Full version: Mossa i gräsmattan
tobbe
Hejsan jag har på sina ställen mycket mossa i gräsmattan, på vissa ställen är där enbart mossa gräsmattan har försvunnit.
Jag har sett att det fins nån gräsgödning med mossbekämpning, funkar det?
Ge mig era tips och erfarenheter........

Kan ju säga att för nått år sen hade vi uteplats till vår lgh där var det grämatta med en massa maskrosor , då köpte jag gräsgödning med ogräsbekämpning i , jävligt effektivt måste jag ju säga tom så effektivt att det tog med sig 80% av gräsmattan samtidigt mad.gif

Vår "mossmatta" är inte på samma ställe som då utan det är i vår nyköpta sommarstuga, så jag tänker inte köpa något denna gången och riskera att döda gräsmattan med utan att man vet att någon annan andvänt produkten med önskat resultat........
tobbe
Fanns visst artikel här på odla som jag hittade nyss o läste......
Om man nu skall gödsla sin gräsmatta, vad gödslar ni med?

Alla gräsmatteråd tages emot ...........
Nutten
De flesta jag känner använder sig av Algomin gräsmattegödsling. Miljövänligt och innehåller både näringsämnen och kalk!
tobbe
CITAT (Nutten @ 17-04-2004, 23:41)
De flesta jag känner använder sig av Algomin gräsmattegödsling. Miljövänligt och innehåller både näringsämnen och kalk!

Okey tack för tipset skall prova och se............
Gossen Ruda
Blåkorn eller vilket annat kväverikt gödsel går bra för mig. Tittade på algomin en gång och fick ont i plånboken.
Nutten
Fast vad det gäller mossan så bör du börja med att vara elak mot den och använda något rent mossbekämpningsmedel - gör så mossan svartnar och dör, sedan kan du räfsa bort den och fylla på med jord (och nya gräsfrön) i fläckarna som uppstår. Räfsar du utan att ha lagt något mossdödande så förvärrar du hela situationen, för då sprider du mossan...

Slutligen gödslar du gräsmattan!!
terraformer
CITAT (tobbe @ 11-04-2004, 20:14)
Hejsan jag har på sina ställen mycket mossa i gräsmattan, på vissa ställen är där enbart mossa gräsmattan har försvunnit.
Jag har sett att det fins nån gräsgödning med mossbekämpning, funkar det?
Ge mig era tips och erfarenheter........

Kan ju säga att för nått år sen hade vi uteplats till vår lgh där var det grämatta med en massa maskrosor , då köpte jag gräsgödning med ogräsbekämpning i , jävligt effektivt måste jag ju säga tom så effektivt att det tog med sig 80% av gräsmattan samtidigt mad.gif

Vår "mossmatta" är inte på samma ställe som då utan det är i vår nyköpta sommarstuga, så jag tänker inte köpa något denna gången och riskera att döda gräsmattan med utan att man vet att någon annan andvänt produkten med önskat resultat........

Vad gäller gödsel anser jag personligen att NPK 10-10-10 är den bästa komben. lite kväve håller ner tillväxttakten, medan en hög fosfor och kaliumhalt gör gräset grönt.

Ang. mossa så finns det ett medel som heter MossNix, och skall vara ett av de bästa som finns.

Ang. din gräsmatta som försvann.... Du skall nog se att det var en ogräsmatta wink.gif
vickeva
CITAT (Nutten @ 22-04-2004, 23:41)
Fast vad det gäller mossan så bör du börja med att vara elak mot den och använda något rent mossbekämpningsmedel - gör så mossan svartnar och dör, sedan kan du räfsa bort den och fylla på med jord (och nya gräsfrön) i fläckarna som uppstår. Räfsar du utan att ha lagt något mossdödande så förvärrar du hela situationen, för då sprider du mossan...

Slutligen gödslar du gräsmattan!!

Fast mossbekämpningsmedeln som verkar så att mossan dör, försurar väl samtidigt marken, så mossan trivs ännu bättre nästa år? Det är ett gissel det där med mossa. Det bästa är nog att hjälpa sin gräsmatta (med gödsel och annat) att bli så stark att mossan inte har en chans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon