Garden bliss
11-01-2014, 21:30
Någon som har provat båda varianterna och har åsikter? Tycker båda verkar bra men det skiljer ju sig en del i pris.
theseraphim
11-01-2014, 22:12
Det är två helt olika produkter ska jag börja med att säga med olika syfte.
Pluggboxen är för att driva upp pluggplantor dvs småslantar som måste omplanteras snabt.
Rootmastern som är ny för i år och verkar riktigt smart(bygger på root trainern) där plantorna kan växa sig betydligt kraftigare innan omplantering plus att den använder sug av luftbeskärning av rötterna vilket innebär kraftigare rotsystem.
har inte använt rootmastern än utan bara känt på den förra året men använde root-trainers förra året till tex bönor och det blev toppen.
Garden bliss
12-01-2014, 00:28
Tack för ett bra svar! Vilken typ av plantor skulle man kunna tänka att använda sig av i de olika systemen då? Vad lämpar de sig bäst för?
theseraphim
12-01-2014, 01:26
Pluggboxen lämpar sig ju bäst till plantor som skolas om tidigt i utvecklingen eftersom varje cell är liten tex så borde ju petunior vara ett exempel. Använd den inte till ärtor och bönor.
Rootmastern kan i stort användas till allt men är grymt bra till tex tomater, gurka, chili osv saker som gärna får växa på sig innan om/utplantering.
Pluggbox använder jag framför allt till salladsfrön (huvudsalld, romansallad m.m.), lökfrön (purjolök, piplök). Sätter några frön i varje, knipsar bort de klenaste med pincett och sparar den finaste i varje plugg. När det fått några blad och fyllt den lilla pluggen med rötter sätter jag ut dem direkt på friland. Stort plus till pluggboxen för det stabila och hållbara materialet.
Har inte provat rootmastern, men den ser ju mycket bättre ut och klart stabilare än den gamla roottrainern som jag har. För den är i så klen och dålig plast att den nästan spricker när man tittar på den, efter bara två säsonger. Känndes mer som ett engångsmaterial. Den var dock väldigt bra för luktärt, störbönor och sånt som blir lite större rotsystem på.
Något jag skulle vilja ha är ju en pluggbox med större pluggar, kanske 3-4cm diameter, alltså en storlek mellan pluggbox och roottranier/rootmaster. Som borde vara lagom för t.ex. grönkål, brysselkål och andra lite mellanstora småplantor, som jag tycker känns för stora för pluggboxen. Nu kör jag med små fyrkantiga 4cm-krukor istället, och sen direkt ut på friland. Vad gör ni andra med t.ex. kål och andra sorter som blir lite större småplantor än sallad?
theseraphim
13-01-2014, 21:16
Nelson har ju en hållare för typ 20st runda krukor som borde vara perfekt för tex kål osv. Ursäkta om jag nämner Nelson mycket men det är deras produkter jag har mest erfarenhet av via jobbet.
Pluggbox tycker jag inte är bra. Jag har tom misslyckats med tagetes i pluggbox! Då är typ root master bättre.
MEN - bäst tycker jag plastförpackningar är, som det varit t ex 500 g köttfärs i .
Garden bliss
24-01-2014, 17:30
Jag har skaffat en av varje nu och har sått lite olika grejer i dem. Det slog mig efteråt att det nog är bättre att använda rootmastern när man gör det. Om växterna utvecklas väldigt olika har den ju separata kassetter som är lätta att ta ur, tömma och så nytt i. Verkar stadiga båda två.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.