Pernilla i villa
Hej!

Jag funderar om fiberduk kan vara på hela säsongen, alltså ända fram tills det är dags för skörd? Läste här på forumet att någon använde Lill-gardin från IKEA. Det kanske går att byta ut fiberduk mot gardinen för att det inte ska bli för varmt?

Anledningen till att jag vill ha odlingen täckt hela säsongen stavas rådjur. Hur söta som helst, förutom när de tuggar i sig allt det goda! Har svårt att hitta någon form av snygg inhägnad som är tillräckligt hög och som inte kräver gjutning av plint eller grävning (det är berg under platsen för odlingen). Har tänkt bygga odlingsbänkar av mursten för att få upp lite höjd för mig och djup för odlingen). En tunnel av fiberduk eller gardin kanske inte är det snyggaste, men är det bästa jag kommer på och jag har funderat mycket confused.gif

Alla tankar, funderingar och erfarenheter (positiva eller negativa) välkomnas!

Hälsar Pernilla

theseraphim
Rent teoretiskt så finns det inga problem alla då det inte skadar växterna utan de ger bara lite extra skydd för tex kyla. Det är väl mer praktiska saker som om de det kommer 50cm snö eller en ordentlig höststorm men då brukar man ju ändå inte ha så mycket rådjursmat.
Bassam
Hej

min tänker att du är duktigt, på grund av växter må bra om de fich luften omkring sig och solen med bra ljus, så det är bra hela tiden med täcken som bjuder bra miljö till växter plus skydda de från rådjur.

H.Bassam
Pernilla i villa
Tack för svar!

Om ingen annan tycker annorlunda kör jag på mitt förslag! Ska försöka återkomma när jag prövat och sett resultatet smile.gif

Scout
Tror inte att växterna mår dåligt av att täckas. Men om du använder fiberduk mitt på sommaren kan det väl finnas risk att de blir lite varmare än optimalt för vissa växter eftersom fiberduken minskar luftcirkulationen runt plantorna. Gurka och tomat och sånt mår nog bara bra, men vissa växter kan nog tycka att det blir lite för varmt och instängt med fiberduk i högsommarvärme. Om hettan eventuellt skulle vara ett problem så tror jag att problemet blir mindre med nät, t.ex. gardinen Lill, som har en maskvidd på runt 2mm, vilket bör ge mer luftcirkulation. Så jag skulle rekommendera den hellre än fiberduk. Beror nog lite på vilka växter du tänkte plantera under. Alla kålväxterna hade jag under gardinen Lill hela säsongen och de mådde ypperligt, och varken hål i bladen eller larver syntes till.

Ett annat alternativ kanske är hönsnät i ståltråd, fiskenät eller såna där nät som man har över bärbuskar mot fåglar. Borde ju räcka med 5cm-maskor för att hålla en rådjursnos ute.

Fast man vill ju inte råka fånga ett rådjur i nät... vore lite jobbigt att trassla ut ett argsint rådjur som fastnat i nätet. Inte för att jag tror att risken är så stor.
Pernilla i villa
Tack Scout för ditt inlägg och skrattet när jag framför mig såg rådjurstrasslet smile.gif

De mest värmegillande växterna såsom gurka, tomat och paprika har jag tänkt odla i växthuset, så utomhus tänker jag mig morot, lök, potatis, rödbeta, sallad, baljväxter mm.

Det där med hönsnät var inte så dumt, då kan jag ju dessutom ha fiberduken över nätet vid risk för frost och sedan avlägsna den och ändå ha godsakerna utom räckhåll för rådjuren! Jag tänker mig också att hönsnätet håller bra mycket längre än både fiberduk och gardin.

Pernilla

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon