fransofsweden
Vi vill ha tre till fyra stora krukor med perenner som avskiljning mot en uteplats. Vill slippa att ta in eller jordsätta dem under vintern. Frågan är vilken storlek på kruka samt isolering som krävs för att detta ska vara möjligt utan att dom dör samt vilka arter kan vara mest lämpade för detta? Dom ska vara köldtåliga samt vackra och någorlunda skydda mot insyn?
Anna-Karin Lundberg
Jag har hosta i en vintertålig lerkruka och den står ute året runt, av den enkla anledningen att krukan är för stor och inte går in genom källarfönstret för att vinterförvaras i krypgrunden med de andra växterna. Krukan är inte enorm, ca 50 cm i diameter och kanske 30 cm hög. Jag bor utanför Stockholm och krukan står på en altan strax ovanför markytan. Jag brukar stjälpa en zinkbalja över den för att krukan inte ska fyllas med vatten, något annat gör jag inte för att skydda. Jag har haft den så i tio år och den verkar tåla det mesta. De senaste två vintrarna hade vi många nätter med temperaturer under 20 minus, men varje vår kommer den upp som vanligt.
kerstin z5-6
beror ju väldig mycket på var du bor? Vilken zon-i z7 är inte mkt krukbart medan i z 1 är det mesta det.
Bassam
Hej

Du kan stora väljer om du isolerar krukor bra plus med väldränerad jord, för att vatten kan inte samla i jorden och blir is under frost tiden, så kan de skada rötter växter.

Jag läste att finns många som:
1 Pioner .
2 Funkior .
3 riddarsporre sorter .
4 Flikrabarber, rheum palmatum.
Och finns mera man behöver åka till plantskola och fråga deras vakt mästare

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon