malcolm
14-01-2014, 08:11
Kommer inte in i min bil eftersom den har frusit ihop efter att ha stått ute i en vecka, centrallåset som styrs via en liten dosa orkar inte få "knopparna" som sitter på varje dörr att åka upp. Inte går det att öppna med nyckel heller så det är minst sagt besvärligt, brorsan föreslog att jag skulle ta en PET-flaska av det sladdrigare slaget och fylla med varmt vatten och hålla mot låset och jag skall prova med det lite senare idag. Finns det någon här som har ytterligare idéer om hur jag skall göra?
Gossen Ruda
14-01-2014, 09:00
På den tiden jag hade problem med billåset använde jag en plastpåse med varmt vatten mot låset. En sladdrig petflaska kanske också fungerar men en plastpåse följer underlaget bättre.
Vet inte hur långt du har mellan ett eluttag och bilen men jag föreslår hårtork. Då blir det ingen vätska kvar i låsen som kan frysa senare bara varm luft som tinar och torkar upp.
malcolm
14-01-2014, 14:08
Har funderat på det också, har ingen hårtork men väl en varmluftspistol.
Grannarna på landet använde en cigarettändare och hettade upp bilnyckeln.
Antingen en hårblås eller så värmer jag nyckeln och så får man lirka, inte bryta eller var otålig. Hade själv problem i går men kom in till slut. Sedan fick kupevärmaren stå på flera timmar så värmen gick in i alla vrår.
Pauline/Sthlm
15-01-2014, 22:46
Själv löjligt nöjd med att ha köpt startkablar tidigare i höst eftersom stillastående vid bom i går i 7 min med musiken på (OK då, lite fläkt o lyset drog nog mer) resulterade i platt batteri när jag väl kunde (inte kunde...) köra. Så dumt.
Planen var väl iofs att äga kablar som en försäkring mot att behöva dem (jfr bära med sig paraply vart man går) men i går var jag inte kinkig.
Med en vänlig bekant i bilen bakom var jag i väg på fåtalet minuter, häpp!, bättre än alternativet förstörd middag.
Apropå vinter o bil alltså.
kerstin z5-6
15-01-2014, 23:15
Här var det i morse -32 , tändare och hårblås fungerar bra om man har tålamod -ja
Gossen Ruda
16-01-2014, 08:51
CITAT (Pauline/Sthlm @ 15-01-2014, 22:46)

Själv löjligt nöjd med att ha köpt startkablar tidigare i höst eftersom stillastående vid bom i går i 7 min med musiken på (OK då, lite fläkt o lyset drog nog mer) resulterade i platt batteri när jag väl kunde (inte kunde...) köra. Så dumt.
Planen var väl iofs att äga kablar som en försäkring mot att behöva dem (jfr bära med sig paraply vart man går) men i går var jag inte kinkig.
Med en vänlig bekant i bilen bakom var jag i väg på fåtalet minuter, häpp!, bättre än alternativet förstörd middag.
Apropå vinter o bil alltså.
Byt batteri, sånt skall det klara.
Pauline/Sthlm
16-01-2014, 18:43
Tack Gossen Ruda, egentligen "Ja..." - just nu skyller jag på lite stillastående bil på sistone och alltför korta körsträckor när väl i gång. Problemet sedan är väl att detta är bilensomrullarsålängedengör med ett försäljningsvärde av max ett par lappar, eller om vi nu beslutar oss för att byta den där kamremmen: ungefär så mycket som rembytet kostar. För oss själva förstås värd lite mer men ingen förmögenhet så åtgärdsbudgeten är låg.
...jag laddade batteriet och så får vi se...
malcolm
20-01-2014, 12:34
Låset fungerar nu (med nyckel), kanske för att det blivit varmare ute, jag har dock inte försökt öppna dörren ännu eftersom tjuvlarmet sätter igång om jag inte öppnar med dosan.
Pauline/Sthlm
21-01-2014, 23:01
Förstår att det är lite svårt att köra bil med ett pekfinger i varje öra
malcolm
22-01-2014, 08:19
Det går inte att starta bilen om tjuvlarmet har löst ut.
Pauline/Sthlm
22-01-2014, 22:02
OK, så man måste ha ett pekfinger i vart öra och kommer inte ens någonstans.
Inte mycket mening med den nyckeln
Huggorm
22-01-2014, 23:04
CITAT (malcolm @ 22-01-2014, 08:19)

Det går inte att starta bilen om tjuvlarmet har löst ut.
Tjuvkoppla startspärren.
malcolm
23-01-2014, 06:25
Det skulle jag göra om jag hade ett kopplingsschema, har en reparationshandbok från Haynes med div. elscheman men där finns inget om tjuvlarmet. I min förra SAAB kopplade jag bort allt som hade med larmet att göra fast det var monterat av någon hempulare så det var relativt lätt att se hur det var gjort.
*Stintan*
23-01-2014, 07:52
Låter ju som ett helt idiotiskt larmsystem. Kanske inte så konstigt att Saab har såna problem om inte kan använda sin bil för att dosan inte funkar i kyla. Om jag inte minns fel har du väl haft problem med dosan förr också.
malcolm
23-01-2014, 14:27
Nu är det ju så att det inte är dosan i sig som är problemet, den driver inte centrallåset utan skickar bara en trådlös signal till enheten för tjuvlarmet som i sin tur drivs av det vanliga bilbatteriet. De servon som driver centrallåset är inga jättemotorer och är det riktigt kallt orkar de helt enkelt inte med.
Huggorm
23-01-2014, 14:36
Men i sådana fall är väll larmet och därmed startspärren avslaget?
skånepåg
27-01-2014, 20:23
Testa kissa på låset, nöden har ingen lag
malcolm
03-02-2014, 12:13
Nu fungerar låsen igen, kanske för att det blivit varmare. Det var inga problem att starta heller trots att den stått i flera veckor.
Eva i Skåne
03-02-2014, 13:58
Vilken tur att den startade efter kylperioden. Då kan du köra till affären igen nu när dörrarna går att öppna. Skönt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.