skummisen
31-12-2013, 13:07
Hej,
Är det någon som kan ge mig lite råd hur jag ska göra för att få bambufrö att ta sig. De försök jag gjort har inte lyckats.
//Jonas
Alexander-VG-zon3
31-12-2013, 13:42
Vad för bambu ?
Annars måste många bambu ha väldigt varmt minst 30grader för att gro. Och inte heller täckas med jord.
skummisen
31-12-2013, 13:48
Har köpt bland annat frön från Svartbambu och en sort med blå stam, ingen har tagit sig. Ställde krukan under en halogenlampa för att få värme men inget hände.
strandskatan
31-12-2013, 15:20
Kan inget själv om svartbambu, men hittade det här på nätet (min översättning):
Så på ytan, täck lätt med jord, temperatur ca 20 grader, håll fuktigt, stratifiering behövs ej. Gror lättast direkt efter skörd. Gamla frön kan ta 3-6 månader på sig att gro, medan färska gror på 1-2 veckor.
Alexander-VG-zon3
01-01-2014, 09:18
Halogen ger fel ljus och dessutom är det jorden och fröna som behöver värmas med värmematta eller typ element. Härdiga bambu kan man köldbehandla och så sen i vanlig rumstemp medan mer tropiska/känsligare sås runt 30-35grader.
strandskatan
01-01-2014, 11:38
Ytterligare information inhämtad på nätet: I grobara frön ska kännas som ett litet sädeskorn - en fast kärna, alltså. Är fröna mer "pappersaktiga" är de inte grobara.
Ludvig Johansson
02-01-2014, 20:24
Som de flesta härdiga växter behöver bambufrön en period med kyla för att gro bra. Pröva att så fröna i krukor som du håller svalt i 8 veckor t.ex. ute i skyddat läge eller så i plastpåse på fuktat toapapper i plastpåse och låt det stanna i kylen i några månader. Tyvärr så har bambufrön halvkass hållbarhet så i värsta fall har du köpt gamla skruttfrön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.