fiddeli2
Hej! Bor i ett hus från 1920-talet...rött hus med vita knutar...från början en liten stuga som har blivit tillbyggd i omgångar. När vi flyttade in fanns inte så mycket i trädgården, håller nu på att bygga upp en trädgård med lite romantisk känsla/torparträdgård...Letar efter passande träd att plantera på vår framsida som för tillfället består av ca 120 kvm gräsmatta. Vilka träd kan tänkas passa in, förutom äppleträd, körsbärsträd etc? Zon 2.
Hälsningar Li
Huggorm
Ett träd som alltid är trevligt är det manchuriska valnötsträdet. Det har inte någon lång historia här i landet, men det smälter in på ett helt annat sätt än många andra nyare prydnadsträd med vinröda löv eller enorma blommor. Löven är uppdelade av smålöv som på en rönn eller ask, men de är större på det här trädet, ofta 70-80cm eller mer tillsammans. När de faller på hösten är det bara trädets grövre grenar kvar vilket ger mycket ljusgenomsläpp under vintern och dessutom tål det då enormt mycket snölast utan att knäckas. Så småningom får trädet nötter, ätliga men mindre än vanliga valnötter.

Här kan du kolla: http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se...ad-juglans.html
fvd
Fint hurdant rotsystem har det ?
Huggorm
Valnöt sägs ha pålrot, men jag har ingen egen erfarenhet. Som alla träd kommer de flesta rötterna ju ändå hållas uppe vid ytan där näringen finns.
fiddeli2
Jag har faktiskt funderat på manchurisk valnöt vilket jag tycker är ett jättevackert träd! Tusen tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon