Jag hoppas att ni har massor med kunskap här trots att ämnet avviker! Det gäller nämligen inte helt vanlig odling, utan rotning av akvarieväxt med dry start method. Försöker helt enkelt få en svår akvarieväxt att rota sig genom att starta utan vatten. Tanken är att vattenfylla om en månad eller två.
Växten är Hemianthus callitrichoides, en växt som växer där vattnet ibland helt lämnar och ibland täcker. Setupen är ett akvarium, näringssubstrat, plastfolie över. Jag vädrar och duschar varje dag. När spindelväven dök upp har jag sprayat med grönsåpa, jag hoppas kunna skölja ur denna innan djur flyttar in. Det hjälper inte, spindelväven fortsätter och nu har massor ruttnat.
Hjälp!
[attachment=79969:IMG_00482.jpg]
[attachment=79970:IMG_0043.JPG]
Spindelväven är alger vilka växer väldigt bra även ovanför vatten om det är tillräckligt fuktigt.
Testa att vädra mer, och täck inte hela karet med gladpack utan lämna en stor glipa i varje ända av karet. Så länge substratet är fuktigt så klarar sig "Cuban", det är ett ganska vanligt misstag när man odlar amfibiska växter emerst att man har det alldeles för blött och instängt.
Lycka till! och lägg gärna in en helbild på karet jag är nyfiken
Oh, jag trodde det var spinn!
Japp, okej, mer vädring ska det bli! Måste jag dra upp allt ruttet med en gång, eller kan jag vänta och se om delar av tussen tar sig? Vissa har hälften ruttnat och hälften lever, jag har lite snålt med pengar också och vill ta vara på allt som går.
Här kommer en bild från dag 1:
[attachment=79971:IMG_0008.JPG]
Jag skulle vänta och se.
Fint akvarium du har, vad ska du ha i?
Alexander-VG-zon3
14-01-2014, 12:41
Denna vät har jag utan problem odlat som en vanlig krukväxt, planterad i en glaskruka utan hål och höll jorden fuktigt och hade den ute på sommaren och inne i et svalt fönster med extraljus. Inte alls så känslig när det gäller luftfuktighet.
Tack =) Riktigt röda körsbärsräkor var tanken. Funderar på om något annat litet och rött ska få simma runt, och kanske röda posthorn. Tror att det blir en större flytväxt också, för att ta ner höjden lite, men det beror på vad HC säger om ljusmängden och vad algerna säger om gödningen sas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.