|
Biggan_
12-01-2014, 15:57
Tänk dig att det finns en bank som varje morgon sätter in 86 400 kronor på ditt konto. Det är inget fel. Insättningarna är lagliga och korrekt gjorda av en otroligt rik välgörare. Men banken överför inte pengarna till nästa dag. Varenda natt blir alla pengar som du inte använt den dagen borttagna från ditt konto.
Vad skulle du göra i ett sådant tillfälle? Självklart hade du använt alla pengarna den dagen de sattes in på ditt konto, dag efter dag.
Och det roliga är att alla har vi ett sådant konto! Men det är inte pengar som sätts in på ditt konto eftersom namnet på ditt konto är tid.
Varje dag blir du utrustad med 86400 sekunder. Varje natt försvinner all den tid du inte utnyttjat. Ingenting blir överfört till nästa dag och du kan aldrig använda något i förskott.
Varenda dag startas ett nytt konto för dig. Varenda natt försvinner obrukad tid. OM du inte nyttjar dagens insättning så är det enbart ditt fel.
Det finns ingen väg tillbaka. Du kan inte övertrassera kontot i morgon! Du måste leva i nuet och förbruka dagens insättning. Investera tiden smart så att du får bästa möjliga avkastning i form av hälsa, lycka och framgång. Tiden går.
Gör det bästa av dagen idag!
(Källa ”Vishetens pärlor”)
Huggorm
12-01-2014, 16:10
Och där kostade det 50 sekunder att läsa det inlägget
Biggan_
12-01-2014, 16:29
CITAT (Huggorm @ 12-01-2014, 16:10)  Och där kostade det 50 sekunder att läsa det inlägget  Fast det var kanske väl investerade sekunder!
Huggorm
12-01-2014, 17:05
Ja, det är nog sant
Jaadu Biggan. Vi får väl göra vårt bästa för att utnyttja den tid vi får maximalt. När man står där vid porten, ska man inte ha missat eller ångrat något.
theseraphim
12-01-2014, 18:28
Förståndiga ord rakt igenom men snälla snälla snälla börja inte lägga upp en massa mer sådant här, min Facebook svämmas redan över av vishetens ord, visdomens ord, mänsklighetens ord, Dalai lamas ord, kinesiska ordspråk osv som folk gillar, länkar till ve och förbannelse! Orden är som sagt bra dock:)
Natur liv
12-01-2014, 18:36
Det här med tid är intressant. Det är ju fantastiskt att det kommer ny tid varenda dag. Tänkvärt då många känner sig ha tidsbrist. Det kan vara värt att lägga några sekunders tänkande på, så att man nyttjar tiden på det sätt man vill.
Biggan_
12-01-2014, 19:03
CITAT (theseraphim @ 12-01-2014, 18:28)  Förståndiga ord rakt igenom men snälla snälla snälla börja inte lägga upp en massa mer sådant här, min Facebook svämmas redan över av vishetens ord, visdomens ord, mänsklighetens ord, Dalai lamas ord, kinesiska ordspråk osv som folk gillar, länkar till ve och förbannelse! Orden är som sagt bra dock:) Det vet jag inget om eftersom jag inte har Facebook! Sorry, men jag tyckte verkligen det var tänkvärt! CITAT (Natur liv @ 12-01-2014, 18:36)  Det här med tid är intressant. Det är ju fantastiskt att det kommer ny tid varenda dag. Tänkvärt då många känner sig ha tidsbrist. Det kan vara värt att lägga några sekunders tänkande på, så att man nyttjar tiden på det sätt man vill. Precis min tanke!
Eva i Skåne
12-01-2014, 19:34
CITAT (Natur liv @ 12-01-2014, 18:36)  Det här med tid är intressant. Det är ju fantastiskt att det kommer ny tid varenda dag. Tänkvärt då många känner sig ha tidsbrist. Det kan vara värt att lägga några sekunders tänkande på, så att man nyttjar tiden på det sätt man vill.
theseraphim
12-01-2014, 20:23
CITAT (Biggan_ @ 12-01-2014, 19:03)  Det vet jag inget om eftersom jag inte har Facebook! Sorry, men jag tyckte verkligen det var tänkvärt! Ingen fara! Har flera vänner på FB som gillar o konstant delar en massa visdomsord så det blir väl en tjugo styck om dan. Ibland undrar jag om en person som måste läsa sååå många positiva tankar varje dag om de inte behöver professionell hjälp eller något för då kan man ju inte må prima
Eva i Skåne
12-01-2014, 20:27
Fem poäng till dig Theseraphim
malarmaster
12-01-2014, 21:38
jag håller nog inte med.all min tid över dygnet är ju inte min.den är dessutom såld i förskott liksom den är för de flesta som jobbar. visst,en pensionär (t.ex) med inga åtaganden kan disponera sin tid men en arbetstagare är ju oftast bokad 9-10 timmar (kan vara resetid också) och kan inte styra den tiden själv. dessutom har man oftast sålt sin tid för överskådlig tid framåt om man är fastanställd. visdomsord i all ära men de som skriver dem lever ofta i en fantasivärld. visst hade det varit skönt att vakna på morgonen när man vill och ha all tid själv. det kan visst hända,några få gånger under året.... Ulf
Huggorm
12-01-2014, 22:07
CITAT (malarmaster @ 12-01-2014, 21:38)  jag håller nog inte med.all min tid över dygnet är ju inte min.den är dessutom såld i förskott liksom den är för de flesta som jobbar. visst,en pensionär (t.ex) med inga åtaganden kan disponera sin tid men en arbetstagare är ju oftast bokad 9-10 timmar (kan vara resetid också) och kan inte styra den tiden själv. dessutom har man oftast sålt sin tid för överskådlig tid framåt om man är fastanställd. visdomsord i all ära men de som skriver dem lever ofta i en fantasivärld. visst hade det varit skönt att vakna på morgonen när man vill och ha all tid själv. det kan visst hända,några få gånger under året.... Ulf Du får ta kontrollen över ditt eget liv vet du. Dra ner på kostnaderna och återta de där timmarna, har du inga kostnader behöver du inte jobba. Det är en prioriteringssak helt enkelt.
theseraphim
12-01-2014, 22:44
CITAT (malarmaster @ 12-01-2014, 21:38)  jag håller nog inte med.all min tid över dygnet är ju inte min.den är dessutom såld i förskott liksom den är för de flesta som jobbar. visst,en pensionär (t.ex) med inga åtaganden kan disponera sin tid men en arbetstagare är ju oftast bokad 9-10 timmar (kan vara resetid också) och kan inte styra den tiden själv. dessutom har man oftast sålt sin tid för överskådlig tid framåt om man är fastanställd. visdomsord i all ära men de som skriver dem lever ofta i en fantasivärld. visst hade det varit skönt att vakna på morgonen när man vill och ha all tid själv. det kan visst hända,några få gånger under året.... Ulf Det är väl mer en tolkningsfråga, jobbar själv 110% men anser inte att jag slösar min tid eller att någon äger min tid för jag delar med mig utav min tid till min arbetsgivare. Värdefull tid innebär inte per automatik fritid utan mer att man gör något värdefullt utav sin tid, själv älskar jag att jobba och vet av erfarenhet att skulle jag konstant ha all fritid i världen så hade jag snart känt mig mer menlös än när jag bara har fem veckors semester plus helgerna.
*Stintan*
13-01-2014, 06:45
CITAT (theseraphim @ 12-01-2014, 22:44)  Det är väl mer en tolkningsfråga, jobbar själv 110% men anser inte att jag slösar min tid eller att någon äger min tid för jag delar med mig utav min tid till min arbetsgivare. Värdefull tid innebär inte per automatik fritid utan mer att man gör något värdefullt utav sin tid, själv älskar jag att jobba och vet av erfarenhet att skulle jag konstant ha all fritid i världen så hade jag snart känt mig mer menlös än när jag bara har fem veckors semester plus helgerna. Klokt sagt!
malarmaster
13-01-2014, 09:43
CITAT (Huggorm @ 12-01-2014, 22:07)  Du får ta kontrollen över ditt eget liv vet du. Dra ner på kostnaderna och återta de där timmarna, har du inga kostnader behöver du inte jobba. Det är en prioriteringssak helt enkelt. det är väl också en tolkningsfråga... jag har låga kostnader,mkt billigt boende,inga lån eller krediter men helt pengalös går ju inte att leva. värme måste betalas,likaså driftskostnader på bil,djuren kostar och hobbyn (trädgården). lite kläder och mat måste också köpas ibland. men visst,jag jobbar halvtid normalt,sommaren fulltid då kunderna är många och jobbet är väderberoende. men det ändrar ju inte på det faktum att jag sålt min tid. själv skulle jag inte ha några problem att sysselsätta mig hemma med mina objekt men de ger inga pengar. jag älskar mitt jobb men kroppen börjar lämna in så det känns slitigt ibland. ulf
malarmaster
13-01-2014, 09:52
CITAT (theseraphim @ 12-01-2014, 22:44)  Det är väl mer en tolkningsfråga, jobbar själv 110% men anser inte att jag slösar min tid eller att någon äger min tid för jag delar med mig utav min tid till min arbetsgivare. Värdefull tid innebär inte per automatik fritid utan mer att man gör något värdefullt utav sin tid, själv älskar jag att jobba och vet av erfarenhet att skulle jag konstant ha all fritid i världen så hade jag snart känt mig mer menlös än när jag bara har fem veckors semester plus helgerna. vi är alla olika,jag gillar också mitt jobb och det ger oftast tillfredställelse när man är färdig och ser resultaten. men jag hade hellre gått hemma i trädgården på sommaren än hänga på en vägg och skrapa gammal färg. det gör man för att man behöver ett levebröd. och så funkar nog de flesta,många vantrivs dessutom på jobbet,enl många undersökningar väldigt många. men deras tid är köpt,och den värdefulla tiden är just fritid och den är inte många timmar. ulf ps. theseraphim,om du använder 110 % av dygnet till jobb så måste du verkligen älska jobbet,när sover du? skämt åsido,jag förstod nog vad du menade.ds.
Bra skrivet, känner att det är något jag ska tänka mer på, eller bättre göra än tänka!
theseraphim
13-01-2014, 12:46
CITAT (malarmaster @ 13-01-2014, 09:52)  vi är alla olika,jag gillar också mitt jobb och det ger oftast tillfredställelse när man är färdig och ser resultaten. men jag hade hellre gått hemma i trädgården på sommaren än hänga på en vägg och skrapa gammal färg. det gör man för att man behöver ett levebröd. och så funkar nog de flesta,många vantrivs dessutom på jobbet,enl många undersökningar väldigt många. men deras tid är köpt,och den värdefulla tiden är just fritid och den är inte många timmar. ulf
ps. theseraphim,om du använder 110 % av dygnet till jobb så måste du verkligen älska jobbet,när sover du? skämt åsido,jag förstod nog vad du menade.ds. Förstår hur du menar med 110% och jag menar ju givetvis arbetstiden och då är ju en 100% anställning baserad på ex antal timmar per vecka så jobbar man väldigt mycket övertid så blir det runt 110%. Älskar verkligen jobbet då jag jobbar med min hobby dvs växter och trädgård.
Tänkvärt Biggan
Varje andetag är en sekund.
♪ ♪det ska va gött att leva, annars kan det "kvetta" ♪♪
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|