Anna-Karin Lundberg
01-01-2014, 09:06
Ja, så satt det äntligen en vattensork i fällan! Undrar hur många det är kvar bara.
Jag lägger in en bild för att visa vilka bestar det rör sig om. Det finns en tendens här på forumet att "folk" tycker att man väl kan dela med sig lite av sin trädgård till "några söta små sorkar". Jag vill med den här bilden visa att "sork" och "vattensork" är två helt olika djur. Smeknamnet "jordråtta" passar bättre, för det är verkligen råttor det handlar om. Här ligger den på en vanlig tegelsten, se på eklöven runt omkring för att få en uppfattning om dess storlek. Man fattar att det går åt en del rötter för att livnära en koloni råttor av den här storleken. När de äter blomsterlökar är det inte något litet gnafs här och var, de länsar, gräver upp och äter ALLT. Buskar faller bokstavligen omkull - råttorna har ätit varenda rotbit under markytan.
Jag har tagit dem i fälla tidigare så jag vet hur stora de är, jag gillar djur och vill helst inte döda någon, men dessa bestar fördärvar verkligen. Jag lirkade upp fällan ur tunneln under marken och grävde ned kroppen i komposten. Om du äcklas av bilden så ber jag om ursäkt, jag skrev i rubriken för att varna. Det är obehagligt - men vill jag ha trädgård så måste de bort.
hattstugan
01-01-2014, 11:07
Iaf en mindre! Hoppas du får fler i din fälla!
Den som inte drabbats av dessa marodörer förstår inte vidden av vad de ställer till med!
Här kommer katten med sorkar både små och stora men nån har klarat sig för lökarna försvinner!
strandskatan
01-01-2014, 11:44
Usch vilken best! Jag har massor med åkersorkar i trädgården och är lika förvånad varje vår när lökar ändå kommer upp i mängder, så åkersorkar verkar inte göra särskilt stor skada, men de är mycket mindre, i mus-storlek.
Grattis till fångsten.
Satans gissel för odlare!
Åker- och skogssork äter det som finns ovan jord och de kan göra ordentlig skada de också genom att rundbarka träd äta ner sig i växter med pålrot osv.
Vattensorken lever under jord och äter rötter. Oj, oj vad många trädgårdsväxter som legat lösa och borttorkade ovanpå jorden när någon marodör ätit upp rötterna. Ganska många träd och buskar har hel blivit uppätna underifrån.......tulpanlökar har jag helt slutat med. Allium och narcisser äter de inte (hos mig).
Jag fångade tre jättar förra året genom att ladda stora råttfällor med tulpanlök.....det kunde de inte motstå

och sedan var det lugnt hela hösten. Det ska bli spännande att se om det flyttat in några nya.
Allt som jag planterar och som jag är lite extra rädd om får numera burar av dubbelt kycklingnät runt rötterna......peppar, peppar, alla de växterna har fått vara ifred hittills.
/Anki
Grattis - jag såg en gång på nära håll hur en mink i ett vattenfyllt dike gjorde processen kort för en stor vattensork - snabbt gick det och spännande var det att bevittna - nästan inne i stan (Uppsala) hände det.
Har samma problem och jag ser att det bästa är att försöka ta dom med fällor. Har provat att sätta ut stora råttfällor där de gräver, det behövs inte vara något bete då jordråttorna (mer råttor än sork) verkar inte bry sig om betet då de gräver. Om du gräver där de gräver så är de snabbt där för att reparera gången och där kan man stoppa dit en fälla. Har provat olika fällor och enklast är de plaströr som du sticker ner i gången där råttan inte kan ta sig ut igen, dock har du problem med vad du gör med en levande råtta sedan !!!
Har hittat massor av krokuslök i rummen mellan gångarna och det verkar som den föredrar gul krokus framför blå. Annars verkar den verkliga favoriten vara löken av tigerlilja.
Bifogar några bilder så ni ser att det inte är några små söta sorkar...
[attachment=79800:IMG_0231.JPG]
[attachment=79801:IMG_0232.JPG]
[attachment=79802:IMG_0234.JPG]
zaaritha
17-01-2014, 22:52
Vad gör de för skada?
På vår kolonilott går det inte att odla längre. De äter allt under jord och gnager alla grenar över jord. Den skada gör de.. Utan fiender.
CITAT (zaaritha @ 17-01-2014, 22:52)

Vad gör de för skada?
Äter upp rötterna på dyra äppelträd bl a
Hej
Min föreslog, särskilt för dyra växter och träd, lägga rötter i metall nät eller eller nät som används av fiskare fiskar på detta sätt kan rötter livet bra, eftersom sork kan inte äta dem.
obs
Förutom användningen av råttfällor vid behov.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
18-01-2014, 08:24
Zaaritha, kom hit så får du se!
De underminerar marken med sina enorma gångsystem i jakten på växternas rötter. De äter så mycket att buskar och träd bokstavligt talat välter omkull - för allt under jord är uppätet. Deras gångar är inte några små mushål utan tunnlar som Stockholms tunnelbanesystem. Bara ett tunt tak jordyta och under den tunnlar kors och tvärs. Tunnlarna är så stora att man får in armen i dem. Ett djur i ett marsvins storlek (och med marsvin menar jag de större smådjuren utan svans, inte den lilla hamstern) skulle kunna krypa i tunnlarna.
Deras enda kost är rötter, växtdelar, lökar och rotknölar och det går åt en del med tanke på deras kroppsstorlek. Jag har en koloni i min tomtgräns, de lever under häcken och gräver ut all jord från den och puttar ut jorden i diket mot vägen. Med tiden faller äldre gångar ihop eftersom det inte finns någon jord kvar under ytan och med tiden så väller jorden från häcken ut i diket istället.
Jag har bara fula ord kvar att beskriva vad jag känner för dessa vandaler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.