Full version: Milda chilifröer
duo2010
Hej
jag har aldrig odlat chili och skulle vilja börja med ngn "snäll" inte så stor variant. Har försökt läsa mig till ngn lämplig sort och hittat Cubanelle, Dulcetta, Peperono Pimento, Anaheim t ex. Är det ngn som prövat dessa eller annan mild sort och har ett par fröer över? Kan dela med mig av tomatfröer t ex Outdoor Girl,Sub artic Plenty, Stupice, Moneymaker, Marmande, Black Sweet Cherry. Plus en stark chili sak ngn form av Cayenne!
Hälsningar
gunilla
Piccante
Har inte någon erfarenhet av just dessa sorter tyvärr. Anaheim är väldigt vanlig så det finns säkert någon som har den. Oftast är det så med chili att ju mindre ju starkare ( fast det gäller inte Habanerosorter som kan vara stora).
lottapotta
Om du känner för att pröva något annat så finns det en sort som heter Numex Suave Red (Capiscum Chinense) som jag verkligen kan rekommendera. Jättefin smak med mildare hetta. Den finns på en sida på nätet som heter jalapeno.nu. Jag har handlat därifrån några gånger och har bara bra erfarenheter. Där finns oerhört många sorter att välja mellan.
Lotte Hansen
Hej

Hvis du kigger på min liste længere nede vil du se en masse milde chili og pebre som jeg varmt kan anbefale, der er også Anaheim.

Venlig hilsen Lotte
duo2010
CITAT (Lotte Hansen @ 07-01-2014, 15:20) *
Hej

Hvis du kigger på min liste længere nede vil du se en masse milde chili og pebre som jeg varmt kan anbefale, der er også Anaheim.

Venlig hilsen Lotte

Hej Lotte
tack för svar, jag vill gärna kika på din chililista.
vänliga hälsningar
gunilla
Scout
Jag har frön till anaheim över, skördade frön på bakongen i höstas. Den är mild och snäll. Vill du ha så säg till. Enklast är om du skickar ett frankerat kuvert med din adress på till mig, så kan jag lägga i lite frön och skicka tillbaka det åt dig.
duo2010
CITAT (Scout @ 08-01-2014, 09:29) *
Jag har frön till anaheim över, skördade frön på bakongen i höstas. Den är mild och snäll. Vill du ha så säg till. Enklast är om du skickar ett frankerat kuvert med din adress på till mig, så kan jag lägga i lite frön och skicka tillbaka det åt dig.

Bussigt!
pm skickas
gunilla
duo2010
CITAT (lottapotta @ 07-01-2014, 08:40) *
Om du känner för att pröva något annat så finns det en sort som heter Numex Suave Red (Capiscum Chinense) som jag verkligen kan rekommendera. Jättefin smak med mildare hetta. Den finns på en sida på nätet som heter jalapeno.nu. Jag har handlat därifrån några gånger och har bara bra erfarenheter. Där finns oerhört många sorter att välja mellan.

Hej
tack för tipset. Bra sida men jag hittar inte Numex suave red i styrkelistan? Får läsa en gng till. Vad är det för skillnad på de olika indelningarna chinense, pubescence, m fl? Har det med styrkan att göra?
vänliga hälsningar
gunilla
lottapotta
CITAT (duo2010 @ 08-01-2014, 11:04) *
Hej
tack för tipset. Bra sida men jag hittar inte Numex suave red i styrkelistan? Får läsa en gng till. Vad är det för skillnad på de olika indelningarna chinense, pubescence, m fl? Har det med styrkan att göra?
vänliga hälsningar
gunilla

Jag hittar heller inte just Numex suave red på den listan. Däremot hittade jag en annan sajt där det stod hur stark Numex suave red är, och har 850 scoville. Här är länken:

http://miksor.se/chili-boden/sorter.asp

Så har jag också bifogat en länk med lite info om de olika indelningarna. I den står det att just Chinense innehåller habanerovarianterna som oftast är de starkaste chilisorterna. Numex suave red är framodlad från habaneron och har samma fina smaker som denna fast utan hettan.

http://www.chilihead.se/index.php?option=c...9&Itemid=46
Ewa L
Jag gillar också chili men klarar helt enkelt inte att de är för starka. (Har haft magsår 2 ggr.)

Köpte frön till Jalapeño förr året. Den skulle tillhöra de absolut mildaste.
Och det stämde!! Torkade massor av den i vanlig ugn på eftervärme/50°C. Och om jag skippar fröna i grytor etc. klarar jag den bra.

Sådde den i år igen i förra veckan. 2 plantor räcker fint. Har tyvärr inte frön så jag kan dela med mig iom att jag torkade mina frukter.
Påtoppen
Jag har jalapenofrö. Pm om du vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon