Tradescantia Zebria heter en växt som många kallar för Zebrablad. Jag har många av dem, och de flesta som har haft nöjet att inneha ett zebrablad vet att man kan ha väldigt många tillslut om man inte tar sig i kragen och slutar att ta reda på alla sticklingar.
Jag har letat information om denna blomma, även fast att den är så vanlig, så hittar jag inte så mycket information om den.
Jag undrar nu och antar att det faktiskt finns en hel hop med fantastiska människor här, som kan mycket om just denna växt. Det jag framför allt undrar är när, hur och var den blommar? Mina har aldrig blommat, och det skulle vara mycket roligt om jag fick uppleva detta. Samtidigt undrar jag hur den ter sig utomhus i Sverige, i England vet jag att den används mycket som täckväxt ute i trädgårdarna, funkar detta bra även i Sverige (mittersta Sverige för min del)?
Tack på förhand
Mvh
Melsan
vanjalarsa
08-01-2014, 01:40
Hej
Den är egentligen en variant av "Vandrande jude ". Blommar med små blå (tror jag ..) blommor. Det är bladen som är huvudattraktionen. Jag hade min planta med Zebrablad ute på altanen i kruka i solen. Den blev jättefin och kraftig. Det var ju en varm och fin sommar. Jag kommer att göra det till sommaren igen..bära ut den alltså.
lycka till.
mvh vanjalarsa
Det var da nydelige blader, har sett den her og,men aldri visst navnet!! hei fra Kikki i Norge
Hej
själv jag tycker inte om växter som har röd eller gula blad på grund av de behöver mycket sol som är svårt att göra detta i <sverige.
Obs
om de får inte tillräckligt sol, blad blir gröna o växt blir dåligt.
H.Bassam
theseraphim
16-01-2014, 23:46
Tror inte att de kan övervintra i Sverige men maj till oktober fungerar nog. De blommar med små rosa(cerise)-vita blommor som påminner mycket om tremastarblommor och det är jämn vattning o gödning som brukar vara knepet. Kan hjälpa med lite kyla också.
http://plantsarethestrangestpeople.blogspo...ia-zebrina.html