Emser
Hej alla,
nu är det såhär att jag ska nu här snart ska klippa ner mina hibiskusar och i de böcker jag har står det att man ska pensla svavel på snittytorna. Var köper jag svavel någonstans?
Katrina
Inte för att jag vet om följande funkar på hibiscus - men förr, när jag höll på mycket med krukväxter, gjorde jag som så att jag "eldade upp" ett antal tändstickor på ett fat. Den aska som blev, strödde jag över snittytorna.
Oftast gjorde jag så på "blödande" växter t ex Madagaskarpalm.
Har aldrig gjort nåt särskilt när jag beskurit mina hibiskusar, men att strö på tändsticksaska skadar aldrig.

Tänk så kul - dags klippa till hibiskusar är ju ett "vårtecken"! smile.gif
Betty
CITAT (Katrina @ 09-01-2003, 18:40)
Tänk så kul - dags klippa till hibiskusar är ju ett "vårtecken"! smile.gif

Hmmm... nu ska vi inte vara våldsamma! biggrin.gif Klippa till hibiskusarna, aj aj aj!!! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Går utmärkt med pulvriserat grillkol om man itne vill använda eller hittar svavel. Svavel säljs annars av Weibulls. att pensla på pulvriserat träkol var nånting man gjorde förr och det fungerar utmärkt säger hon som testst det en hel del.
Och dte är troligare att Du har en påse grillkol kvar i gömmorna efter sommarens bravader elelr känner nån Du kan tigga av.

Själv har jag sågat många ggr i stora hibiskusar UTAN att användadetta och det gick utmärkt då hibiskus är mera vedartad och blöder inte.

Hälsar Ingrid
Emser
Oki, det jag mest oroar mig för är de lite yngre hibiskusarna jag har, där fortfarande sora delar en stammarna fortfarande är gröna och inte barkiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon