fxo
Jag har en drygt 1 år gammal Citronplanta, startad från stickling, som jag har några frågor kring.

Plantan i sin helhet:

DSC_0005 - Kopia.jpg

(1) Är nya skott en indikation på att plantan mår bra?

DSC_0009 - Kopia.jpg

(2) Vilken kan anledningen vara till att vissa blad, främst de nedre, rullar ihop sig och hänger nedåt? Kan det bero på att plantan är för tät upptill så att de nedre bladen inte får tillräckligt med ljus?

Värt att tillägga är att jag har letat efter eventuell ohyra som skulle kunna får bladen att rulla ihop sig men inte hittat någon.

DSC_0011 - Kopia.jpg

(3) Många citronplantor jag ser på internet är enstammiga medan min är trestammig, vilket är bäst? Svårt att svara på kanske men enligt min uppfattning borde ett buskliknande växtsätt ge lägre tyngdpunkt och således möjlighet till mer frukt?

DSC_0014 - Kopia.jpg

(4) Rent allmänt hur tycker ni plantan verka må?

DSC_0018 - Kopia.jpg

(5) Hur många år, återigen en svår fråga men generellt sett, är plantan från att blomma?

Detta är min första citrusplanta så det uppkommer många frågor sweatingbullets.gif

Alexander-VG-zon3
Väldigt frisk planta ser inga fel på den, ge den extra ljus nu ca 16-18tim och näring om den växer mycket. Dom i butik är nästan alltid ympade antingen i toppen eller en rotympning och görs då med rak stam. Stickling från en plant som redan blommar tar det 1-5år till blomning, stickling från frösådd tar samma tid till blomning som frösåden.
catlady
Ett mycket vackert exemplar!
Citrusar kan ha lite underliga saker för sig ibland, men det är helt normalt. Att blad kryllar sig, att en gren plötsligt torkar in, att vissa blad ser annorlunda ut än de andra.
Jag tror inte du har något att oroa dig för! Tänk bara på att övervintra den svalt och ljust och ge den tillräckligt med näring smile.gif
Bassam
Hej

Det är svårt att svara på grund av blad rulla av torka o av mycket vatten, mycket vatten för att blad hinner inte tar bort mera vatten så jag ber dig svara på min frågor föt jag med min kompisar ger dig bra svar:

1 på vilket sidan står dem.

2 har de extra ljus.

3 vilket jord står dem i.

4 hur mycket ger du dem näring o vilket näring.

5 Duscha du dem eller inte och hur många gångar duscha du dem.

Obs

du skrev att du hittar inte insekter , så det är viktigt med skötsel för växter..

H.Bassam
fxo
Tack så mycket för svaren allihopa, det är lugnande att höra att plantan ser bra ut!

Svar till Bassam:

1. Plantan står i ett söderfönster.

2. Ja, lampan är igång 6 timmar på morgonen samt 6 timmar på kvällen med ett uppehåll mitt på dagen.

3. 15% barkkompost, 15% sand samt 70% citrusjord. I botten är ett 2-3 cm tjockt lager med lite större barkbitar.

4. Näringen ges något oregelbundet var 7-10 dag beroende på behovet av vattning. Näringen jag använder heter Growth Technology Citrus Focus och jag brukar dosera lite mindre än vad som anges på förpackningen.

5. Jag försöker duscha dem varannan dag, oftast på morgonen/förmiddagen.

Jag försöker kolla efter skadeinsekter med lupp någon gång i veckan då, som jag förstått det, det är mellan November-Mars risken för dessa är som störst.
fxo
Förresten, jag har planer på att planetera om den men vet inte riktigt om det är vettigt att ta sig an detta nu eller om jag ska försöka vänta till Mars/April?

Den står nu i en kruka som rymmer cirka 5.5L, vilken storlek bör jag satsa på vid omplantering?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon