|
Natur liv
30-12-2013, 08:22
Vill någon eller några läsa ”Sinnenas trädgård” av Yvonne Westerberg samtidigt som mig och ha en läsecirkel kring den? Vi kan i så fall, liksom vi gjorde för något år sedan, ha en tråd kring boken där alla som läser kan skriva, tycka, fråga och reflektera över det som har lästs.
Boken beskrivs så här: ”Finns det ett samband mellan det stora trädgårdsintresset och kraven som alltfler säger sig uppleva? Kan trädgården vara en motpol till dagens stressade tillvaro? Ja, sannolikt, för naturens och trädgårdens väsen påminner oss om det kontinuerliga, begripliga och tålmodiga – just det som ter sig så fjärran i ett hektiskt liv.”
”Boken handlar förutom om trädgården i sig lika mycket om mötet med naturen och hur vi påverkas av den. Om värdet av skogspromenaden, stunden på balkongen, utsikten från fönstret och pysslandet i den egna täppan – det som får oss att känna glädje i att få ta del och erövra en liten bit natur.”
Om någon vill vara med kan vi börja läsa om några veckor, så att böckerna hinner införskaffas eller lånas. Den finns att köpa för runt 180-200 kronor och biblioteket har den för utlåning. Vilka vill vara med?
Natur liv
31-12-2013, 12:28
CITAT (silos @ 31-12-2013, 10:13)  Jag vill gärna vara med! Va kul! Då är vi minst två som ska fördjupa oss i trädgårdens betydelse för våra sinnen.
Jag ska försöka få tag på den och vill också vara med. Nu har jag beställt den på Adlibris.
Natur liv
02-01-2014, 08:24
CITAT (EsterM @ 01-01-2014, 08:59)  Jag ska försöka få tag på den och vill också vara med. Nu har jag beställt den på Adlibris.  Bra! Då hinner du få den innan vi kör igång. Kul att du är med!
Så där,nu har jag beställt boken!
Verkar vara en bra bok.Har inte tänkt köpa några böcker i år, men finns den inne på biblioteket är jag gärna med.
Natur liv
06-01-2014, 08:37
CITAT (Klint @ 03-01-2014, 23:02)  Verkar vara en bra bok.Har inte tänkt köpa några böcker i år, men finns den inne på biblioteket är jag gärna med. Då får vi hålla tummarna för att den finns inne.
När börjar vi? Kan beställa på biblioteket.
Natur liv
06-01-2014, 13:03
CITAT (Klint @ 06-01-2014, 11:52)  När börjar vi? Kan beställa på biblioteket. Vi kanske borde bestämma ett datum, då vi tror att alla har fått hem boken. Själv har jag efter en stunds letande hittat min bok. Den har legat närmare ett år i avvaktan på att jag ska börja läsa. Äntligen ska det bli av. Vad tror ni som har beställt boken, hinner ni få den till den 20 januari eller ska vi bestämma den 1 februari för säkerhets skull?
20:e tycker jag blir bra. Min bok kommer nog den här veckan.
20e är ok för mej,ska gå in och höra efter hur man beställer.
Natur liv
10-01-2014, 07:07
Tio dagar kvar.
Hoppas att alla hinner få sina böcker i tid. Det ser ut att vara många vackra bilder i boken och jag bara väntar på att få börja läsa. Jag vill inte tjuvstarta eftersom jag är så glömsk, då kommer jag inte ihåg något att kommentera.
Tio dagar kvar även för er som vill hänga på!
Häng på!
Min bok kom idag
Idag var jag på biblioteket,boken fanns inte på vårt bibliotek men jag beställde den det brukar gå fort!
Natur liv
20-01-2014, 06:57
Jag hoppas att ni har fått böckerna och kan börja läsa. Vi kan väl mjukstarta lite med att läsa: Inledning och Bakgrund (sidan 13 - 16) tills vi har fått bekräftat att alla har böckerna.
Vad jag förstår så har jag och Silos fått våra böcker. Klint och EsterM har beställt.
En intressant frågeställning de ställer i en av rubrikerna är: Varför längtar allt fler människor efter en egen trädgård och vad gör den med oss?
Jag har fått boken, det gick på ett par dagar.
Jag har också boken. Har läst inledningen, men första gången jag är med i en läsecirkel. Jag tror att det är en balans vi vill uppnå när vi vill ha trädgård. Att skapa något och att det inte är hugget i sten man kan leka lite för det går att göra om. En del har ju ganska fysiskt lätta jobb och tycker det är skönt att ta i ordentligt.Det tyckte jag en period i livet när jag mådde psykiskt dåligt. Nu mår jag bra men blir lite lycklig när jag går runt bland blommorna, det är nåt med att de växer, de berör man blir glad.
Ja det är mina tankar, vet inte hur en läsecirkel går till men skrev iallafall, för jag vill ju läsa mer Nu!
Natur liv
20-01-2014, 21:05
Bra, då har alla böckerna! Det ska bli så kul att läsa vidare och jag hör att det redan finns funderingar kring ämnet.
Hur läsecirkeln går till bestämmer vi väl själva, det finns nog inte några självklara regler. Viktigast tycker jag är att vi vill läsa och delge våra tankar till varandra. Precis som du gjorde, Klint.
I "vanliga" studiecirklar IRL brukar man bestämma vilka sidor man läser till nästa gång man träffas och då diskuterar man. Vi kan väl också bestämma på ett ungefär vilka kapitel vi läser och diskuterar veckovis. Förutom inledningen och bakgrunden innehåller boken fyra avsnitt, men eftersom jag inte har läst dem vet jag inte om det blir för mycket med ett helt avsnitt under samma vecka.
Förslagsvis läser vi inledningen och bakgrunden nu under veckan och diskuterar samtidigt. Till helgen kan vi sätta ett nytt läsmål för nästa vecka. Vad tycker ni om den turordningen?
Natur liv
24-01-2014, 17:23
CITAT (Klint @ 20-01-2014, 12:09)  Jag tror att det är en balans vi vill uppnå när vi vill ha trädgård. Att skapa något och att det inte är hugget i sten man kan leka lite för det går att göra om. Jag tycker också att trädgården balanserar upp livet och att jag kommer till ro. Det tar bara några minuter i trädgården så har eventuell stress från jobb och annat runnit av. Ljudet tycker jag spelar roll. Fågelkvitter, sus i bladverken och till och med att höra regndropparna slå mot tegeltaket tycker jag är otroligt rofyllt. Avstressande ljud.
Trevlig bok. Det var fint att läsa om de gamla trädgårdsmästarna, synd att bara att ungdomar inte förstår att uppskatta och ta tillvara på all kunskap innan det är för sent.
Natur liv
26-01-2014, 20:01
Det verkar som om trädgårdsintresset ofta stiger med åldern, men jag hoppas förstås att det finns en och annan i yngre ålder som vill ta chansen att utbilda sig till trädgårdsmästare. Synd att jag själv inte förstod mitt intresse när jag var yngre.
Ska vi fortsätta med del 1 s 17 -26 ?
Natur liv
28-01-2014, 21:17
CITAT (EsterM @ 28-01-2014, 17:28)  Ska vi fortsätta med del 1 s 17 -26 ? Ja, jag tycker absolut att det passar att läsa vidare nu när alla har boken. Om vi läser nu under veckan så hinner vi diskutera, fråga och tycka när helgen närmar sig.
Ja nu läser vi vidare, såklart?! Mitt trädgårdsintresse vaknade också väldigt sent. Min morfar odlade grönsaker, ett minne är att han hade en gammal säng med ståendes i landet där silade han jorden, vet inte om det var botten till sängen eller om han hade gjort om den så det blev ett jättesåll. Farmor odlade blommor, hon hade ingen bra ekonomi men hade det alltid väldigt fint i trädgården. Mina föräldrar hade nog inte tid, vi odlade potatis, och jag hatade och plocka upp de jordiga knölarna! Så det kanske ligger i mina gener jag vet inte.
Tyvärr så klarar jag inte av att läsa något för närvarande:( Åter igen har jag blivit sjuk i förkylning och är dessutom fortfarande så trött efter mycoplasma infektionen. Kramar från Kyllikki
 Vad tråkigt Silos, jag är också förkyld men inte så dålig orkar läsa, försök att bli stark igen det är viktigast boken finns kvar å vi med!
Natur liv
30-01-2014, 07:05
CITAT (silos @ 29-01-2014, 16:56)  Tyvärr så klarar jag inte av att läsa något för närvarande:( Åter igen har jag blivit sjuk i förkylning och är dessutom fortfarande så trött efter mycoplasma infektionen. Kramar från Kyllikki  Hoppas att du blir bättre snart! Du kan väl följa tråden så gott du orkar och läsa boken när du kan så småningom. Jag kommer att läsa först imorgon, då jag är ledig från jobbet. Jag ser fram emot att sitta i soffan med en kopp kaffe och med näsan nedsjunken i trädgårdsbilderna i boken. Det brukar vara ett bra sätt att låta trädgårdstankarna sprida lite vårglädje mitt i vinterrusket.
Tack Klint och Natur Liv! Jag skrev alldeles nyss ett långt inlägg om hur mitt trädgårds intresse började,men råkade trycka på fel knapp så det försvann. Det var som liten flicka det hela började! Trädgårdar är så viktiga och jag önskar att alla som ville fick tillgång till en bit av gjord! När jag bott i lägenhet så har jag sått blomm frön i rabatter intill entrén och det var uppskattat!
Natur liv
31-01-2014, 09:34
Nu har jag satt mig i soffan med en kopp kaffe med boken i knät. Från cd-spelaren hörs min favorit-cd ”Skogen”. Rummet fylls av fågelkvitter och trädsus. En perfekt miljö att läsa ”Sinnenas trädgård”.
Fast jag har inte kommit längre än till rubriken i det första kapitlet: ”Trädgården och naturen – läroplatser för livet”
Vilken bra rubrik! Precis så tänker jag. I naturen syns livets kretslopp tydligt. Allt utvecklas vidare, på olika sätt beroende på förutsättningarna. I trädgården försöker jag antagligen efterspegla det här kretsloppet. Jag ser gärna att växter kommer upp nästa säsong.
Fast alla gör inte det. Timjan till exempel. I min förra trädgård var den härdig året om. Inte alls så vid torpet. Det blir att plantera nytt lite varje år.
Nä, nu vill jag läsa vidare ...
Natur liv
31-01-2014, 09:59
Det är så många tänkvärda ord och särskilt rubrikerna slår huvudet på spiken. Det är klokt sagt det här om att trädgården är en plats att vara sig själv på och en plats att hämta kraft från. Speciellt viktigt om man har drabbats av något sorgligt eller ledsamt.
Författaren skriver att hon har en meditationssten. Kanske är det en sådan plats jag far efter när jag ställer ut stolar, bänkar och alla möjliga sittplatser överallt i trädgården. Så fort jag ser någon skön sittplats i affärer eller på allmänna platser utbrister jag ”den där skulle passa vid torpet”. Min sambo säger att jag inte skulle få plats med några växter om jag skulle ha tagit hem alla sittplatser jag vill ha.
Har ni några särskilda meditationsplatser i trädgården?
Natur liv
03-02-2014, 06:55
När författaren startade sin trädgård började hon med lättodlade alpiner. De verkar vara riktiga överlevare. På bilderna från fjällen och skärgården är det så vackert. Kargt, med färgglada inslag. Lågväxande växter som överlever mot alla odds.
Min trädgård är ju på ett gammalt gruvområde. Så fort jag gräver eller skrapar bort mossa dyker det upp sprängsten. Kanhända skulle det vara vackert att fortsätta rensa i en del av trädgården och plantera lågväxande fjällväxter. Kanske i den hörna där jag vill bygga en ruin. Hmmm … jag får fundera vidare …
Har ni hunnit läsa det första kapitlet? Jag vill gärna läsa vidare, det är många, vackra bilder så det är relativt enkelt att läsa. Kapitel 2 är lite längre, men det är nog ändå enklare att bestämma kapitelvis. Vi kan ju ta längre tid på oss istället om vi vill.
Är det ok att vi fortsätter att läsa kapitel 2, sid 29 - 77?
1 kapitel i veckan hinner vi väl med? Jag har inget tänkt meditationsställe i trädgården, det blir lite olika jag sitter nog helst i naturen och filosoferar, gärna vid vattnet. Mycket vackra bilder i boken är det. Vår trädgård känns lite ofärdig så vi har inte så många fasta sittplatser, vi har en men sen flyttar vi runt lite med lösa stolar vi har en sittgrupper i lövskogen på väg mot sjön, där är det mysigt om det regnar lite trädkronorna skyddar!
Jag har en sten högst upp i min trädgård. Jag är nästan aldrig där, men när jag väl kommer dit så känns det väldigt rofyllt att bara sitta där och se ner på hus, trädgård och omgivningen. Det skulle kunna bli min meditationssten. Jag tycker också att vi fortsätter med nästa kapitel.
Natur liv
07-02-2014, 18:00
Nu har jag börjat att läsa kapitlet om sinnenas trädgård på äldreboendet. Intressant det här med betydelsen av markmaterialet. Att grus, gräs osv bidrar till olika upplevelser och att balansen tränas. Jag som trodde att en trädgård för äldre skulle vara plana ytor av asfalt (för rullstol och rullator) fick mig en tankeställare när jag läste att de medvetet har placerat ut trappsteg, gräs och grus för att människor ska få använda sin kropp när så är möjligt.
Nu ska jag läsa vidare ...
