Anciol
Hej

Jag är i växthusköpartagen och sitter just nu och väljer mellan Willab Gardens Juliana Senior, eller Euro Serre Maxi 4. Båda runt 14m2.

Willab har lite kampanjpris på dessa nu så jag behöver bestämma mig ganska snart.

Jag ska använd växthuset både som växthus och som lusthus. Glas är det bestämt att jag ska ha.

Jag har läst lite här om folk som är nöjda med sina euro serre, men inte så mycket om Juliana. Hur är dessa i kvalité?

Jag bor i Dalarna, så en viss mängd snö kommer ju onekligen växthuset att utsättas för. Vinkeln på taken på de båda husen skiljer åt, eftersom Maxi 4 är högre. Vad säger ni som har detta och samtidigt mycket snö på vintern?

Juliana har dörrar och maxi 4 har skjutdörrar. Vad är att föredra?

Ni som monterat Juliana, vad tyckte ni om monteringsbeskrivningen?

Jag tilltalas av Maxi 4 eftersom det är högre, och ser mer "huslikt" ut. Maken gillar Juliana eftersom man får det grönlackerat, och det har dörrar. Helst av allt skulle jag vilja ha ett Maxi 4, lackerat, ed dubbeldörrar, men då kostar det drygt 10K mer.

Ena sekunden så känns de som att jag har bestämt mig för ett hus, medan jag nästa sekund bestämt mig för det andra...

Uppskattar alla svar och den hjälp jag kan få för att bestämma mig!
ingmet
Angenäma problem.. välja är svårt.
För mig blev det ett T-Classic.. vilket är Euro-Serre sorten.
Jag valde till dubbeldörrar - som skjuts åt sidorna. Extra fönster likaså.. dom verkar man aldrig få för många av.
Vad gäller monteringsanvisningar så finns det mycket förbättringspotential.
Du hittar anvisningarna på Willabs hemsida. http://www.willabgarden.se/vaxthus/monteri...nvisningar.aspx
Anvisningarna är bara bilder med lite siffror. Ingen text. IKEA är en våt dröm i jämförelse..

Snö - det har vi i Stockholm också fått mycket av tidigare år. Varje snöfall innebär en tur med "snö-rakan".
Står växthuset bredvid där du bor så skriv in snöskottning på varje dags agenda så minimeras risken för att taket ger vika.
Har du sett växtusmodellerna "live" ?
Rekommenderar ett besök till utställningshallarna - bor du i Dalarna är ett besök till huvudstaden och Willab i Bromma värt mycket tror jag.

Lycka till!
Anciol
Tack för svar!

Medveten om att snön kan skapa problem och får göra som du föreslår!

Vi kikade lite på instruktionerna tidigare och det var därför funderingen uppkom. Blir väl som när vi sätter upp förtält till husvagn, en av oss tar kommandot och den andra är förbjuden att prata, endast arbeta ;-)

Ja, en tur till huvudstaden är planerad i annat ärende, men känner mig lite stressad om växthusen skulle ta slut av någon anledning. Ska definitivt försöka åka dit när jag ändå är i närheten!

Jag har nu börjat luta mer och mer mot Maxi 4, och dubbeldörrar. Jag gillar höjden framförallt!

Glasen ingår inte vid köp av extra fönster, köpte du glas av någon lokal glasmästare? Kostnad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon