Krokodilen
Övertog en Phalenopsis orkidé efter svärmor som har några få blad, och den är 14 år gammal! Den blommade om varje år.

Mina däremot växer enormt, men blommar också ofta så nåt rätt måste jag ju göra. Tyvärr vet jag inte hur svärmor skötte sina. Jag blir ju tvungen att kasta mina till slut, nu har jag en i jättevacker rödorange färg som jag haft i 6 år men den har blivit för stor och tynger över åt ena hållet så den kan nättopp inte stå själv.

Jag vattnar ibland genom att sänka ner krukan, ibland ger jag bara en skvätt. Varje söndag. Vanlig svag näringslöning ger jag en gång i månaden. Dom står mycket ljust.

Så hur ska jag göra för att bladmassan inte ska bli för stor? Jag vill ju att dom ska fortsätta att blomma om ofta som dom gör nu.
Pauline/Sthlm
Ha ha (förlåt...), i min värld ett lyxproblem!

Jag är iofs alldeles för snål (lat)(glömsk, det står en flaska någonstans) för näring så de av mina växter som inte håller till godo med fotosyntes bonsai-ar sig i längden. (När de alls får vatten; jag gillar suckulenter som är så tåliga.)
Även så orkidéerna. Eller så klättrar de ur krukorna genom att fortlöpande tappa nedersta bladet (nååågot att göra med brist på ovanstående omsorger). De blommar dock hyfsat med regelbundet sommarviste ute i skugga/svalka, och så den större från bättre butik, den har blommat kontinuerligt i nu 2½ år med nya stänglar efter de ursprungliga. Väl förberedd för sitt nya hem verkar det.

Om storleken är ett problem varför inte samplantera i större kärl? Eller flera kärl över varandra som en tropisk pelare?
I sista hand skulle jag minska på gödsel och
Aldrig slänga blommande frisk växt jag tyckte om (den med ullöss åkte dock ut).
Jubbe063
CITAT (Krokodilen @ 06-01-2014, 16:54) *
Övertog en Phalenopsis orkidé efter svärmor som har några få blad, och den är 14 år gammal! Den blommade om varje år.

Mina däremot växer enormt, men blommar också ofta så nåt rätt måste jag ju göra. Tyvärr vet jag inte hur svärmor skötte sina. Jag blir ju tvungen att kasta mina till slut, nu har jag en i jättevacker rödorange färg som jag haft i 6 år men den har blivit för stor och tynger över åt ena hållet så den kan nättopp inte stå själv.

Jag vattnar ibland genom att sänka ner krukan, ibland ger jag bara en skvätt. Varje söndag. Vanlig svag näringslöning ger jag en gång i månaden. Dom står mycket ljust.

Så hur ska jag göra för att bladmassan inte ska bli för stor? Jag vill ju att dom ska fortsätta att blomma om ofta som dom gör nu.

De blr så stora för att de trivs och mår bra. Men vill du inte ha stora välväxta plantor får du väl missköta dem lite, skippa gödningen och vara lite sadistisk så stannar de nog upp i växten eller krymper ihop till mindre storlek med färre blad.
Krokodilen
CITAT (Jubbe063 @ 07-01-2014, 15:58) *
De blr så stora för att de trivs och mår bra. Men vill du inte ha stora välväxta plantor får du väl missköta dem lite, skippa gödningen och vara lite sadistisk så stannar de nog upp i växten eller krymper ihop till mindre storlek med färre blad.

Nja men svärmor hade verkligen gröna fingrar och hennes orkidéer blommade som sjutton. Så det är nog något knep bakom att den blommar utan att bladverket växer ur krukan. Ett knep jag gärna skulle vilja veta!
pejori
CITAT (Krokodilen @ 08-01-2014, 09:39) *
Nja men svärmor hade verkligen gröna fingrar och hennes orkidéer blommade som sjutton. Så det är nog något knep bakom att den blommar utan att bladverket växer ur krukan. Ett knep jag gärna skulle vilja veta!

Mina blommar som idioter men är inte speciellt stora, även om dom kryper ur krukorna ibland.

Ger aldrig mina näring, men har nu inhandlat en flaska.

Hoppas på, bättre tillväxt.

Så här ser mina ut.

[attachment=79872:AA__.jpg]

Påtoppen
Mina blommar sällan sad.gif Vattnar en gång i veckan, de får näring någon gång ibland. Står i lite olika fönster.
Har problem med att när det väl blir blomstänglar så torkar många knoppar ut innan de hunnit blomma och blommar de så vissnar blommorna snabbt. När de blommat över blir stänglarna snabbt gula.
Jag har testat att vattna mer sällan, doppa krukorna i vatten, duscha dem, mer näring... Men orkidéerna tycker väl inte om mig tongue.gif

Jag tyckte inte om orkidéerna från börja heller men fick lära mig att gilla dem när jag märkte att det är enda växten som katterna låter bli att äta upp. Nu finns det álltså nästan enbart orkidéer i krukorna här hemma. Mest blad och gamla stänglar B-)

Hur mkt gör det om man inte har glaskrukor? Jag har funderat på om det är det som är grejen?
Men min farmors orkidéer frodas å andra sidan i vanliga krukor... *blir inte klok*
pejori
Att inte ha genomskinliga krukor till pahlenopsisen, kan ha betydelse.

Dom är epifyter och tar upp ljuset via rötterna.

Jag väljer genomskinliga plastkrukor, då det är svårt att få rätt vattning med glaskrukor.

Jubbe063
CITAT (Krokodilen @ 08-01-2014, 09:39) *

Det är nog så att hon inte skötte dem lika bra som du. Dvs du ger mer kvävegödning (gynnar bladtillväxt), Svärmors fick nog mindre kväve och mer kalium och fosfor i förhållande till kvävet. Luftfuktighet: Vid högre luftfuktighet lever bladen längre, dvs plantan kan ha fler blad på en och samma gång. Vid lägre luftfuktighet dör bladen snabbare och då har varje planta bara 4-6 blad åt gången.

Och ett litet OT i sammanhanget. Orkideer av de flesta arter och korsningar kan blomma som sjutton för att de håller på att dö eller tror att de ska dö. De liksom satsar allt på mycket blommor om de tror att de ska dö.

Så en del kan "skrämma" dem till blomning genom att slarva med skötseln. Själv har jag inte hjärta till detta utan föredrar att ge dem bästa förutsättningar jag kan för att de ska blomma för att de trivs. Lite kväve, lagom ljus och temperatur som passar respektive art etc.
Krokodilen
CITAT (Jubbe063 @ 18-01-2014, 17:28) *
Det är nog så att hon inte skötte dem lika bra som du. Dvs du ger mer kvävegödning (gynnar bladtillväxt), Svärmors fick nog mindre kväve och mer kalium och fosfor i förhållande till kvävet. Luftfuktighet: Vid högre luftfuktighet lever bladen längre, dvs plantan kan ha fler blad på en och samma gång. Vid lägre luftfuktighet dör bladen snabbare och då har varje planta bara 4-6 blad åt gången.

Och ett litet OT i sammanhanget. Orkideer av de flesta arter och korsningar kan blomma som sjutton för att de håller på att dö eller tror att de ska dö. De liksom satsar allt på mycket blommor om de tror att de ska dö.

Så en del kan "skrämma" dem till blomning genom att slarva med skötseln. Själv har jag inte hjärta till detta utan föredrar att ge dem bästa förutsättningar jag kan för att de ska blomma för att de trivs. Lite kväve, lagom ljus och temperatur som passar respektive art etc.

Tack för det! Jag använder vanlig blomgödning till orkidéerna en gång i månaden, har tyckt det är trams att hålla på och gulla med dem och köpa särskild gödning. Men kanske det är det jag ska göra. Får läsa på innehållsförteckningarna lite. - Idag fick jag kasta den orkidéen med allra vackraste färgen, en orangeröd som jag aldrig sett senare (köpt billig på Bauhaus för en lägenhetsvisning för 8 år sen).
Bassam

Hej

Jag tycker om att de får dåligt skötsel, så min förslag är:

1 De behöver står soligt men inte direkt sol.
2 ger de 1dl vatten en gång varje två veckor. om du ger dem mera de ska rottna eller ger mera grönskar, jorden hela tiden ska bli fukt men inte blöt.
3 näring ska ge en gång varje månad och mIndre mängt, vad företag rekomenderat, annars blir dem de glada och ge mera grönskar men lite blommor

.H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon