Växthuset börjar bli klart.
Vill odla i lådor men bävar för att behöva bygga nya en gång vartannat år då rötan tagit dem. Vill inte heller ha tryckimpregnerat pga giftet.
Finns det någon med erfarenhet som vet hur man gör för att giftfritt hålla lådorna vid liv åtminstone fem år?
Kan man t.ex ha asfaltpapp på insidan med framgång?
Hej! Sedan 8 år använder jag pallkragar i växthuset. Jag lägger plast i botten upp till överkanten. Sen är det bara att välja om jag vill ha jord eller t.ex. sand. Sand brukar jag ha som underlag till nysådda fröplantekrukor, eftersom det är så lätt att se om underlaget är lagom fuktigt, och det blir för näringsrikt att använda vanlig plantjord. Man kan även åka hemifrån några dagar med denna metod, eftersom det går att vattna så att sådderna klarar sig. Det syns inte på pallkragarna att de är använda!
Hälsningar
Inger
Tack för svar.
Vilken typ av plast använder du och var får du den från?
Dyrt?
Det blir många lådor!
Hej igen!
Jag använder byggplast, det fungerar bra. Huvudsaken för Dig bör väl vara att den är åldersbeständig, eftersom Du ska ha många lådor och inte vill byta för ofta.
Hälsningar Inger
För 6 år sedan gjorde jag några kompostbehållare. Brädorna mättades med linolja. Ännu ser jag inget behov av att behöva byta några brädor.
Med tanke på erforderliga jordbyten, är det enklare att odla i murarspänner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.