Finns det nån här som har en trädtomat och som lyckats bra att beskära den så att den ser ut som ett träd istället för bara en lång stör med blad på? Min planta är ca ett år och drygt en meter hög. Jag har toppat den en gång i vår, och då kom det två nya skott, varav den ena har avstannat och den andra fortsätter att växa rakt upp med en väldig fart. Ska jag toppa den en gång till, eller? Jag vill inte att den ska bli så mycket högre än den är, och det vore trevligt om den kunde förgrena sig i toppen.
Tacksam för tips!
Caroline
Helen i Piteå Zon 5
11-04-2004, 20:41
Jag har en trädtomat ( Solanum betaceum) som jag har övervintrat för 3:dje året. Jag kapade den ifjol och den delade sig i 2 grenar, men jag tycker att det är svårt att få den att dela sig ännu mer. Hos mig har den aldrig blommat, men min odlarkamrat har fått sina att blomma, men väldigt sent på hösten så det blev inga frukter. I år så prövar jag även Solanum quitoense, har fått 6 plantor, ska bli kul att se hur dom växer ifall det blir en pinne rakt upp eller grenar den sig, hur som helst så har dom väldigt vackra blad, kanske man får nöja sig med det? Du kanske får fler svar av någon som har lyckats bättre. / Helen
Antingen väntar du tills din trädtomat är ca 2 m hög, då brukar de grena sig rikligt i toppen, eller så tar du en stickling och då får du en liten ganska byskig planta första året.
Min mamma fick en planta av mig som stod ute hela förra sommaren och när den skulle gå in gick toppen av och det blev som en dryg meter hög stubbe. Med hjälp av dushande på "ögonen" på stammen har det bildats flera nya grenar och en ny topp. Den delen som gick av hade en fin klase blommor ;-) Från för var den två år. Den verkar ha klarat vintern även i år.
Palmqvist
28-09-2013, 11:20
Jag har två sådda trädtomater, Solanum betaceum som är tre år gamla på cirka 3,5 och 4 meter, i stora krukor. De grenade sig och fick en fin krona av sig själva på cirka 3 meters höjd, men inte innan trots att jag toppade dem, kom bara ett nytt skott som fortsatte uppåt. Övervintrar dem inomhus i sommarstugan (med öppet till nock) där det håller sig över fem grader. Har ett mindre fönster högt upp så de får lite ljus så de klarar sig. Har testat att ha dem i rumstemperatur på vintern men det vart för mörkt i förhållande till värmen, så de bara rände. Den större av dem har givit skörd för första gången i år, hoppas frukterna kan eftermogna bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.