Natur liv
07-02-2014, 18:15
"Att leva tills man dör" ... är viktigt tycker jag. Precis som man skriver i boken.
Tänk att något så enkelt som en trädgård kan betyda så mycket för de som bor på äldreboenden, anhöriga och personal. En sten med mossa på fick en dam att minnas sin hemstad.
Natur liv
11-02-2014, 07:11
Jag läser vidare i det tredje kapitlet idag. Det handlar om Haga hälsoträdgård. Det är ett rätt långt och innehållsrikt kapitel, sidan 79 - 129, så jag får se hur långt jag hinner idag och fram till helgen. En bit på väg hoppas jag.
Natur liv
11-02-2014, 13:19
Just nu har jag kommit fram till den del som handlar om de fem rummen på Haga. Intressant att i rummet för vila ska det inte finnas konkurrerande växter, inte färgglada växter som konkurrerar ut vilan. Mest bara enkla, randiga gräs, bambu, druvlilja och sådant. Reducerat ljus i taket.
De ville med det rummet ge de besökande "en möjlighet att värdesätta vilan i sina liv som en lika naturlig del som vi värdesätter aktivitet och produktion".
Klokt! Jag skulle önska att alla fick chansen att värdesätta vilan, så slapp vi en stor del av jakten på att "vara duktig" och prestera. Ibland till priset av den egna hälsan.
Natur liv
14-02-2014, 11:02
Det här kapitlet ger mycket om man vill starta en hälsoträdgård med behandling osv. Jag hade ett tag svårt att hitta en anknytning för mig själv, så jag bestämde mig för att fundera på det här med kreativitet. De skriver i boken:
”Kreativitet, lust och glädje var delar som vi medvetet arbetade med i trädgården. Meningsfulla aktiviteter främjar hälsan, ger mening i livet och är en stor betydelse för vårt identitetsskapande. Att använda vår inneboende förmåga till kreativitet gör att vi utvecklas som individer. Som människor har vi en unik förmåga att använda våra händer, men att använda oss av den förmågan genom att vara kreativa är något som vi verkar ha glömt bort.”
Jag tror faktiskt att det är självbehandling jag sysslar med i torpet. När jag påtar i jorden med fingrarna, flyttar en växt eller bara sitter på en stol och känner dofterna och lyssnar till trädgårdens ljud så känner jag alltid glädje och jag får ofta lust att göra något. Jag släpper snabbt vardagsbekymmer, jobbet eller annat energikrävande när jag är i växternas värld.
I trädgården är det lätt att vara kreativ, jag kan göra som jag vill och slipper tänka på hur andra skulle ha gjort. Visserligen låter jag mig ofta inspireras av andra, men ofta är det stundens ingivelse och min egen experimentlusta som gör att det blir som det blir i trädgården.
Som det här med att odla i weber-grillen. Det började som nödtvång, när jag skulle ta med mig växter från ett tidigare boende för mellanförvaring vid husvagnen. Då planterade jag helt enkelt i allt jag hittade. Grillen stod nära till hands. Växterna trivdes så bra att jag aldrig verkar få tomt i grillen, det är som en slags plantskola i miniatyr. Nu har jag ytterligare några grillar som börjar rosta sönder, så till sommaren kan jag kanske göra en installation. Det ska bli kul!
Hur tänker ni kring det här med kreativitet, lust och glädje?
Jag ligger lite efter med läsandet, men kommer nog ikapp i helgen.
Natur liv
14-02-2014, 12:23
CITAT (EsterM @ 14-02-2014, 12:15)  Jag ligger lite efter med läsandet, men kommer nog ikapp i helgen. Ta det lugnt och läs i den takt du hinner med! Vi kan säkert ägna en vecka till åt samma kapitel eftersom det är så många sidor. Själv ska jag gå tillbaka till sidorna som handlade om de fem rummen. Där tror jag att jag kan få nya idéer till min trädgård.
Jag läser också om flera ggr.Början av boken är nog mer allmän och den delen som ger mej mest.Slutet tycker jag är mer för de som jobbar/vill jobba med En sinnenas trädgård och det är ju det som är meningen med boken! Jag och min kreavitet den går väl lite upp och ner,jag har lite svårt att vara kreativ om jag har mycket annat runt mej,ibland är det som någon inom mej säjer du måste göra det det och det Sen finns tid för att skapa.Det är en dum sida av mej.för om/när jag släpper på det där måste och gör något fint det är då jag får energi till en del måsten! För många år sen genomgick jag en svår separation. Då upplevde jag vad skönt det var i trädgården riktiga grovjobb var nog bäst jag var i topptrim rent fysiskt desto sämre var det psykiska måendet.Nu mår jag bra på det planet,men känner mej mer lat det är något jagh ska jobba med!
Natur liv
16-02-2014, 18:41
Visst är det så att trädgården "jämnar ut" i livet. När man mår sämre tankas energi genom trädgårdsjobb. Mår man bättre kan man njuta av att lata sig i trädgården. När jag ser att blommor växer vidare trots smärre motgångar som vattenbrist eller annat, slår mig tanken att det nog är detsamma med oss människor. Vi klarar en och annan motgång, bara vi ser till tanka energi och befinner oss på ett ställe där vi trivs.
Idag disskuterade jagoch gubben om att ev,plantera några träd,han sa man är så gammal så man får väl bara se dem uppifrån! Jag berättade om boken jag nyss läst om den äldre damen som kom ihåg sitt hem när hon kände stenen med mossa,och farbrorn som planerade och planterade och öppnade ögonen för författarinnan fast han visste att han inte hade långt kvar. Jag sa man måste leva till sista dagen och min man log och jag kände att han förstod!
Natur liv
20-02-2014, 18:49
Jag håller verkligen med, Klint. Man ska absolut leva hela livet. Jag minns en gång då jag hörde ett tal av en som fyllde 100 år, imponerande nog pratade han sig varm om framtiden. Med den synen har man många, trevliga och livfulla år framför sig.
Jag glömde boken på jobbet, så det blir inte att läsa något mer i helgen. Jag tog dit den för att se om vi kan använda något om trädgårdsrum där. Vi har redan en "sinnesodling", med pallkragar för växter som smakar, luktar och känns.
Vi behöver jobba vidare med hörsel och syn till våren. Hur skapa ett hörselrum ute? Ett rum för att stimulera synen kan ju innehålla en mängd färgglada växter, men hörseln får jag fundera vidare på.
Natur liv
27-02-2014, 06:42
Till helgen kommer jag att läsa det sista i boken, men fundera kan jag göra hela tiden. Just nu funderar jag på vilka växter som kan stimulera hörseln. Gräs som vajar i vinden. Frökapslar som skjuter iväg sina frön. Har ni några förslag?
Visst är det väl Asp som rasslar så f fint? Inget man får till snabbt förstås, jag tänker även på att olika underlag känns och låter olika som grus, trä eller plattor, en torr gräsmattan, eller som vår nu en genomblöt låter ju helt olika när man går på dem.Annars är väl vatten i någon form som rör sej lite ett bra ljud och som du så högre gräs som vajar i vinden är väl härligt!
Hej på er alla! Som ni har märkt så har jag inte deltagit här,orken har varit på botten tyvärr! Nu mår jag mycket bättre,men hittar inte boken! Jag har städat tydligen bort den. När jag hittar den kanske någon här på forumet vill ha den? Hälsningar i massor till er alla
Natur liv
04-03-2014, 09:22
CITAT (Klint @ 27-02-2014, 12:38)  Visst är det väl Asp som rasslar så f fint? Inget man får till snabbt förstås, jag tänker även på att olika underlag känns och låter olika som grus, trä eller plattor, en torr gräsmattan, eller som vår nu en genomblöt låter ju helt olika när man går på dem.Annars är väl vatten i någon form som rör sej lite ett bra ljud och som du så högre gräs som vajar i vinden är väl härligt! Visst är det så att det finns mycket som låter, det där med markunderlaget var en tanke att spinna vidare på. Vatten också förstås och på jobbet har vi tur att det rinner förbi en bäck precis utanför staketet. Den borde få mer uppmärksamhet. Vid torpet finns också vatten, men det är stillastående vatten och många meter ned till vattenytan. Inget som hörs direkt. Där finns däremot aspar och det susar vackert när vinden far förbi. Jag får väl gå ut och lyssna mig fram, så kan nya ljudupplevelser komma fram. CITAT (silos @ 03-03-2014, 20:18)  Nu mår jag mycket bättre,men hittar inte boken! Jag har städat tydligen bort den. När jag hittar den kanske någon här på forumet vill ha den? Skönt att du mår bättre! Schysst tanke att låta boken gå vidare till någon annan som vill läsa den. Det är ju det som är så bra med böcker, de kan läsas om och om igen.
Har precis läst färdigt del tre. Roligt när olika yrkesgrupper kan skapa något tillsammans. Men jag blev både ledsen och arg när jag kom till slutet. Trots allt det positiva som Haga Hälsoträdgård innebar så fanns det inte pengar att fortsätta. Nu längtar jag till att få sätta igång med min egen trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|