Jag skriver här, kanske skulle varit i småprat om trädgård?
Jag har bjudit på frö av nävor i en auktionsgrupp på fb. Ibland blir det dyrare där än i frökkatalogen.
Jag tyckte de där nävarna drog iväg och tänkte jag köper på vanligt sätt i stället.
Det fanns ganska få sorter att välja på och en del var redan slutsålda.
Av nyfikenhet kollade jag på plantor då hittade jag Rozanne, som väl är en ganska vanlig sort för 75kr.
Jag blev förvånad att priset var såpass högt.
Jag tänker mej nävor som en vävarväxt ganska anspråkslös och ganska billig, och att det ska finnas gott om frön och plantor men jag måste ha missat nåt?
theseraphim
08-01-2014, 20:40
Vet inte riktigt varför men nävor är nog billigare att köpa hos en plantskola.
kerstin z5-6
08-01-2014, 22:50
Förstår inte varför , de förökar ju sig som .. jag vet inte vad ..kanske inte just Rozanne ..kanske fråga här istället?
theseraphim
09-01-2014, 08:50
Folk är väl giriga helt enkelt dvs odla något enkelt som många söker och ta betalt för det. Samtidigt kanske det är en bra kassako för de som hobbysäljer.
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2014, 09:24
Rozanne är väl en hybrid ifall jag inte fått fel info och sätter just inget sortäkta frö och den ska vara lite svårare att rota sticklingar av men håller med man bör kolla vad handeln tar innan man budar på internet ibland säljs växter på internetauktioner för priser som är mångdubbelt jämfört med det man betalar hos en trädgårdsbutik.
theseraphim
09-01-2014, 12:08
Internet(tradera&blocket) är lite som GeKås Ullared dör alla tror att allt är fynd och jättebilligt men man ska vara noga med att verkligen kolla innan för jag har själv sett sticklingar av en vanlig klassisk Hoya säljas på tradera för samma pris som en butik tar för en hel planta utav samma sort. Finns det någon specifik sida för sådant här på nätet annars hade det varit något för odla.nu dvs ett seriöst permanent trädgård/köp o sälj som riktar sig mer till de som verkligen är intresserade. Vet att sådant förekommer både på forum, tradera och inom föreningar men att få samlat allt under gemensam seriös flagg hade ju gynnat alla parter.
Ja jag provar med frön har hittat några iallafall.
Köp och sälj finns ju här på Odla och där fanns en del att välja på.
Tradera är nog ganska bra för sådana vanliga växter, men då är det småplantor som gäller, frön vet man aldrig vad man får.
Jag har hittat många olika nävor till en billig peng.

(mest utbud nog på sommaren)
Är det på Tradera du hittat dem Oliv,eller har du något annat tips?
På Tradera har jag hittad flera. I och med att nävor förökar sig ganska villigt så finns det alltid flera ute samtidigt, och då blir priserna inte höga.
Är det något särskilt du söker finns ett bra utbud på tyska Gaissmayer:
nävorJag håller på att fylla i en beställning dit, och de har hyffsat sortiment.
octachoron
17-01-2014, 20:43
'Rozanne' är ökänt svår att föröka, när den hittades i en trädgård tog det många år innan man hade lyckats ta fram en metod för att föröka den. Sticklingar och delning av sorten ger klent resultat utan kommersiellt är det mikroförökning som gäller för 'Rozanne'.
Sedan är den ju "patenterad" vilket håller priset uppe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.