Monarda
31-12-2013, 13:56
Har ni kommit igång? Första sådden för säsongen har jag gjort idag och det blev pelargonfrön "Black Magic Appelblossom". Blötlagda för sådd i morgon är Passiflora mollissima "Bananpassionsblomma". Länge sedan jag sått passionsblomma och just den här sorten har jag aldrig testat, lite annorlunda utseende än dom vanliga. Väntar på frön av P. cucullatum subsp. strigifolium, en storväxt vitblommande vildpelargon som jag hoppas mycket på. Och slutligen Chilipeppar "Vampire" som får vänta några veckor till.
strandskatan
31-12-2013, 15:32
Inget sått än (förutom ärtskott), men jag ska leta upp mina överblivna kronärtskockfrön, hoppas de fortfarande är grobara. Jag läste att de bör sås "så snart nyårsklockorna klingat" - förra året sådde jag i mars och det hann inte bli några skockor. Jag har i alla fall planterat om mina små granatäppelträd idag, för de hade börjat få nya blad i vinterförvaringen, så det känns som jag är lite på gång. Problemet nu är bara var jag ska ha alla sådder, eftersom vinterförvaringsväxternas antal har ökat lavinartat (hur det nu gick till). Snåljåpen jag tänkte beställa frön från Impecta idag, sista fraktfria dagen, har en lista som jag obeslutsamt stryker och lägger till på. Lycka till med dina sådder, Monarda!
strandskatan
01-01-2014, 12:24
Kronärtskockorna sådda!
Monarda
15-01-2014, 18:40
Första fröet har grott,

Black Magic Appelblossom på gång! Tänk att man kan bli så lycklig av en sådan liten grej.
[attachment=79981:DSC_0047.jpg]
haha ja det är lycka det! Gratulerar! Jag har inte sått något än men har många planer!
Monarda
24-01-2014, 19:55
Vampire sådde jag i lördags och idag var den uppe. Bra jobbat!
[attachment=80114:vampire.jpg]
Stevieboy
26-01-2014, 19:06
Ja olika chilli, sedan tänkte jag så perenner, paprika, krondill mm mm
hattstugan
28-01-2014, 12:01
Idag har jag satt Daglilja och Ricinfrö! Blötlagt Pelargonfrön också!
Monarda
08-02-2014, 19:57
Förutom Törnrosa har jag nu sått även smörboll och jätteverbena. Verbenan är en chansning då fröna är minst tre år gamla.
Krolliljan
14-02-2014, 17:56
Jag har sått lite i omgångar. Det mesta har jag sått och satt ut.
Inne har jag sått
färgväpplingar
aklejrutor
violrutor
skuggviolrutor den 22/1
och spindeldagliljor för en vecka sedan.
Det tog 11 dagar för färgväpplingarna att gro. Sedan dess har aklejrutorna grott och enstaka skuggviol och violrutor.
Ute har jag mängder i år.

Hösten var ju så bra för fröer så jag hade så många sorter. Vi får se om de gror och i s f var jag ska sätta allt

.
bl a
krolliljor
sex sorters aklejor
alunrot
rosenflockel
fläckflockel
tre sorters clematis
rosor
pioner
spansknävor
stjärnflockor
spindeldagliljor
Krolliljan
15-02-2014, 09:06
Nu sticker de första spindeldagliljorna upp
Jag har sått dagliljor innan och satt ut dem och det har gått bra men läste någonstans att man kunde så dem inne så jag provade.
Jag la dem först i blöt i fem timmar.
Detta var roligt
Skruttensmamma
15-02-2014, 14:36
Jag har sått citrongräs, salladslök, två sorters tomater och stockrosor.
Vill få tag i pallkragar snart så att jag kan olja in dem ordentligt några gånger innan det är dags att fylla jord i dem. Det kliar i fingrarna på mig, för jag har köpt en massa grönsaksfröer från Runåbergs
Äntligen fick jag arslet ur..och fick igång första frösådderna .
Aloe Vera
Kinesisk smörboll " Trollius chinensis -Golden Queen"
Axveronica "Veronica spicata"
Prärielök "Allium cernuum"
Körsbärstomat "lldi" gul
Tusensköna " pomponette"
Chilipeppar "vampire"
Blomstertobak " Avalon appelblossom"
Blomstertobak "perfume"
Blev en salig blandning..
Nästa helg blir det ett gäng till..mest blommor..
Pupuffan
16-02-2014, 21:56
Visst är det roligt när det kommer upp små skott?!
Rena rama julafton!!
Det bästa som finns är när man har satt en plastpåse över och man öppnar den och det kommit upp nåt, jag och barnen blir som tossiga och står och hoppar av glädje :-)
Just nu har vi paprikor i alla de färger- tom lila som vi inhandlade via tradera i julas.
Ca tio olika sorters tomater, även de lila från tradera. Och en rolig sort-Tiny Tim, som som sagt blir pyttesmå. Gul banantomat- ser helfestliga ut.
Och så massa olika exotiska växter, bl.a. Papaya, granatäpple, olika passionsblommor, apelsin och mandarin från köpefruktskärnor och avokado som blivit väldigt lång.
Någon som vet om nån av dessa kan ge frukt, eller om nån av dem behöver någon särskild skötsel eller jord som den dör utan?
Vore väldigt tacksam för svar.
Mvh/pupuffan
kerstin z5-6
17-02-2014, 22:16
Apelsin och mandarin tar minst 10 -20 år från kärna till frukt , men blir fina små krukväxter.
Krolliljan
21-02-2014, 14:47
Idag tittar fler spindeldagliljor upp
Jag tror jag har 60 krukor med ca fem frön i av lite av varje ute

.Tänk om många av dem gror.
Trots det sådde jag fler spansknävor idag och satte ut.
Monarda
08-04-2014, 17:44
Det var ett tag sedan första fröet kom i jorden. Nu är barnkammaren full och snart är det dags för första omplanteringen.
[attachment=80707:083.jpg]
Lasse Trädgårdsnörd
08-04-2014, 20:51
Oj vad tidiga ni är. Sådde det första i dag: tomater, chili, bladsallad, isbergssallad och ruckola.
kerstin z5-6
08-04-2014, 21:00
fast med både perenner och ettåriga blommande växter är det ju en annan sak, ibland startar jag i december.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.