Full version: Köpa matjord
Annkina
Vi behöver förbättra jorden i våra land.

Men vi har inte en aning om hur mycket vi behöver köpa. Det är två land som är ca 10x10 m styck.
Vi har även 2 pallkragar som behöver byta jorden helt.

Hur mycket hade ni beställt då?

Och är det något man ska tänka på så att man inte får med en massa skit med jorden som man inte vill ha?
joflopp
På din yta så bmotsvarar varje cm ny matjord en kubikmeter. Om du lägger ut 20 cm ny matjord över din yta behöver du alltså 20 kubikmeter. En lastbil tar mellan 10-12 kubikmeter och lastbil med släp får med sig runt 24 kubikmeter.

Helst vill man få harpad matjord. Det innebär att den är hyfsat fri från rotogräs och sten. En del ställen säljer matjord som de hyvlat bort från gammal åkermark som ska bebyggas, andra tillverkar egen matjord och tillsätter kompost och gödning.

Priserna skiljer sig beroende på var i landet det är och hur långt det är till dig att köra.
Här finns massa prisexempel på lite olika jordar.
http://www.alvsjojord.se/page20.php
fvd
Tack för intressant information den kommer jag ha nytta av.
Annkina
Tack snälla för infon!

Ska se om vi hittar nått bra ställe nära.
Wilmer
Se upp för att få med tillexempel kirskål med ny jord om du inte har det i trädgården redan. Jag vet flera inklusive jag själv som fått det trots att det skulle vara "rent". Jag rensade min hög för hand men har ändå fått ut i landen ser jag nu efter några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon