Full version: För lång kaktus
bea
Min kaktus (som jag haft väldigt länge) har blivit för lång. Den kan inte stödja själv utan måste lutas mot en vägg. Hur ska jag göra? Kan man toppa den på något sätt. Foto finns i mitt album. Jag vet inte vad det är för sort wink.gif
/beaalbum
anne
tongue.gif Undrar samma sak.
Är det bara att kapa av den eller hur gör man???

Kramisar Anne
Christoffer
Japp, bara att kapa, jag gjorde det men min cylinderkaktus.
Kapade av den där jag ville, lät stumpen torka så att det blev en
kallus och därefter satte jag den i vatten tills det bildades rötter, och sedan in i såjord. Funkade finfint och nu har jag två kaktusar.
Dessutom så kom det upp en liten kaktus från där man skar av.
Så egentligen blev det tre kaktusar.
Kul att ge bort.
Copycat
Hejsan Bea ! Jag tycker att det ser ut som en ovanligt tanig och "inte så vacker" High chaparal. Det går att skära av den till önskad längd och rota den nya biten. Den gamla kommer det att komma sidoskott på vilket kan göra din kaktus lite mer stabil. Kaktusen kommer att "blöda" ganska mycket, jag har hjärnsläpp just nu och kommer inte på vad det är man stoppar blödningen med, ev.aska eller nåt sånt. unsure.gif
Nutten
Blödningen går att stoppa genom att hälla stearin på. Det går bra att droppa stearin från ett vanligt ljus.
bea
Tusen tack för svaren. Jag ska genast prova - man droppar alltså stearin på "såret"? Skulle också tillägga att det inte är någon high chaparall.....
/bea smile.gif
Keb
Har en likadan!!! smile.gif
Hemma hos mig kallas den för fallos-kaktus. ;o)
Mamma kollade upp den i en blombok, men jag har glömt vad den hette.
Min har fått två ungar mitt på men jag har också funderat på om den går att kapa.
Kan man använda sårbalsam för träd på snittytan månntro?
Nu blev jag sugen att prova. You go first! ;o)

Mvh, Keb smile.gif
Ullet
Jag tror den heter nåt med phallos faktiskt. En tjejkompis har en sådan o den är visst inte så vacker om än lite eljest o skojig. smile.gif Det latinska namnet är nåt med Abnorm phallos (missbildad fallos alltså) men jag kommer inte på exakta namnet. *letar febrilt i ett trött minne*
Christoffer
Den här kaktusen om något borde få heta fallos-kaktus:

http://www.geocities.com/sleepsmurfen/bridgesii.jpg rolleyes.gif
bea
ohmy.gif
ok, den är kapad nu....
Inga blödningar, det var precis som att skära i en gurka.
Först satte jag "toppen" i vatten men efter ett par dagar såg den ut att börja ruttna så nu ligger den bara i köksfönstret. Ska jag plantera den eller ska den ligga till sig ett tag till?

Den gröna phallosen (numera liggande).

/bea
Ingrid på Västkusten
Det är en kaktus ingen High Chaparall som alltså itne är en kaktus utan en Euphorbia därav inga blödningar. På fotot såg det ut som en Myrtillocactus gemetrizans....
Apropos sterlisering av såret så räcker det med hett vatten vid kranen....

Låt dne ligga i ca två veckor och plantera sedan i sandblandad(mkt sand) jord.
Försiktig med vattningen. Stumpen kommer å skjuta nytt med...

Hälsar Ingrid
*Felix matte*
CITAT (bea @ 22-04-2004, 22:00)
ohmy.gif
ok, den är kapad nu....
Inga blödningar, det var precis som att skära i en gurka.
Först satte jag "toppen" i vatten men efter ett par dagar såg den ut att börja ruttna så nu ligger den bara i köksfönstret. Ska jag plantera den eller ska den ligga till sig ett tag till?

Den gröna phallosen (numera liggande).

/bea

Hur långt ner kapade du ?

Så här ser min katus ut
bea
Vilka proffssvar man får här. Tackar, tackar...
Ang kapningen så biten som ligger till sig ca 15 cm. Min kaktus ser inte riktigt ut som Felix mattes, jag ska försöka fota lite närmare och sen ska jag ut och surfa för att kolla Ingrids förslag. Spännande.
/bea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon