cinapuff
Jag har en rabatt i sydvästläge idag, men som i söder delvis skuggas av ett häckbuskage, bor i zon 1 (västkusten, 500m från havet) på ganska sandig jord.
Idag är rabatten ett enda virrvarr av allehanda växter i alla möjliga olika höjder & färger, de som anlade den innan vi flyttade in verkar inte ha haft någon plan alls med rabatten... Dessutom är den till brädden fydlld med åkerfräken. Bläh!

Men, jag har en plan! Hos mig bli åkerfräken max en knapp halvmeter höga (och då pratar vi om några enstaka exemplar, majoriteten når sällan över 20 cm), om jag istället i den här rabatten håller mig till höga perenner så skulle jag åtminstone slippa se eländet..? (Jag har förlikat mig med att det är nästintill omöjligt att utrota.) Jag tänker relativt enkla, livskraftiga blommor i ljusa färger (absolut inget rosa och helst inget blått), ex vis Lupin, Riddarsporre, kanske prästkrage?, bolltistel och Röd Solhatt (fast en vit eller grön sort).

Vad tror ni kära forumvänner (läs: experter) om denna idé? är jag helt ute och cyklar i mina tankar och planer, eller skulle det kunna fungera..?

Att åkerfräken-eländet sprider sig ut ur rabatten är inget större problem, den gränsar till gräsmatta som klipps med automower på två sidor och asfalterad väg på andra sidan häcken/buskaget...
kerstin z5-6
Täck rabatten med tät väv i plast
Fyll upp med jord till 50 cm höjd gärna mer.
Sätt höga perenner utan alltför stora behov av pålrotsystem. Riddarsporre , Höstöga, ålandsrot , ligularia, thalichtrum, rost och rosenflockel ,jättevädd mfl

Du kan naturligtvis gå på de färger du vill direkt med men en del bör inte bara vara höga utan skugga marken, de ev fräken som kommer att ta sig upp gillar inte det , experten är stora nävor, de är som ångvältar ..
cinapuff
Tack för ditt svar!
En liten fundering bara, menar du att man först ska gräva ur en halvmeter, sen täcka och fylla på med ny jord eller menar du en upphöjd rabatt (utan att först gräva)?

Nävor låter spännande, ska definitivt kolla upp dina övriga sorttips också!
kerstin z5-6
Nej orkar du gräva ur är det ännu bättre , nu lär de där usla typerna ändå återkomma -de har rotsystem till hell .. men i så fall behövs inte plast, perennerna hinner etablera sig men var beredd på att riva bort uslingar sen här o där

Min erfarenhet är att mot de vanligaste större nävorna som har ett superkompakt rotsysten kommer inte ens fräken upp igen, inte mitt i , i alla fall
cinapuff
Det låter ju onekligen lovande med nävornas kompakta rotsystem! smile.gif
Är det några speciella nävor du avser eller funkar vilka som helst? Har hittat en brunnäva som jag blev lite förtjust i (trots målbilden med ljusa blommor...)
Är lite sugen på att fröså mina egna blommor nu i år och sen låta de växa till sig för att sen ta tag i rabatten till nästa säsong och sätta ut dem då. Hur är det att fröså näva, funkar det eller är den kinkig..?

fvd
Vad heter de där nävorna de skulle nog platsa hos mig också?
kerstin z5-6
Geranium phaeum 'Samobor' är väl den bästa kvävaren , men den ska stå i rabatt just där man har såna outhärdliga ogräs , i närhet av andra robusta växter och småbuskar. De mer delikata perennerna tenderar att försvinna under dessa tanks whistling.gif
cinapuff
Geranium phaeum 'Samobor' är ju precis den jag menar med Brunnäva! Låter ju perfekt att den är så påstridig! smile.gif Hittade även en vit variant, Geranium phaeum 'Album' men det verkar vara samma, bara en annan färg(vit)..?

Frågan är då, nu behöver jag fler perenntips i samma anda som står ut med Nävorna och som kan övervinna Åkerfräken..

Vit Riddarsporre hade jag tänkt redan innan det tipsades om här, Jättevädd ser ju urläcker ut med sina svävande gulvita blommor!
Funkar Jättedaggkåpa (Alchemilla mollis) ihop med Näva eller är den för klen? Har den redan på ett par andra ställen i trädgården där den verkar trivas fint och gillar den starkt...
kerstin z5-6
Daggkåpan spelar i samma liga som nävorna , den vita nävan är förresten ur samma näva familj som samobor.

För lite stabilitet ,sensommarblom mm rekommenderar jag den låga tidigblommande
DSC02168sm.jpg

Early sensation en höstsyren i buskform.

12.jpg

Kungsljus, veronicastrum, mjölkklocka campanula lactiflora är andra som tål konkurrens bra
cinapuff
Tack! Tack! Tack! Vilken inspirationskälla du är! smile.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif tack smile.gif
fvd
Jag säger detsamma jag vet flera ställen där de fina växterna kommer att passa hos mig.
kerstin z5-6
Nu vet jag inte om ni läst Thasha Tudors trädgård " en äldre tant i kallt klimat usa -kanada minns inte nu., målare och vurmare för en mer fri trädgård utan så mycket raka rader utan mer böljande rabatter, hemliga rum , ganska friväxande men ändå kontrollerat och vissa delar lättskötta. Sådan är min trädgård med. Alla har olika smak på hur saker ska se ut.Men kunskap om växters olika beteende är förstås detsamma oavsett hur man vill arrangera dem.

32.jpg

20d.jpg

16.jpg

13.jpg

6.jpg

Bassam

Hej

För mig är det bästa sättet att förhindra att vatten och mat och solen av dem, och samtidigt kan jag plantera växter som jag tycker om, är detta bra att gräva i jorden till ett djup av 70 cm och sätts ovan starkt plats marktäckare och över ett lager av tidningar och sedan ett lager av grus, lägg sedan till jorden och sen plantera, jag visste att det är en svår process, men resultaten är goda, där vi kan döda gräsrötterna eftersom de kan inte få maten som behöver på grund att de fattas gröna blad, gröna blad som göra maten till växter med hjälp av solen.
H.Bassam
cinapuff
Tack för bilderna Kerstin! Framförallt bild 16 & 20 påminner om det jag tänkt mig. Och jag behöver inte nödvändigtvis ha en massa olika sorter i rabatten, snarare tvärtom. Det är lite den plottriga känslan som är där nu som jag vill komma ifrån. Den och Åkerfräken då alltså...

För tillfället vandrar tankarna åt en "bas" av jättedaggkåpa & den vita brunnävan Geranium phaeum 'Album' i ett fåtal större grupper, sen några "öar" av kungsljus i gulvita nyanser nånstans i mitten-bakkant och lite jättevädd som svävar ovanför övrig vegetation i bakkant. Rabatten är relativt smal (1.5m) och har en tydlig bakkant som avgränsas av befintliga vita syrener, Schersminer och en buxbom som jag inte riktigt förstått vad den har för uppgift.. Det jag känner att jag möjligtvis saknar är något som "fyller ut" i stil med nävorna men på runt en meters höjd för att minska höjdskillnaden mellan de övriga... Funderade ju tidigare på en vit variant av Röd Solhatt (Echinacea purpurea ), skulle den klara sig i sällskapet, eller ge vika för de andra..?

Och Tasha Tudors bok har jag tyvärr inte läst, men jag har reserverat den på biblioteket nu! smile.gif
kerstin z5-6
Den är rätt tuff när den väl etablerat sig och med en avgränsad solhattsgrupp är det ju lätt att riva bort konkurrens och låta de andra slåss om utrymmet.
cinapuff
Jag kan inte riktigt släppa det här ämnet nu! Sitter och letar efter olika snygga vita nävor, det finns ju hur många som helst! I massa olika höjder och nyanser... smile.gif
Är alla lika effektiva på att kväva ogräs?

Och hur är det med vanlig prästkrage? är lite svag för såna, men hur tuffa är de i sammanhanget..?
kerstin z5-6
Prästkrage har ju ingen bladrosett att tala om , däremot förökar de sig vilt så de överlever.Ja många nävor med rejäl bladrugge klarar stor konkurrens.Imin lerjord även campanula som [attachment=79954:235415_712818.jpg]
Hässleklocka
cinapuff
Wow, vilken kunskapskälla du är!!
Tack än en gång!
cinapuff
Uppdatering;
jag har precis fått hem boken Tasha Tudors trädgård från biblioteket och längtar tills jag får sätta mig i llugn och ro med den (egentid är lyx för en småbarnsmamma!).

Rabatten i fråga har även börjat vakna till liv och jag har tänkt om lite, det finns ett par element som jag tror kommer få vara kvar. Något som jag är rätt säker på att det är Kärleksört, Hylotelephium telephium som finns i ett par stora täta tuvor och verkar väletablerat, sen ett par Irisliknande ruggar (blir meterhöga med lansettformade blad med blålila blommor) med ytliga men gigantiska rotknölar. I ett skuggigt hörn under en Schersmin minns jag att det står en liten spridd grupp Hostor/Funkia också. Alla dessa tre får vara kvar och Hostorna kommer nog kompletteras med ytterligare några plantor för att få ett bättre helhetsintryck.

Sen kommer vi till det roliga! Fick Odlas perennerbjudande i mailboxen häromdagen och planerar att slå till på både ett 20-tal Vit Blodnäva, Geranium sanguineum 'Album' (att ha närmast kanten mot gräsmattan, har hört att Daggkåpa och större Nävor gärna lägger sig ner mot gräsmattan så den blir svårklippt) samt runt 15 st Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis för att bygga en bra "bas" i rabatten som åkerfräken inte kan tävla mot. Senare kommer jag komplettera med Brunnäva, Geranium Phaeum och sen får vi väl se hur rabatten utvecklas. Lyckas jag med mitt försök kommer jag troligtvis utöka med några högre perenner i stil med Kungsljus och Röd solhatt. Jag har även insett att min trädgård saknar en Forsythia, så en sån kommer nog också att petas ner här.
Så, nu är det bara att önska mig lycka till! wink.gif
(Eller höja ett varnande pekfinger för att jag kanske tänkt helt galet...)
Eva i Skåne
Ang den vita blodnävan vill jag berätta att det är den näva som växer sämst hos mig. Köper du så många som du tänkt blir det kanske bra, men jag känner att mina tre inte brett ut sig särskilt mycket på tio år. Däremot har jag en flocknäva med vita blommor (knopparna är lite rosa) som förökar sig rejält, ännu mer än brunnävan tror jag. Bara en litet tips.
Sen tänker jag på astilbe som också känns stadig och kan stå emot ett ogräs, mina har blivit stora ruggar som jag delat flera gånger. Den finns ju i olika höjder och färger, tänker på där du behövde något meterhögt.
cinapuff
Astilbe lät spännande, tror bestämt jag får kolla upp det! smile.gif
Och jag la beställningen igår, hoppas att den vita blodnävan åtminstone överlever. Blev 10 st 3-pack i slutänden, så 30 plantor in alles. Och om den inte gör det så vet jag i alla fall att Daggkåpan trivs och frodas här. Har ett fåtal plantor i rabatten som frösår sig!
Och för att en ska få en uppfattning av hur det ser ut (alla ni vänliga själar som bidragit med tips och idéer!) så bifogar jag en bild på hur den gudsförgätna rabatten såg ut i morse. [attachment=80543:rabatten.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon