen, vi kan inte ställa fråga till anläggningen var lägger ont och föräldrar betalar mycket när sina barn har sjukdom , medan när växter har ont hemma., människor kan kasta.
Till exempel:

när vi se att vi ska använda såjord när vi så, för att frö har tillräckligt maten inne frö, om vi planterar i bra jord kanske den här jorden har näring eller behåller vatten som förbjude att nya små rötter att jobba bra, jobb som kan ge nya växter liv.

H.Bassam

Jaha...? vad vill du sagt med detta

Svarat i fel tråd... eller nåt politiskt budskap?

Alexander-VG-zon3
Tycker det är bra att dom är kompakta,,, och dom kommer växa på höjden sen. Att dom är knubbiga är nog att ljuset som gör.
maski hallonen
Jo det är säkert bra att de är knubbiga,

men faktum är att jag tycker de största frodigaste bladen är mindre söta.

Har läst mig till från diverse sydamerikanska och kinesiska odlingsråd att man ska undvika
gödningsmedel med högt kväve.

Det ända jag kan läsa mig till som ger allt utom just kväve är benmjöl , så kanske jag ska blanda i lite sånt
vid nästa omplantering.

Anledningen till att jag vill ha igång dem på höjden är att jag vill kunna ta sticklingar

Kan det hjälpa att ställa dem mörkt i några dagar?

Bassam
Hej

Kan det hjälpa att ställa dem mörkt i några dagar? på grund att växter blir långa för att nå ljuset

H.Bassam
Peztis
Nu har jag inte odlat stevia men jag tycker att det är väldigt fina plantor du har.

Nu är det ju så att man som hobbyodlare inte riktigt har samma förutsättningar som de som odlar hela växthus med en sorts planta, där de kan ge dem exakt de förutsättningar de vill ha för att maximera skörden/tillväxten.
Jag tänkte på en sak, dock. "Normalt" så brukar man ställa plantorna ljust men något svalare, 18-20 grader, när de är så stora som dina. Det gör att de saktar ned lite också.
Har du möjlighet kan du prova att ställa några plantor svalare och några får stå kvar så får du se hur de beter sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon