Anna-Karin Lundberg
Jag var på kommunens kompost med ihopkrattade löv idag - där låg en amaryllislök som jag förstås inte kunde lämna kvar.

Nu har jag läst gamla trådar och svar om amaryllisar och hur man får dem att blomma om. Mitt problem är att den här löken hade både blad och blomstängel avskurna. Jag skulle vilja ha den i kruka på altanen sommartid och då gärna blommandes, sen vinterförvarad i krypgrunden under huset.

Vad gör jag med den här löken? Planterar den i jord och ställer svalt och mörkt under huset i väntan på våren eller ska den få bli krukväxt inne för att få nya blad?
fvd
Om du har kompost gräv ner den så djupt du kan där.
Ally
Jag tycker att du ska plantera den, ha den på en solig fönsterbreda och låta nya blad komma fram, eftersom den har inte hunnit samla till sig näring till nästa års blomning
Anna-Karin Lundberg
Tack för era svar.
Jag funderade på vad som är bäst: Att låta den bara gå i vila nu och sätta blad i vår (det gör inget om den inte blommar första året) eller om jag ska driva blad nu på en gång. Nackdelen med nu är väl att det är så lite sol och ljus. Kommer det inte bara bli långa ljusgröna slanor istället för blad som faktiskt samlar kraft till löken? Hur fort kan man "vända" lökens felvridna år? Amaryllis till jul i all ära - men jag föredrar se dem blomma sommartid.
rosita
Så här kan man göra om man vill få amaryllis att blomma om till nästa jul:

Amaryllis: skär av blomstängeln vid löken, låt stå i fönster ej direkt sol, efter frost i trädgård eller växthus skuggigt. 1:a veckan i sept skär av alla blad intill löken, skölj av all jord och klipp rötterna till 7 cm längd. Rulla in i tidningspapper och lägg i en papperspåse i svalen ca 8 veckor.

Plantera i Blomjord, krukan ska ge plats åt löken + 2 cm till krukkanten, 1/3 av löken ska vara ovan jord. Vattna, ställ varmt och mörkt tills knoppen visar sig. Ställ ljust och vattna försiktigt vid behov, dock ej på själva löken.

Om du vill få den att blomma under sommaren, så behöver du kanske bara plantera om den till våren...
Ålgryte
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 27-12-2013, 07:32) *
Tack för era svar.
Jag funderade på vad som är bäst: Att låta den bara gå i vila nu och sätta blad i vår (det gör inget om den inte blommar första året) eller om jag ska driva blad nu på en gång. Nackdelen med nu är väl att det är så lite sol och ljus. Kommer det inte bara bli långa ljusgröna slanor istället för blad som faktiskt samlar kraft till löken? Hur fort kan man "vända" lökens felvridna år? Amaryllis till jul i all ära - men jag föredrar se dem blomma sommartid.

Jag planterar mina amaryllisar i en stor kruka på balkongen under sommaren. De har ljusgröna blad när jag sätter ut dem i vårvärmen och under semestern slap.gif brukar de blomma trots att jag inte är hemma och sköter om dem på hela sommaren... Så jag tror att amaryllisen väljer själv när den vill blomma om den får näring och har det bra.

Jag hade planterat löken redan nu i en kruka som kan sättas ut i vår!
Så spännande att se vilken färg den får så småningom!

Bassam
Hej

Man behöver förvara dem i kylskåp också, på grund att blommorknopparna kan inte utveckla sig, om de fick inte sval o mörk under vinter tiden.

H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
Löken är planterad i en kruka och står nu under huset där det är mörkt och ganska svalt - just nu 7 grader. Men det är ju inte så kallt ute än, det blir kallare i grunden när det blir kallare ute, dock inte under plus.
Om den vill blomma blir det ju väldigt spännande och se hur den ser ut, men jag gissar på rött som väl är vanligast - och inte min favoritfärg...
Jubbe063
CITAT (Bassam @ 30-12-2013, 20:00) *
Hej

Man behöver förvara dem i kylskåp också, på grund att blommorknopparna kan inte utveckla sig, om de fick inte sval o mörk under vinter tiden.

H.Bassam

Visserligen förvarar jag de flesta svalt i kylskåp och källare av praktiska skäl. Men har de senaste 7 åren haft ett par lökar i rumstemperatur årets alla dagar, och inget problem med blomningen.
Anna-Karin Lundberg
Tänkte bara berätta att jag tittade till amaryllislöken igår och den hade ruttnat. sad.gif
Den planterade i en kruka med jord och stod i krypgrunden under mitt hus, ca 5-7 grader. Resterna av de gröna blad som fanns kvar hade möglat/ruttnat och det såg ut som att det "krupit ned" i själva löken.
Så var det med det, nu ska jag inte plocka upp fler lökar ut kommunens kompost.
Bassam
Hej

De kan stå ute till blad vissna , toppa dem o lägga de i förvarning plats, de ska står torr i förvarning.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon