Mattias_Göteborg
Hej! Nu går jag och oroar mig igen, det är så här att jag undrar om det finns krukor man bör undvika att odla ätbara växter i, t.ex keramikkrukor eller metall, det är så att jag tänkte plantera en växt i en metall kruka med ett dränerings hål i botten men såg att den var full av rost där inne. Kan rosten tas upp och göra eventuellt skador på växt eller människa ?
theseraphim
Skulle inte oroa mig för förgiftning eller så oavsett material för varken plåt, plast, keramik, lera, fiberclay osv släpper ifrån något giftigt eller farligt. Skulle man dock få för sig att använda gamla oljefat eller använda gamla slipers för att göra krukor så kan det vara lite lurigt, inte dödsfara men onödigt. Rost från en metallkruka är inget farligt för dig eller växten(citrusväxter vill ju gärna ha järntillskott:).
Mattias_Göteborg
Tack för svaret! Jag tänkte plantera en rosmarin i den, Nu när det verkar ok så kan jag sova lugnt igen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon