maski hallonen
11-01-2014, 15:43
Har lite funderingar av allmän karaktär,
Kanske inte gäller ätliga växter specifikt, men eftersom jag är mest intresserad av dessa så ställer jag frågan här
1: Finns det någon specifik dygnsfas som växter följer?
ex. växer bladverk under den ljusa delen av dygnet och rötter under den mörka delen?
eller kanske tvärtom?
2: vad händer om inte växten får någon "natt"?
3: När växten har "natt" , måste det vara riktigt kolsvart ,
Hej
1 När blad får ljus de gör mat t som maten ska flytta till rötter o blir rötterna bra.
2: vad händer om inte växten får någon "natt"? de växer mycket o efter blir de trötta.
3: När växten har "natt" , måste det vara riktigt kolsvart , men de ska må dåligt.
H.Bassam
maski hallonen
11-01-2014, 18:31
Hej.
Kan du förtydliga svar nr :3
Förstod inte riktigt
theseraphim
11-01-2014, 22:25
På dagen arbetar växten som en helhet dvs bladen fångar upp solljuset, rötterna drar upp vatten osv allt för att växten ska kunna leva o frodas ungefär som människokroppen. Skulle inte växten få någon natt så skulle det förväxa och i slutändan vissna på samma sätt som en människa som inte får någon sömn(vilket är direkt dödligt i slutändan). Natten behövs för vila men det måste inte vara totalt becksvart men bäst är ändå om det blir riktigt mörkt plus att temperaturen sjunker. En växt kan på många sätt jämföras med våran egna kropp och givetvis finns det undantag men annars är dygnsrytmen lik ändå.
Eva i Västerås
11-01-2014, 22:34
Men - varför växer en del växter sig mycket kraftigare, blommar med starkare färger osv långt norrut där solen knappt går ner?
Alla klarar ju inte den korta säsongen, men dom som gör det verkar inte lida av att det är ljust dyygnet runt?
theseraphim
11-01-2014, 22:49
Allt liv i lite mer extrema miljöer är ju undantagen så att säga. Varför växter blommar med stora färgglada blommor i kargt klimat med väldigt kort säsong är ju helt enkelt darwinism till sin spets, var större än allt annat så har man bättre chans att föröka sig.
Piccante
11-01-2014, 23:01
Fotosyntesen har två faser (nu var det väldigt länge sedan jag pluggade växtfysiologi) men lite förenklat kan man säga att under mörkerfasen har de cellandning och metaboliserar den energi de bildat under den ljusa fasen. Vissa växter kan dessutom lagra solenergi som kemisk energi och fortsätta sin fotosyntes även i mörker.
superturbo
14-01-2014, 14:49
CITAT (Piccante @ 11-01-2014, 23:01)

Vissa växter kan dessutom lagra solenergi som kemisk energi och fortsätta sin fotosyntes även i mörker.
några exempel?
Hej
Det finns skilnad mellan växter på miljö behöv, finns många växter de behöver lite sol för att ge blommor, vi kallas detta kort dag växter, men finns andra växter som behöver lång dag för att ge blommor, så säger vi skugga växter- halvskugga o soliga växter, så vi delar dem till zonen fån zon1 till zon8, jag vill inte gå med biologi och fysiolog) för klarning detta behöver lång tid för att förklara varför, men jag försökta ger er Sammanfattning som hjälper er.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.