Full version: Iskonst
LinaFina
Fyll vanliga ballonger med vatten (så de får en diameter på 5-7 cm, de ska inte vara sprängfyllda!). Frys dem (antingen i frysen eller utomhus brrrr kallt..).
När de är stenhårda; klipp upp ballongen, Och voila isklot.

Jag brukar göra flera i olika storleker och lägga dem i snön. Under lägger jag en ljusslinga (såna varanda kotte har i buskar utomhus nu för tiden) och ett mystiskt trolskt ljus sprider sig.... Ser ut som om någon trolsk fågel varit och lagt sina ägg där...

God fortsättninga allihopa!
Cilla
Kul idé! Jag ska genast prova.

När jag var liten fyllde vi kondomer med gips. Blåste upp dem och rullade dem i vallt vatten i diskhon. Gipset stelnade som ett tunt skal. När man skar upp kondomen fanns där ett jättelikt klot! Med karamellfärg blev det roliga färgspår i klotet.
*Felix matte*
Hittade tre ballonger som nu är fyllda och ligger i frysen, en fick lite röd karamellfärg och den andra grön.
Skall bli spännande att testa ljuseffekterna imorron. Tack för tipset!
Fialotta
Bra ide

fungerar ju till barnkalas...ska ha ett för mitt barnbarn
i nästa vecka rolleyes.gif

Tjyvar din ide tongue.gif
*Felix matte*
Blev väl inte helt lyckat men ni får
se resultatet ändå.

Monique
laugh.gif Urläckra tongue.gif
Fialotta
Blev ju jättefint Agneta!

Hur katten får du så fina ovala bilder nu då?

LinaFina
Har både vanliga och blå (man kan blanda i vattenfärg, för att sedan fylla ballongen ytterligare m vatten) iår...

Tyvärr vet jag ej hur man lägger in bilder här.. nån som vill lära mig??? Har bilder, men de är nog för stora, vet ej hur man tar ner formatet...
*Felix matte*
Hej LinaFina!
Du kan logga in på www.alltomtradgard.se och registrera dej som medlem på trädgårdsforum (så gjorde jag)
Där får du tillgång till eget album.
Dina bilder lägger du in i albumet det står där "Hämta bild" och då bläddrar du och letar upp platsen i din dator där du har bilden och skickar den till albumet.
När du väl har bilden där, högerklickar du på bilden och väljer "Egenskaper"
längst ner.
Där står en "bildadress" den kopierar du fr.o.m. www. och när du sedan skall ha in bild på Odla då klistrar du in den bildadressen på "Bild"
Ang. ändra storlek på bilder. Jag öppnar dem i Photoshop eller CorelDraw och där finns en flik som heter bild, välj där "ändra storlek" och testa dej fram till lämpligt format.
Hoppas du fixar detta trots att jag inte är så duktig på att förklara. Hade varit lättare att visa Lycka till!
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 11-01-2003, 09:35)
Hur katten får du så fina ovala bilder nu då?

Tidigare använde jag mej av CorelPhotopaint men efter att ha
valt "visa helskärm" kan jag inte göra något där.
T. får fixa det nån dag.
Nu valde jag Photoshop och där går ju att fixa till i princip vad som helst
(om man nu kan programmet) wink.gif tongue.gif biggrin.gif
Hannele

Det blev lustigt runda former utan ballonger också!
Jag använder vanliga köksålar, spänn - och utslagna tulpaner.
Cilla
Kul Hannele! Tyvärr har jag fått fel på kameran så jag kan inte lägga in bilderna på mina, men får massor av idéer från era!

Mina första ishinkar ser verkligen bedrövliga ut, men det ser kul ut med skivade apelsiner och lime i dem. Limeskivor sjunker medan apelsinerna flyter.
milla
Så fina bilder. Jag blir genast jätte sugen på lite mer vinter, synd att det är snöslask ute sad.gif
Det knäpper säkert till nån mer gång innan våren kommer och då ska jag testa nån ballong, såg jätte läckert ut biggrin.gif
Islykterna med blommor var också tjusiga rolleyes.gif
Ina
CITAT
köksålar, spänn - och utslagna tulpaner

QUE????? blink.gif rolleyes.gif
Hannele
Jag använder olika storlekar och formar av skålar, ställer isen på varandra.
En gång såg isen ut som en jätte svamp!

Jag har inte läst ett ord franska... mut paremmin käy nuo muut kielet.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 19-01-2003, 20:48)
mut paremmin käy nuo muut kielet.

Heter det inte
Mutta paremmin käy nuo muut kielet? wink.gif
honungsrosen
Hej på er alla påhittiga!

Sitter hemma med en luftrörskatarr och drömmer om våren och trädgården. Jag har ofta tänkt att få min trädgård lite mer lustfylld vintertid, men ideerna har inte infunnit sig till annat än växter som även vintertid ser härlilga ut och ljusslingan i töjan.
Vilken inspiration jag får av er alla!
Ps. Jag är också helt ny på detta forum. Jag känner mig genast mycket friskare!
tongue.gif rolleyes.gif
honungsrosen
Underbart!!

Jag är ny på detta forum och sitter hemma med en luftrörskatarr idag.
Min inspiration börjar komma för trädgården och våren, men jag ser nu att man kan ju göra så mycket mer om man bara låter fantasin få fritt spelrum!

Härligt!
Hannele
Fel rubrik - men jag hittade fina färgade plast-ägg,
som ska hänga i körsbärsträdet!!
Tuppen har jag redan.

Kan knappt vänta till påsk!!
ele
Ljuslykta görs på liknande vis. Ta en stor plastskål. Häll i vatten och ställ en mindre skål i. Lägg lite blad, blommor, bär i vattnet. Den mindre skålen skall flyta och inte stå på botten. När det hela har fryst och plastskålarna är borttagna har du en isskål. Att ställa ljus i. Blir jättefint.
/ Eleonor
Hannele
Ja, såg i någon tidning att med snittblommor kunde man göra trevlig lykta till middagsbordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon