theresen
hej.

jag undrar vad denna växten heter och hur man gör med en som blivit för lång?
gunsta
Jag har haft flera sådana växter - just nu kommer jag inte på vad den heter men jag ska leta efter namnet. Den var mycket lätt att föröka - jag klippte bara av stjälkarna om dom för långa. Växte ganska snabbt - till slut tröttnade jag på dom och ... ja soptunnan fick dom.
teo
Tvärstånds, Senecio crassissimus
theresen
tack så mycket.

om man klipper av den grenar den sig då typ växer ut nya skott från snittet? och torkar man avklippet lite och sen sätter i jord?

har ett av bladen i en kruka och det har inte blivit nånting av det och det har stått där i ett par år tror jag, så på det viset förökar man iaf inte.
jag provade med det för jag har inte vågat att klippa av den.
hade jag vetat hur den beter sig så hade bundit fast den i blompinnar så det iaf hade blivit rakt.

teo
Har haft en som blev över 1.5 m innan jag tröttnade på den och kastad den. Nederdelen var då ganska kal. Den hade grenat sig på något ställe , jag vet inte hur/varför. Tror att man måste klippa av toppen för att den möjligen skall grena sig. Toppen bör kunna planteras efter att ha torkat. Det enda roliga med växten är just att bladen alltid blir vertikala (därav det svenska namnet).
gunsta
Bra med ett svenskt namn, men det ringer ingen klocka i min skalle ... har för mig att jag hört/läst sett ett annat svenskt namn. Jag klippte bara av mina när jag tröttnade på dom - satte stjälkarna i vatten och dom slog rot direkt och så fick jag nya. Sällan jag misshandlat en växt så som denna smile.gif - vatten fick den ibland - på somrarna mycket sällan, den överlevde det mesta. Men den blev aldrig någon favorit - jag tyckte den var trist.
theresen
min är nog en 70cm eller nåt men jag ville ha lite mer än två pinnar i krukan och den ena pinnen den lutar så den trillar nog snart.
jag får prova mig fram lite helt enkelt.
jag tänkte ju att den gör kanske som tex paradris träd crassula ovata, om man klipper den även långt ner så kommer det ett par skott på stubben som blir kvar.
jag gillar den just för att den är annorlunda, den var väldigt söt när jag köpte den och den bara var 1dm. jag bara trodde den skulle bete sig på ett annat sätt än den gjort.
min gillar vatten, jag brukar klämma lite på bladen för att känna om de är mjuka och så ge jag den en rejäl skvätt och då sticker den iväg.
min har blad hela vägen ner.
fast den är inte lila i kanterna som på bilden.
Eva i Skåne
Jag är ganska säker på att det kommer nya skott så som du beskriver om du kapar den, bara du låter några blad vara kvar nedanför klippet. Om du sen tar vara på topparna och gör nya plantor av dom har du garderat dig.
Blir det för många kan du säkert ge bort till vänner. Torktåliga växter brukar ha ett visst intresse hos dom som inte är så bra på att passa sina fönsterväxter smile.gif
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 03-01-2014, 07:36) *
....
Blir det för många kan du säkert ge bort till vänner. Torktåliga växter brukar ha ett visst intresse hos dom som inte är så bra på att passa sina fönsterväxter smile.gif

Ja eller dom som medvetet struntar i sina växter i stan och bor på landet halva året - hoyor, kaktusar och svärmors tungor går bra då + tvärstånds smile.gif
theresen
eftersom det är två pinnar (jag vet inte vad jag ska kalla dom faktiskt) i krukan tänkte jag gå loss på den ena och prova mig fram lite men det får vänta en månad till tills jag ändå ska tar hand om alla de andra blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon