Full version: Chiliodling 2014
Sidor: 1, 2
Rebecca
Så var 2013 slut och nya (eller gamla) chiliodlingar är på g! Hur går det för er?

Själv sådde jag två sorter den 30/12, värstingen Carolina Reaper och Aji Lemon Drop. Har så fruktansvärt dåligt med plats i lägenheten så det fick bli ett frö av varje. Hoppas på att de tar sig! Annars får jag sätta nytt. 14 timmars belysning per dag, och just nu står sådden i en plastpåse för att öka luftfuktigheten. Tror ni det kan vara värt att sätta sådden ovanpå elementet tills det grott?

[attachment=79808:20131231_123255.jpg]

Piccante
Chili gillar värme så ovanpå elementet är inte fel. Däremot är belysning onödigt innan något har grott.
Rebecca
Jag har en dadelpalm som behöver ljuset så att chilin får är bara en bonus änsålänge smile.gif
Stefulainen
Jag påbörjade chiliodlingen före jul med att så ett par frön i en burk. Eftersom jag inte har någon bra upplyst plats att ha dom på så väntar jag med den huvudsakliga sådden tills månadsskiftet jan/feb när det börjar bli ljusare ute. Frun ogillar mina uppdrivningsburkar så i år tänkte jag bara ha dom att gro inne vartefter jag flyttar ut allt till garagets söder-fönster. Eftersom garaget är ouppvärmt tänkte hoppas jag att de då börjar bli så pass soligt ute att plantorna klarar sig. Chiliplantorna får sällskap av tobaksplantor (Alida) som jag odlat för blommornas skull i ett par års tid - även dessa behöver enorma mängder sol.

Rebecca
Vilka sorter har du satt?

Idag kom Carolina Reaper upp ur jorden yahoo.gif
Bassam
Hej

De behöver ersätta med extra ljus.

H. Bassam
superturbo
jag började i dec.
har satt fish pepper, elephant pepper, peter pepper, cayenne long slim, monkey face, jalapeño, habanero och moruga belsebub.

andra året jag odlar chilis smile.gif
skogsmulle101
Ska börja i sakta mak imorgon med sätta ner några frön i jord efter en 5 timmars mountainbike-tur vi ska på först biggrin.gif

Det blir inget speciellt, utan beprövade favvosar; Anaheim, Jalapeno (såklart) Habanero (stark o fin smak) Hungarian Black(om jag har några frön kvar-annars tar jag från en frukt bara. plus fler jag glömt namnen på.

Jag brukar börja med att fästa en frigolitbit i botten av mitt glashus & ha det ståendes ovanför vanligt element, det funkar jättebra. Brukar inte börja föräns 20 januari, men ska vara lite tidigare i år.
Ska bli trevligt att följa några plantor här på odla.nu också. Lycka till med era odlingar.

Det blir mitt 5 eller 6e år med chiliodling, me iår kommer vi flytta till kåk så det borde kunna bli ännu roligare biggrin.gif
maski hallonen
Tjuvstartade dagarna innan jul, men det får väl räknas till 2014 års odling.

planterade 22 dec

chili , vanlig lång röd ,urkärnad frukt från ica : De stora på längst bak i bild

Habanero red , köpta frön : De mellanstora främre på bilden

Nagabon , köpta frön : De pyttesmå på bilden

Bhut jolokia , sådde 4st frö , inget kom upp
maski hallonen
"Habanero red"
maski hallonen
Planterat 27 dec

Habanero : urkärnad frukt från ica , ursprungsland :mexico

Hela tråget från en och samma frukt
Rebecca
Ser grymt bra ut! Fina robusta små plantor. smile.gif

Skogsmulle, kul att flytta och förhoppningsvis få lite mer plats för växter. Kommer du ha möjlighet att ha dom utomhus?

Bor själv i källarlägenhet med extremt lite dagsljusinsläpp vilket skapar lite problem för mig. Har endast satt två från (Carolina Reaper och Aji Lemon Drop) och idag kom även Aji upp. Känns bra men jag vet inte riktigt hur jag ska få plats även med dom två plantorna. Har såklart extrabelysning men sen till sommarn kan jag inte ställa ut nåt för vi har gemensam uteplats med de andra som bor i huset. Många barn finns i området och det känns inte riktigt schysst att ställa ut världens värsting tillgängligt för alla...
Bassam
Hej
Nästan alla växter behöver står ute när vädret bra, de finns inte bättre än naturligt miljö.
H.Bassam
skogsmulle101
CITAT (Rebecca @ 11-01-2014, 10:47) *
Ser grymt bra ut! Fina robusta små plantor. smile.gif

Skogsmulle, kul att flytta och förhoppningsvis få lite mer plats för växter. Kommer du ha möjlighet att ha dom utomhus?

Bor själv i källarlägenhet med extremt lite dagsljusinsläpp vilket skapar lite problem för mig. Har endast satt två från (Carolina Reaper och Aji Lemon Drop) och idag kom även Aji upp. Känns bra men jag vet inte riktigt hur jag ska få plats även med dom två plantorna. Har såklart extrabelysning men sen till sommarn kan jag inte ställa ut nåt för vi har gemensam uteplats med de andra som bor i huset. Många barn finns i området och det känns inte riktigt schysst att ställa ut världens värsting tillgängligt för alla...

Ja lätt, så taggad på det. Pappas chili står ute maj-augusti, och dom växer nya frukter på året om, jag fattar det inte. Han är ju nybörjare också! biggrin.gif
Det blir krukor utomhus, inte friland. Imorgon blir det arts täta ner några frön.

Kör du för lampor?
Nae, kanske elakt mot barnen. biggrin.gif Skulle bli fat på dom smile.gif
Monarda
För min del blir det två sorter i år, Vampire och Sweet Banana. Inte sått ännu men det är snart dags.
Bassam
Hej

Så jag sa att de ska stanna ute när man känner vädret bra, det finns inte ljus som räknas med sol ljus.

H.Bassam
Alvina
Jag började för 2 veckor sedan och de första plantorna har börjat komma upp.
I år blir det bara 4 sorter.
Sorterna är Habanero brown Trinidad Tobago, Sarit gat, de Cayenne och Sweet wrinkled old man.
Påtoppen
I dag sådde jag mina första fröer. Blev bl.a. Hot Lemon.
Kjellzen
Som vanligt allt för många sorter, detta är vad jag har sått såhär långt i år:

Capsicum chinense
Carolina Reaper HP22B
Trinidad Moruga Scorpion
Dorset Naga Orange
Bhut jolokia
Habanero Red

Capsicum Annuum
Chinese Golden Dagger
Jalapeno Early
Black Hungarian
Anaheim
Mulato Isleno
De Arbol
Cayenne Long Slim
Bolivian Rainbow
Hot Lemon
Sweet Banana
Corno Di Torro Rosso
Fresno
Jalapeno
Purple Beauty
Large Red Cherry
Hungarian Yellow Wax

Bell pepper:
King of the North

Capsicum Frutescens
Hijo Puta Madre
NiklasTyreso
Kommer fylla upp balkongen med massor med chilli!

C. annum
Chile de Arbol (Mexiko)
Puya (Mexiko)
Elefantpeppar (fr Balkan).
Satans kiss (Italien)
Ethiopian Brown Berbere (Etiopien)
Red River Golden Daggers Chilli (China)

C. chinense
Cheirio de Reciffe (Brasilien)
Scotch Bonney gul (Karibien?)

C. baccatum
Aji amarillo (Peru)
Inca Hot (Peru)
Aji Red little finger (Bolivia)
Dedo de Moca (Brasilien)
Påtoppen
CITAT (Påtoppen @ 21-01-2014, 18:11) *
I dag sådde jag mina första fröer. Blev bl.a. Hot Lemon.

Hot Lemon och Razzamatazz har blivit omplanterade första gången. En sort Jalapeno har kommit upp ur jorden, en annan är sådd (tror den heter krackelerad), den ska vara ljusgroende. Är det fler chilisorter som är det?
Har även en Peperone som grott.

Det är verkligen skillnad på plantorna i år jämfört med förra året när jag inte hade någon belysning.
bosabengt
Har börjat med groddar på jalapenofrön som verkar tagit sig.

Något speciellt för dessa?

CITAT (maski hallonen @ 11-01-2014, 01:09) *
"Habanero red"

Vad använder du för jord? Jag tänkte använda P-jord sen.
Tyysken
Hej alla glada chili odlare, planterade mina plantor för en 2 veckor sen och de har nu börjat titta fram! Har aldrig odlat chili förut dock och är lite osäker på hur jag ska omplantera dem! Är även kass på vad allting är för något men raden längst bak är en färglad Jalapeno, mittenraden är en thai birdseye, och den närmsta raden är en tam jalapeno!

Påtoppen
Vänta tills de fått sina riktiga blad, plantera då om dem i lämplig jord (en del använder tex rosjord el p-jord, själv har jag typ "yrkesodlarens jord" hemma. Har du perlite hemma så blanda i ca 10% i jorden). Har dina plantor långa stjälkar kan du plantera om dem djupt, så att nedersta bladparet är precis ovanför jordytan.
Plantera bara om till en lite större kruka.
duo2010
Hej
skulle gärna vilja veta hur stora mina blivande chilisar kommer att bli (får ont om krukor för de flesta sådda sorterna grodde):
Aji Colorado
Alma
Buran Sweet
Cayennefr frökedja?
Fruit basket
Jalapeno frökedja?
Mini Chocolade
Gul fr ICA
Peter Pepper
Peperone Piccante
Letar man på nätet får man i de flesta fall bara veta styrkan och det är ju bra men hur stora blir växterna? Eller är det krukstorleken som är begränsningen?
Gunilla

Ally
Jag har fått Buran Sweet frö från en trevlig Odlait som sa att det är en kompakt liten planta.
Jalapeno har jag haft en gång och det blev enorm, säkert 150 cm bred buske och nästan lika högt. Men jag antar att jag skulle ha toppat för att hålla storleken i schak (heter det så? :-) )

Jag har läst i nån bok att man kan odla på höjden om man har ont om plats, dvs man behåller bara två grenar, och helat tiden knipsa av varannan så att man hela tiden låter dom två grenar växa högre och högre, som man gör med gurka fast med två grenar. Det blir en lång smal planta istället för en bred buske.
Det gör jag numera med all paprika och chili, med tråd som är fast på en linje längs växthusets tak.
Nepenthexx
Jag har även iår sått flera sorter chili, som vanligt misstänker jag att jag har sått alldeles för många för vår lilla lägenhet och miniträdgård. Men man kan ju inte låta bli smile.gif Har från förut en stoor Naga Morich som jag hoppas blir lika fin om inte finare i år som ifjol.

Dessa har fått gå i jord:

- Monkeyface
- Razzamatazz
- Hungarian Hot Yellow
- De Banco
- Hot Cayenne
- Bassotto
- De Arbol
- Bulgarian Carrott
- Little Elf
- Sweet Chocolate (sweet pepper)
- Mini Bell Yellow (sweet pepper)
- Sweet banana (sweet pepper)

Endast "Hungarian Hot Yellow" och "Little Elf" har kommit upp. Jag har visserligen sått chili i 4 år nu, men minns aldrig hur länge det brukar i snitt ta för chilina att komma upp. Tycker det tar länge för de här andra.. hur länge tar det för er tills chili fröna kommer upp?
bam777bam
[attachment=80583:20140324_231559.png]

Började rätt tidigt.

Habanero(Ica)
Naga Morich
Vet inte riktigt vet vad det är...
Black pearl

Piripiri(satte dom igår) inte med på Bilden
Påtoppen
CITAT (Ally @ 15-03-2014, 09:47) *
lla storleken i schak (heter det så? :-) )

Jag har läst i nån bok att man kan odla på höjden om man har ont om plats, dvs man behåller bara två grenar, och helat tiden knipsa av varannan så att man hela tiden låter dom två grenar växa högre och högre, som man gör med gurka fast med två grenar. Det blir en lång smal planta istället för en bred buske.
Det gör jag numera med all paprika och chili, med tråd som är fast på en linje längs växthusets tak.

Det är tvärt emot de beskärningstips jag läst. Hur länge har du testat? Tycker du att det funkar?

-----------

Jag har fått blomknoppar på bl.a. Razzamatazz och minipaprika. Funderar på att knipsa, eller inte...!?!
maski hallonen
En uppdatering.

Första gången de får se solen.
maski hallonen
och lite frågor ang blomning...

De flesta chilisar blommar så jag knappt hinner med att knipsa.

så jag undrar lite , hur länge tar det , från att man ser blommor till mogen frukt på ett ungefär.

tänkte så jag inte knipsar för länge och missar eventuell skörd.

Anpassar sig frukterna i storlek till mindre plantor så inte grenverk knäcks, eller ska man knipsa till man bedömer att grenarna håller för fullstora frukter???

Naga morich med över hundra små blomskott
maski hallonen
...och så har jag äntligen fått upp några bhut jolokia.

8 av 20 frö grodde, 3 veckors skillnad från första till den sista att titta upp.

planterade 16 feb.

Piccante
Jag har aldrig knipsat blommor på chili. Naturen får ha sin gång. Jag skulle nog inte knipsa blommor in i maj/ juni om jag vill ha mogen frukt.
Mattias2
Hej alla!
(det här är mitt första inlägg)

I veckan sådde jag poblano, super chili, prairie fire och jalapeño. Hoppas det inte är för sent! Om jag hade varit lite tidigare ute hade jag gärna provat någon chinense också.

Planen är att variera beskärning och ev. blomknipsning. Lite längre fram tänker jag sätta några av plantorna i drivbänk och plantera några på friland (zon 1).

Fröerna är planterade i ett miniväxthus, jorden har haft en temperatur mellan 23° och 28°.
maski hallonen
CITAT (Nepenthexx @ 16-03-2014, 10:55) *
Jag har även iår sått flera sorter chili, som vanligt misstänker jag att jag har sått alldeles för många för vår lilla lägenhet och miniträdgård. Men man kan ju inte låta bli smile.gif Har från förut en stoor Naga Morich som jag hoppas blir lika fin om inte finare i år som ifjol.

Dessa har fått gå i jord:

- Monkeyface
- Razzamatazz
- Hungarian Hot Yellow
- De Banco
- Hot Cayenne
- Bassotto
- De Arbol
- Bulgarian Carrott
- Little Elf
- Sweet Chocolate (sweet pepper)
- Mini Bell Yellow (sweet pepper)
- Sweet banana (sweet pepper)

Endast "Hungarian Hot Yellow" och "Little Elf" har kommit upp. Jag har visserligen sått chili i 4 år nu, men minns aldrig hur länge det brukar i snitt ta för chilina att komma upp. Tycker det tar länge för de här andra.. hur länge tar det för er tills chili fröna kommer upp?

Skulle vara kul att se foto på din naga morich.
Har den varit helt nedklippt eller har du hållt den vid
liv med artificiellt ljus?

Min plan är att hålla ett 15 tal plantor igång året om och styra
Blomningen så att jag har konstant till gång till mogna frukter
Nepenthexx
CITAT (maski hallonen @ 29-03-2014, 11:28) *
Skulle vara kul att se foto på din naga morich.
Har den varit helt nedklippt eller har du hållt den vid
liv med artificiellt ljus?

Min plan är att hålla ett 15 tal plantor igång året om och styra
Blomningen så att jag har konstant till gång till mogna frukter

Tyvärr så ser det ut som att min Naga Morich inte kommer att överleva. Jag har haft den varje år lite nedklippt och förminskat krukan pga. utrymme. Sedan har jag varje vår lagt ny jord, större kruka och börjat ge näring. I år började den få nya blad som vanligt efter att jag gett ny jord och större kruka, men märkte även att jag har fått löss på ett flertal växter, bla. Nagan. Tror jag har fått bort lössen efter ett antal duschningar av diverse växter men det ser ut som att Nagan inte klarade av detta av någon anledning. Någon annan som har en flerårig planta som övervintrat men dött efter lössangrepp på våren?

Borde ju ha en bild på plantan från förra sommaren när den var som störst, men hittade ingen när jag snabbt tittade igenom mina mappar. Ska leta igen senare idag, brukar alltid ta bilder av mina växter.. kan ju inte ha missat denna :S

Edit: Jag har aldrig haft någon extra belysning åt Nagan under övervintringen, det har fungerat fint ändå. Har även en liten Habanero i norrfönster som har övervintrat och klarat sig fint där i några år samt gett mycket frukt.
maski hallonen
Finns det någon som kan ladda upp en bild på sin chili som är minst ett år gammal?

Skulle vilja se hur de skiljer sig från de som är planterade nu i vinter.

duo2010
Hej
vad gör ni mot trips? Kan de drabba tomatplantorna? Har duschat 3 ggr med såpa/t-röd/vatten blandning men det hjäper ej. Har ngn prövat Bayers pyrisol som ju skall kunna användas på grönsaker? Var kommer skräpet ifrån? Fröerna eller jorden? Första ggn jag char chilis tomater har aldrig drabbats men nu? Karantän?
gunilla
skogstroll
Mina hemsådda är fortfarande ganska små. Jag brukar så för tidigt så jag gör det lite senare i år så de inte blir rangliga eländen. Sen köpte jag två plantor på mässan i Älvsjö som jag pysslar om kärleksfullt varje dag... Får hålla koll efter bladlöss de har en tendens att dyka upp
Nepenthexx
CITAT (maski hallonen @ 08-04-2014, 22:05) *
Finns det någon som kan ladda upp en bild på sin chili som är minst ett år gammal?

Skulle vilja se hur de skiljer sig från de som är planterade nu i vinter.

Här är en bild på "Habanero Orange" från år 2011. Jag är tror denna bild är tagen vid plantans andra sommar. Överlevde i ca. tre år. Åtminstone kan jag inte komma ihåg att just denna Habanero skulle ha varit mycket större än vad den är på bild. Den är dock ingenting gentemot hur min "Naga Morich" såg ut ifjol (blev sådd år 2011, dog i år som tidigare nämndes), den var både myycket större och hade mycket mycket grövre stam och kvistar, riktigt fin. Vet inte varför jag inte kan hitta någon bild på Nagan från ifjol, har endast bilder på den när den fortfarande var en bebis.

Iallafall gamla godingen:

[attachment=80832:IMG_2907.jpg]

Jag tror även att utseéndet på platorna varierar från sort till sort, men rätta mig någon ifall jag har fel.
maski hallonen
CITAT (Nepenthexx @ 18-04-2014, 19:34) *
Här är en bild på "Habanero Orange" från år 2011. Jag är tror denna bild är tagen vid plantans andra sommar. Överlevde i ca. tre år. Åtminstone kan jag inte komma ihåg att just denna Habanero skulle ha varit mycket större än vad den är på bild. Den är dock ingenting gentemot hur min "Naga Morich" såg ut ifjol (blev sådd år 2011, dog i år som tidigare nämndes), den var både myycket större och hade mycket mycket grövre stam och kvistar, riktigt fin. Vet inte varför jag inte kan hitta någon bild på Nagan från ifjol, har endast bilder på den när den fortfarande var en bebis.

Iallafall gamla godingen:

[attachment=80832:IMG_2907.jpg]

Jag tror även att utseéndet på platorna varierar från sort till sort, men rätta mig någon ifall jag har fel.

Ja, den var fin.

Nepenthexx
CITAT (maski hallonen @ 18-04-2014, 21:17) *
Ja, den var fin.

Hur ser dina plantor ut? Kan tilläggas att jag aldrig, förutom i år lite smått, har haft extra belysning till mina.
maski hallonen
CITAT (Nepenthexx @ 20-04-2014, 11:34) *
Hur ser dina plantor ut? Kan tilläggas att jag aldrig, förutom i år lite smått, har haft extra belysning till mina.

Jag laddade upp bilder för inte så länge sedan i tråden.

Har bara plantor sådda i år (jul)

Fick sedan ett bakslag för att jag underskattade vikten av att gradvis vänja dem med solen.

ställde dem i ett söderfönster en dag och trodde de skulle bli glada av att få se sol för första ggn
men oj vilken reaktion det blev, bladen hängde helt som om jag skulle ha ångkokt dem

Alla mina största och finaste plantor blev riktigt brända och har tappat en massa blad.

men det verkar som att de överlevt , och nya blad ser helt ok ut.
Nepenthexx
CITAT (maski hallonen @ 20-04-2014, 20:18) *
Jag laddade upp bilder för inte så länge sedan i tråden.

Har bara plantor sådda i år (jul)

Fick sedan ett bakslag för att jag underskattade vikten av att gradvis vänja dem med solen.

ställde dem i ett söderfönster en dag och trodde de skulle bli glada av att få se sol för första ggn
men oj vilken reaktion det blev, bladen hängde helt som om jag skulle ha ångkokt dem

Alla mina största och finaste plantor blev riktigt brända och har tappat en massa blad.

men det verkar som att de överlevt , och nya blad ser helt ok ut.

Ja se där, du hade ju redan laddat upp flera bilder. Fina plantor smile.gif

Äsch då, tråkigt när plantorna utsätts för något som får bladen att bli dåliga. Värkar ha fått sig en riktig chock. Brukar ju repa sig ganska bra ändå och växa till sig sedan iallafall.

Jag har fortfarande problem med återkommande bladlöss =/ Duschat och såpat precis alla plantor jag har (även andra än chili och paprika) två gånger nu vid olika tillfällen. Väntar bara att de där jäkla bladlössen ska dyka upp en tredje gång. Har aldrig förut haft problem med bladlöss tidigare så här pass tidigt att även de minsta plantorna blir smittade. Trist.
Bassam
Hej

.När man ser att växter drabbat av insekter som bladlöss eller andra, måste an isolera den och behandlar dem med dusch eller klister typ som klistrar insekter med sina ägg, sen när blir växt frisk kan man tillbaka den till kompisar eller kasta den om den är myket dåligt.
Obs
Det är bra om man ager snabb.
H.Bassam
19hundra80sju
Kul tråd detta!

Jag sådde min frön i januari, och har odlat dem inomhus under belysning fram till nu. De har redan börjat blomma och sätta frukt, trots att det är ganska små. Idag fick de pröva på att vara utomhus en stund för första gången. Det blir en stund till imorrn. Sen ska de få bo i köksträdgården, är det tänkt.

Justja, sorterna är Bulgarian Carrot, Hungarian Yellow Wax samt Jamaica Red. Gjorde ett försök med Blondie också, men de ville inte gro...
anna.
Sådde Habanero i februari, nu är det hög tid att plantera om. De vill (enligt fröfirman) stå i växthus eller inomhus eftersom de behöver sol och värme för att utveckla smaken. Funderar på att skaffa ett minväxthus (en trevåningshylla med plast som man drar över) och ställa på uteplatsen, men funderar på om det blir lite väl hett med tanke på att det är söderläge och sol där hela dagen. Jag vill ju inte ångkoka dem. Hur brukar ni göra?

[attachment=80916:08___chiliskogen.jpg]
Påtoppen
Jag har haft ett sånt och det var nästan oanvändbart utomhus på sommaren, blev väldigt varmt. Jula har en större variant för 599:- tror jag. Vet att några chiliodlare har det.

Min första frukt är på g. Det är Razzamatazz som jag sådde i slutet av januari. Står inomhus under belysning och jag har försökt polinerad med en tops (och verkar ha lyckats smile.gif)
anna.
Ah, ja hade jag haft plats så hade den större varianten varit toppen. smile.gif Kanske funkar det med en sådan som man kan ställa upp takluckan på (den mindre modellen alltså), värmen kommer ju ut då.
Påtoppen
Min första chilifrukt i år: Razzamatazz levererar.

[attachment=80929:razza.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon