citrontiger
Halloj skulle bli jätte glad om någon kan tala om vad detta är för växt och hur den ska tas om hand.

Mvh

citrontiger smile.gif

[attachment=79795:unnamed__1_.jpg]

[attachment=79794:unnamed.jpg]
gunsta
Hej och välkommen till Odlas forum din växt heter: Skelettblomma, Alocasia amazonica.
vanjalarsa
Den tål inte torr luft. Så antingen "spritar " man den ofta eller så ordnar man luftfuktighet på annat sätt. tex med uppochner vänd tallrik på ett fat med vatten. Växten ska inte stå i vattnet utan på fatet ovanpå.
Den ska inte stå i värsta solen. I en del böcker står det att den kan vissna ner under vintern men det har inte jag varit med om.
Den tål inte drag och vill stå varmt.
lycka till
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
citrontiger
Tack så jätte mycket smile.gif Ska se om jag kan hålla den vid liv biggrin.gif
theseraphim
Låt den torka mellan vattningarna och undvik elementvärme nu under vintern så brukar det gå bra.
vanjalarsa
CITAT (theseraphim @ 02-01-2014, 11:21) *
Låt den torka mellan vattningarna och undvik elementvärme nu under vintern så brukar det gå bra.

Min erfarenhet är att de vill stå varmt året om. Naturligtvis får de inte stå blöta men jag tror inte att de tål att torka ut.
lycka till !
theseraphim
CITAT (vanjalarsa @ 02-01-2014, 16:14) *
Min erfarenhet är att de vill stå varmt året om. Naturligtvis får de inte stå blöta men jag tror inte att de tål att torka ut.
lycka till !

Av erfarenhet så är det bättre att låta de torka upp mellan vattningar för övervattnar man en gång så ruttnar de. Värme ska de ha men inte elementvärme dvs ett element som sitter direkt under fönsterbrädan och torkar upp både planta och luft.
citrontiger
Tack åter igen för all hjälp.

Läste någonstans på internet att man inte får vattna den med kranvatten finns det någon sanning i detta ?? smile.gif
vanjalarsa
CITAT (citrontiger @ 02-01-2014, 20:13) *
Tack åter igen för all hjälp.

Läste någonstans på internet att man inte får vattna den med kranvatten finns det någon sanning i detta ?? smile.gif

Det stämmer nog eftersom den vill ha ph sur jord
Alltså måste man låta kranvattnet stå upphällt minst ett dygn. Har man väldigt kalkhaltigt vatten så finns det knep för det också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon