Full version: En såsig fråga
Gossen Ruda
Åt nyss upp det näst sista av julen, ett paket lutfisk. Det sista kommer sen, den sista klenäten. Nåväl, när jag stod och rörde ihop såsen kom samma fundering jag haft tidigare, vad gör jag om den blir för tunn? Nu blev den för tjock så det var bara att späda lite. Vanlig vit sås, hälften vatten och hälften mjölk, matfett och vetemjöl och kryddor. Men som sagt, om den blir för tunn. Mer matfett, mer mjöl eller båda? Kan man se det? Jag mäter aldrig, jag tar så där lagom av ingredienserna och det brukar bli bra.
gunsta
Du gör en pasta-redning helt enkelt, d v s rör ihop flytande fett och mjöl till en 'boll' och rör i.
malcolm
Jag rekommenderar att prova med Majsena (den ljusa sorten), den går att blanda i varm sås utan att det klumpar sig som vetemjöl gör. Skall man använda mjöl bör det först blandas med mjölk som man sedan strilar i såsen.
theseraphim
Finns några tips här.

Smör och mjöl som blandas ihop så smöret är ordentligt mjöligt, så kan man bara reda på med det allt eftersom.

Mjöl och vatten dvs blanda ihop det innan så slipper du klumpar

Maizena majsstärkelse alltså inte deras såsredningar utan dras majsstärkelse är en jättebra produkt, blanda någon tesked med några matskedar vatten och ha vid sidan när du gör såser eller grytor.
Gossen Ruda
Tackar för svar. Jo, mjöl måste blandas ut först men däremot matfett kan bara hällas i. Problemet jag undrar om är hur jag vet vilken av ingredienserna som saknas?
gunsta
Om du gör en klassisk pastaredning - 'sköter den sig själv' s a s - vispa bara. Mjölet är ju bundet i fettet och i o m det så reder såsen sig - men du måste vispa.
hattstugan

Om sås/stuvning är för tunn saknas mjöl i någon form!
Gossen Ruda
CITAT (hattstugan @ 09-01-2014, 22:03) *
Om sås/stuvning är för tunn saknas mjöl i någon form!

Så det är inte fettbrist?
hattstugan

Inte som jag fått lära mig iaf!
Gossen Ruda
Gott, då vet jag hur jag skall förfara i framtiden om det händer.
Eva i Skåne
Jag säger som Hattstugan. Det är mjöl som saknas
Du kan i princip göra en sås utan att ha fett i, bara vätska och mjöl
malcolm
[attachment=79887:untitled.png]
Gossen Ruda
Jag fick denna länken via PM. Nu klarar jag mig. smile.gif http://www.spisa.nu/3.20248/varufakta/redn...ser-och-soppor/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon