Golskrutt
05-01-2014, 09:51
Hej!
Har detta helt underbara trädet i vår trädgård! Dock har det inte blivit beskuret nu på några år och grenarna börjar hänga i marken.
Är det någon som vet vad trädet heter och. Är, hur ska det beskäras? Ska man använda grensåg till grova grenar och beskära uppifrån?
Är så rädd att skada det så VÄLDIGT tacksam för alla tips och råd!!
Mvh
Camilla
Huggorm
05-01-2014, 10:03
Jag tror du har en sådan här hängande alm, jag vet inte vad de heter på svenska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ulmus_glabra_%27Camperdownii%27Hur de skall beskäras vet jag inte men generellt sett bör man vara försiktig med att kapa grova grenar eftersom det är lättare för svamp att få fäste desto grövre såren är.
Rebecca
05-01-2014, 11:24
Oj vilket fint träd! Det ser avsolut ut som en hängalm ja.
Jag hade varit väldigt försiktig med att beskära det. Vad vill du uppnå med beskärningen? Se till att det inte går i marken? Jag hade bara kapat lite på grenarna som hänger ner, ju mindre beskuret desto bättre. Jag hade nog försökt kapat med en vanlig grensax eller grövre, bra sekatör ute vid grenspetsarna.
Hej
De är snabb växande, så behöver man beskära dem så:
1 Man kan beskära dem under JAS period, för att de blödda.
2 ta bort skadade, trasiga och sjuka grenar.
3 Beskära små grenar med sekatör. Använd gren fräsar att beskära större grenar.
4 Beskära grenar med 45 grader.
5 beskära grenar som gå till marken till höjden som du tycker om.
6 Ta bort alla grenar som insekter och sjukdom attackerade dem.
Tips
Ta bort alla skadad grenar-
När du beskära lägga handskar på handen, och använda skyddglasögon
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
06-01-2014, 08:05
Min spontana tanke är att du inte ska röra det alls!
Om det är någon gren som hänger i vägen så kanske den då, var annars försiktig.
Viktigast är att du funderar innan du klipper, så du vet vad du gör, har en plan och förstår att du påverkar framtida utseende genom att klippa. Trädet dör inte av klippning, det har med utseendet att göra. Tar du små kvistar händer inte så mycket, sågar du grenar - då kan det bli större förändringar.
Jag håller med, det var ett väldigt fint träd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.