Solstormig
27-12-2013, 14:28
Jag tänker köpa en aprikosrosa rhododendron till våren (absolut inte orange!). Vill helst ha en som kan bli lite hög och stor. Är det någon som kan komma med namnförslag så blir jag jätteglad.
Anders zon 1
28-12-2013, 11:38
Solstormig
28-12-2013, 12:26
Har kikat runt på dina förslag. Svårt. Färgerna varierar så mycket. Jag har tidigare köpt rosa och röd rhododendron som hade etikett med bild på sig när jag köpte dem men när de blommade hos mig så var färgen ganska långt ifrån vad etiketten visade. En där färgen alltid stämmer är den vanliga parkrhododendron och den är jag hjärtinnerligt trött på.
Letar efter en varm rosaaktig färg. På en del av bilderna på dina förslag var de jättefina, men på en del bilder var de inte alls lika fina.
Som sagt, det är svårt.
Hej:
förpackning färgen måste komma samma färge som står på förpackning, men PH jorden spelar roll också, så man måste lägga växter på miljö som passar, om den kommer inte samma färge, man behöver bara åka till affären och klaga.
H.Bassam
Anders zon 1
28-12-2013, 22:25
Det är ju svårt att veta exakt vilken nyans du är ute efter. Det kan ju också vara väldigt individuellt hur man uppfattar olika färgnyanser.
Jag har båda dessa sorter. Personligen tycker jag båda är väldigt fina. Percy Wiseman är mest olik "vanlig parkrhododendron". Lite mindre och med mindre blad. Också sämre härdig än Scintillation. Scintillation är en personlig favorit bland de stora sorterna. Vackra blad och växtsätt och rikblommande med fina blommor. Funkar till zon 4. Här är bilder där jag tror färgen stämmer hyfsat med verkligheten.
Percy Wiseman,
Scintillation.
Solstormig
28-12-2013, 23:36
Jättesnygga!
Färgen varierar ju förstås också beroende på om det är knopp eller helt utslaget. Fina bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.