Full version: Bluff PM på Odla
theseraphim
Fick ett PM för någon vecka sedan skrivet på engelska med skumma länkar som jag förmodar ska sprida trojaner eller dylikt. Ni vet den där typen dör en kvinna/man söker kontakt och svara bara på denna länk osv osv. Tänkte bara varna andra här.
malarmaster
bra att du varnar,det finns tydligen många som inte lärt sig att aldrig öppna okänd post.
själv klickar jag bort allt okänt.
ett tag fick jag många mejl med rubriken :RE,alltså svar på ett tidigare mejl från mig men då jag aldrig skickat mejl till aniara,lucy eller Dr gustavsson klickas de bort oöppnade.
de innehåller oftast virus eller något annat skit.
likaså öppnar jag aldrig de mejl som datorn placerar i skräpmejlfacket. ulf
Gossen Ruda
Jag hoppas att den "medlemmen" numera är avstängd.
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 02-01-2014, 11:38) *
likaså öppnar jag aldrig de mejl som datorn placerar i skräpmejlfacket. ulf

Ibland hamnar riktiga mail där av misstag så man måste hålla lite koll och vissa måste öppnas
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 02-01-2014, 11:26) *
Fick ett PM för någon vecka sedan skrivet på engelska med skumma länkar som jag förmodar ska sprida trojaner eller dylikt. Ni vet den där typen dör en kvinna/man söker kontakt och svara bara på denna länk osv osv. Tänkte bara varna andra här.

Jag tycker man ska meddela admin när man får ett sånt pm.
theseraphim
Bluffmejlen är jag van vid då jag började "surfa" via bbs på en Amiga en gång i tiden så man har varit online länge. Dock så var ju detta via Odlas internsystem det vill säga PM vilket innebär att de som skickar måste ha knappat in på denna sida för man kan ju inte skicka PM externt via sin vanliga mail. Sökte på avsändaren och det är ett system som används i Afrika uppenbarligen typ samma som att man ärvt en guldgruva i Ghana och man ska uppge sitt kontonummer så den kan köpas loss(att folk går på den förstår jag inte, att man bott hela livet i Jukkasjärvi så får man mail att ens släkting Okodu Baruni i Ghana dött...bör det inte ringa några kyrkklockor dåsmile.gif.
gnon49
Ja vanliga bluffmail sorteras bort per automatik hos mig utan att jag ens ser dom, men PM från Odla öppnar man troligen. Men kriminalitet finns nog på alla sociala forum eftersom det är så lönsamt för buset. För mig gäller att jag bara betalar med på faktura om jag handlar på nätet. Korten har jag spärrat för all internethandel.
Känns lugnare så.
Staffan Odla.nu
Det skulle vara toppen om ni ville skicka ett PM till mig med användarens nick så kollar vi upp detta.

/Staffan
Odla.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon