Full version: Citronsticklingar
rosita
För 2-3 år sedan tog jag sticklingar av ett citronträd, de rotade sig och har växt bra. Plantorna är ca 40 cm höga, med 3-4 grenar och har tätt, mörkgrönt bladverk. Fina exemplar, enligt mig!

Hur länge tror ni att det dröjer innan de blommar?
Rebecca
Oj, det tar nog många år, om de ens går i blom. Har en planta som är sådd från frö som är över tio år och inga blommor än.
Alexander-VG-zon3
Stickling från frösådd = tar lika lång tid på sig som en frösådd. 10-20år eller mer.
Stickling från Köpt planta = 1-5år, när sticklingen är etablerad och ''redo'' så får den blommor.

Stickling har samma gener som plantan den togs från, om man nu inte tar en stickling från en muterad gren (sport), för då kan det bli helt andra egenskaper. Många citrus sorter är just komma på det vis.
rosita
Tack för era svar! Jo, jag tänkte nog att det går fortare med en stickling än med en frösådd. Jag har själv ett träd som jag sått från en kärna för ca 8-10 år sedan och den har ju inte blommat ännu. Men sticklingen, som är från en köpt planta, hoppas jag ska gå fortare till blom...
Rebecca
Läste lite slarvigt, missade att det var en stickling smile.gif

Lycka till, hoppas de går i blom snart! Fantastiska växter.
Bassam
Hej
Det är naturligtvis att växter som kommer från sticklingar blommar ta mindre tid för blomma av växter som kommer från frö, på grund att växter som kommer från sticklingar kommer från mogna grenar.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon