catlady
11-01-2014, 14:55
Jag har en 20 år gammal, 2 m hög Yuccapalm i stor kruka. Den får stå ute i halvskugga under sommarhalvåret, och har stått inne framför österfönster i +10 under vintermånaderna. Men nu har vi byggt om och det finns ingen plats framför något fönster + att värmen är nu på i alla rum.
De enda alternativen jag har är:
1. Palmen får stå ett par månader i en helt mörk hörna, tills den kan flyttas ut.
2. Palmen får står upptryckt mot ett brassande element, men får i alla fall ljus.
3. Palmen flyttas redan nu ut till vindskyddad patio i regnig zon 1 (ej tak).
Vad tycker ni?
Tacksam för alla idéer!
Kapa den och sätt i jord, håll fuktigt och den brukar ha lätt att rota sig. Har gjort det själv. Ofta har den ju en bra bit stam utan blad som inte är så fin. Du kanske får flera plantor på köpet.
Hälsningar Inglan

Eller missförstod jag kanske, det kanske inte var att den var för stor som var var problemet...
catlady
11-01-2014, 16:42
Haha! Det var iochförsig ett bra tips som jag definitivt ska lägga på minnet, men på sommaren gillar jag att ha en stor palm på uteplatsen så det är bara vinterförvaringen just sedan vi byggde om som jag har problem med. April-september/oktober står den annars ute.
Men tack ändå
Den klaras sig gott i rumstemperatur, bara den får vatten.
Den kanske kan stå lite på sidan av elementet?
Tånk på att det är en ökenväxt som klarar hårda tag och hög värme.'
catlady
11-01-2014, 18:59
Jasså, den klarar lite element-värme? jamen dåså! Då får den stå där den står ett par månader till.
Tack för hjälpen!