jenniepennie
09-01-2014, 20:09
...när man inte vet hur -växten- kommer se ut! Tycker jag. Oftast är det ju bara när-när-bild på blommorna. Jag som inte är trädgårdsexpert vet inte hur själva växten blir i rabatten, och det tycker jag är oerhört störande. Och även om jag googlar kommer för det mesta upp bilder på just -själva blommorna-. Gaaah! Jag skulle vilja ha info en masse; "så här ser grobladen ut", "så här ser växten ut efter blomning" och "här är en bild på plantan bredvid en normalstor människa" osv
kerstin z5-6
10-01-2014, 01:32
Då är ju detta ett perfekt ställe att fråga på om de växter du undrar över

, många har dessutom bilder av dem i fullvuxet skick. Trots detta är det du som avgör hur dina rabatter ska se ut -fördelen med perenner är ju just att de återkommer och nästan alltid tål flytt.Blir man missnöjd med en komposition flyttar man helt enkelt.
Jag tycker också att informationen är bristfällig både när man köper fröer och växter. Det hade besparat mig mycket tid, pengar och slit i onödan om jag kunnat få rätt information och svar på mina frågor. Jag kan förlåta det mesta men inte allt t ex hurdant rotsystem växterna har. Jag har lagt ner jur mycket tid som helst på att gräva upp och forsla bort sådant som tar över rabatter och dyker upp där man minst anar det. Det är dåligt att föra köparna bakom ljuset på detta sätt och skulle inte minska försäljningen ett dugg om man kunde få ärliga svar på sina frågor. Sedan jag hittade Odla behöver jag inte köpa grisen i säcken och det är bra.
JennyPenny det finns en tråd som är bra information om vilka värsta växter olika medlemmar haft i sin trädgård.
Fjortispower
10-01-2014, 13:07
Googla bilder?
Forumvärd
10-01-2014, 13:15
Hej!
Jag har sett era tankar kring att handla fröer och växter i vår shop. Skicka gärna in era önskemål till oss på Odla.nu så vi kan förbättra informationen. Vi tar gärna emot feedback!
Ni mailar oss enklast på: info@odla.nu
Jag önskar er alla en fin helg!
Mvh
Fanny, forumvärd
Hej
Du kan googla och får bra information om alla dina frågor.
H.Bassam
jenniepennie
06-02-2014, 23:35
Hahaha, jadå, jag googlar för fullt

Men det skulle vara så mycket enklare om alla fröpåsar hade både närbild på eventuella blommor och
hela växten! Tycker jag.
kerstin z5-6
07-02-2014, 01:53
Föreslår att ni skriver faktiska frågor ,ni som undrar över något , vad som , just nu är hela forumet ganska stilla.
Bilder finns, lägger man ihop mina med andras som Helen i piteå mfl täcker vi nog de flesta perenner som är vanliga i rabatter, och ovanliga.Med helbild frö smått, vuxen mm naturligtvis kan vi missa,
men fråga ! annars får ni ju inga svar . Så Varför googla???Använd forumet till det de är till för!
Gör nya trådar, utan dem dör ju ett forum.
Att så innebär en del jobb ja , men får ibland lov att lära sig det vetenskapliga namnet tex , vilket jag föredrar i frågor då diverse svenska namn kan vara olika. Men det är intressant och roligt samtidigt.
Piccante
07-02-2014, 10:54
Sen beror det ju lite på var man köper fröer. Vissa frökataloger är ju som uppslagsböcker och andra inte. Även om man inte handlar av alla så finns både papperskataloger och nätkataloger som kan användas som hjälp när man handlar.
Ja fast nog är det roligt att se odlaiternas egna bilder, då kan man även se vad de planterar, kom igen lägg ut frågor om specifika växter!
Alla trådar är bra, vi behöver lite inspiration
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.