Mattias_Göteborg
01-01-2014, 12:49
Lime träd med sköldlöss ?
sparvuggla
01-01-2014, 13:53
Inte bra.
Det bästa medlet mot all ohyra på växterna, inte bara sköldlöss, är att köpa en luftfuktare. Eller två. Håll inomhusluften på minst 50%. Och om du kan, sänk inomhustemperaturen några grader.
Nästan all ohyra trivs i torr och varm luft, vilket vi så ofta har vintertid om vi inte motverkar det.´
Men innan du gör det, ta bort all sköldlöss försiktigt med händerna och en våt trasa. Duscha växten länge och väl.
Undvik olika kemikalier, då dom ofta påverkar växten menligt oavsett vad som står på sprayburken.
Lycka till! Din Lime verkar annars friskt grön och fin så jag tror angreppet har inte varit långvarigt än.
Mattias_Göteborg
01-01-2014, 15:06
Jag har aldrig haft sköldlöss förut så jag vet ej hur det ser ut, tycker du det ser ut som sköldlöss ?
Mattias_Göteborg
01-01-2014, 15:28
Här är en lite bättre bild, Jag har inte lust att andra växter ska få sköldlöss så då tar jag kanske en stickling som ser okej ut och slänger trädet istället. jag bor i lgh så jag kan inte köra med luftfuktare eller isolera det
sparvuggla
01-01-2014, 15:48
CITAT (Mattias_Göteborg @ 01-01-2014, 15:28)

Här är en lite bättre bild, Jag har inte lust att andra växter ska få sköldlöss så då tar jag kanske en stickling som ser okej ut och slänger trädet istället. jag bor i lgh så jag kan inte köra med luftfuktare eller isolera det
Ja det ser ut som sköldlöss. Kolla även stammen och bladenas undersidor. Det är bara att ta bort dom försiktigt.
Varför kan du inte ha luftfuktare i lägenhet? Inte bara växterna som mår bättre av det, utan även du och möblerna.
Mattias_Göteborg
01-01-2014, 16:06
Tack för svaret sparvuggla! Det är kanske som du säger med luftfuktare jag är inte alls påläst om det, vet du om dom slocknar vid lägre temperatur? då skulle jag kunna ställa den på min inglasade balkong, som även är väldigt fuktig.

Mvh Mattias
Hög luftfuktighet är bra mot spinn. Mot sköldlöss (dina ser ut som ullöss, ungefär lika jobbiga) hjälper bara att ha noga koll och ta bort alla som man ser med en fuktad trasa (gärna med sprit typ t-röd).
I morse upptäckte även jag nya sköldlöss på ett citronträd. Då tog jag fram min sprayflaska med såpsprit efter rengöringen med trasan.... Gifter håller jag mig bort från då jag har ätbart.
Alexander-VG-zon3
02-01-2014, 14:51
Det är sköldlöss, och dom trivs även i fuktig luft det är en myt att dom trivs i torrluft. Det är växten som inte trivs i torrluft och därmed svagare (får lättare ohyra). Sköldlöss behöver fuktig luft också för att trivas och har inget emot värme, snarare så att nästan all ohyra trivs i fuktig luft, sköldlöss och även spinn får man i växthus (och finns även i tropikerna) vilket även för ohyra är en bra miljö, spinn är känsliga för väldigt högfuktighet/regn/droppar/dagg och så högfukthet kan man inte ens uppnå i hemmet för då skulle vi ha mögel/vatten skador i husen. Så värst är egentligen torr men sval luft, men för att det ska hindra sköldlöss måste det var väldigt svalt och limeträd vill inte ha det för kallt.
I detta unga stadie är dom lätta att ta bort, och gör heller inte så stor skada på växten (säger inte att man inte ska ta bort dom, men som det är nu är det egentligen inget stort problem för växten).
Monarda
02-01-2014, 19:11
Har man ett litet angrepp brukar det fungera att doppa en tops i rödsprit och punktbehandla.
Mattias_Göteborg
03-01-2014, 18:39
Men det verkar så jobbigt att plocka dom för hand dom sitter på stammen och bladen, tänk om man missar några så får mina andra växter samma angrepp. ingen bra idé att ställa dom i duschen 30 minuter med rinnande vatten ?
Rinnande vatten hjälper inte.
Klipp in så mycket du kan för att minska den angripna ytan och rengör resten eller kasta plantan.
Alexander-VG-zon3
03-01-2014, 20:16
Dock är det aldrig bra att klippa in lime hårt även om dom tål det. Tror det är bättre att plocka bort dom, räcker att ta en liten synål och ''picka'' dom, dom är än ganska mjuka i skalet när dom är så unga. och det är nog ingen stor risk att det blir nåt större angrep på andra växter, än möjligen andra citrusar. Vill man inte använda gift kan man kolla här;
http://www.nyttodjur.se/produkt/insekt-effekt.aspxÄr limen liten än eller får typ plats i badkar eller handfat så ta medlet och spä med vatten och dränk hela växten och låt växten ligga en stund så tar det veck ohyran, trädet kan dock tappa blad men nytt kommer. Eller köper man andra insekter som bekämpar sköldlössen.
Mattias_Göteborg
03-01-2014, 21:47
Jag tackar så mycket för alla tipsen! Jag ska se om jag kan pilla bort dom i helgen, annars begraver jag den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.