Full version: Pionfrön?
sjöbäcken
Hej!
Köpte en buskpion förra året som blommade och stortrivdes. Tyvärr har jag inte namnet på den tillgängligt nu. Men när blomningen var över fick den ju frökapslar som såg ut som kungakronor. Hur ska/skulle dessa hanteras för att man ska kunna ta vara på fröna och plantera? Ska man låta dem sitta kvar och den fröar själv av sig på samma plats? Eller ska man ta av kungakronorna och förvara inne och sedan sätta till vårvintern? Behöver de stå i kyl i så fall?Tacksam för tips!
Jubbe063
När kapslarna spricker upp så att fröna syns är fröna mogna för plantering. Brukar ske på senhösten. En del frön är då röda och en del svarta, svarta är de som kan gro, de röda gör det inte.

Finns nog fler sätt att göra det på. Men enligt min pionbok och enligt vad jag lärt mig har man bäst förutsättningar om msn planterar omedelbart i lätt fuktad jord (i småkrukor), lägger fröna rätt ytligt och täcker med ett lager sand.

Jag placerar krukorna nedgrävda i rabatten hela vintern, täcker bara med lite granris. Sen plockar jag fram krukorna när våren kommit och då brukar fröna redan gro för fullt,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon